Slakken overschot

  • Onderwerp starter marmerbijlzalm:)
  • Startdatum

M

marmerbijlzalm:)

Guest
Hallo allemaal, ik heb echt een groot probleem!
Mijn hele aquarium zit vol met poelslakjes! Ik ben ten einde raad dus hoop dat jullie mij kunnen helpen.
mijn aquarium is niet heel dicht beplant en ik doe het licht in de middag 2 uurtjes uit vanwege de alg ..
ik heb nu komkommer in mn aquarium gedaan en t ligt uit dus hoop dat ik over 2 uur er slakjes opzitten, ook doe ik elke ochtend en avond met mn netje de slakken van de raam vissen, em heb ik 2 slak etende slakken maar naar mijn idee doen die bijna niks..

verder heb ik een bak van 60 liter t merk weet ik niet.. dat staat er niet op..
Mijn bestand is : 4 marmerbijl zalmpjes, 2 cpo (dwerg kreeft) en 1 swelia brenival ofzoiets.. ben de naam vergeten,


ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en dat ik genoeg informatie heb gegeven voor een goed advies!

Groetjes sanne
 
Sanne, begin eens met rustig blijven.

Hoeveel voer je per dag? Hoe vaak per dag? Wat voer je?

~ Ivo
 
Ik voor mn vissen elke avond een heel kleim beetje en mn kreeftjes om de 2 dagen zn ringetje van sera, mn vissem voer ik tetramin
 
Binnen hoeveel tijd hebben je vissen het voer op?
 
Minder als 2 min, ik ken de regel haha ,
alleen de kreeftjes eten t ringetje nooit helemaal op dus haal ik de ochtend erna t overgebleven voer er uit
 
en plantenresten, ruim je die snel op?
 
Hoe vaak en hoeveel ververs je het opgehoopte afval van de bodem etc?

Edit: precies wat ivo dus ook vraagt xD
 
Als ik het zie haal ik het er meteen uit,

groetjes sanne
 
zuig je ook de bodem af ?
 
Nee dat niet.. zou dat helpen?
 
daar blijft ook een hoop tussen zitten. (weet niet wat je hebt grind zand?)
bij grind deed ik 2x op de week stofzuigen.
 
2 slak etende slakken is ook niet veel. Waarschijnlijk planten de slakken zich sneller voor dan de slak etende slakken de slakken kunnen opeten. Ik zou er 10 bij zetten, ze zullen dan waarschijnlijk op ten duur wel verminderen, hier kan echter wel een tijdje overheen gaan (Ze zijn niet binnen 1 dag weg)
 
kpaulu zei:
daar blijft ook een hoop tussen zitten. (weet niet wat je hebt grind zand?)
bij grind deed ik 2x op de week stofzuigen.

ik heb heel fijn grind, maar moet dat met zn soort stofzuiger dan? En zuig je dat niet mee op dan?
 
Ludger zei:
2 slak etende slakken is ook niet veel. Waarschijnlijk planten de slakken zich sneller voor dan de slak etende slakken de slakken kunnen opeten. Ik zou er 10 bij zetten, ze zullen dan waarschijnlijk op ten duur wel verminderen, hier kan echter wel een tijdje overheen gaan (Ze zijn niet binnen 1 dag weg)

nee dat snap ik dat het niet binnen 1 dag weg is, maar planten die slak etende slakken ook niet voort dan? Want dan heb ik er een probleem bij haha
 
dat laatste zal wel mee vallen

Als de omstandigheden juist zijn (voldoende voerslakken), worden er vierkante eipakketjes gelegd met 1 enkel eitje er in. Er worden er vaak maar enkele achter elkaar gelegd, een slakkenplaag zal je hier niet snel mee krijgen dus.
Jongen groeien langzaam, en het duurt 4 tot 8 maanden voor ze volgroeid zijn.

Bron : http://www.garnalenenkreeftendatabase.nl/?id=510
 
In een 60 cm. bak had ik er 20 in een half jaar tijd. Dat vind ik toch behoorlijk wat.
 
20 ??? Dat is toch geen plaag, dat is eenvoudig bij te houden toch ? Bovendien is daar wel iemand voor te vinden die er wel een aantal wil hebben
 
Ja hoor, ze staan al twee maanden op Marktplaats en ik heb er drie verkocht.

Het inzetten van helena's vind ik eigenlijk geen goede manier om van een slakkenplaag af te komen. Je vervangt alleen de soort slak.
 
Jones zei:
Ja hoor, ze staan al twee maanden op Marktplaats en ik heb er drie verkocht.

Dan moet je eens wat minder vragen dan die euro :D

Weg geven misschien ???
 
Voor niets gaat de zon op h�. :)
 
Poelslakjes zou ik dol op zijn, gratis slakvoer
 
Jones zei:
Voor niets gaat de zon op h�. :)

Waarom zou je geld moeten vragen waar je mee verlegen zit ??? Er is toch niks mis mee om het weg te geven. Ik heb tientallen jaren de planten die ik teveel had weg gegeven. Binnen een vereniging is dat heel normaal. Niet klagen dus dat je ze niet kwijt raakt

En rijk wordt je ook niet van de ene euro
 
Er is toch ook niks mis mee om er een euro per stuk voor te vragen? Twee slakken is weer bijna een pilsje en msschien kan ik dat pilsje wel heel goed gebruiken. :)

Maar goed, laten we er geen welles nietes-gebeuren van maken. Ik wou alleen maar aangeven dat deze beestjes best hard kunnen kweken en je ze niet altijd makkelijk kwijtraakt. Ze worden best veel aangeboden.
 
Het is ook zeer zeker niet zo - zoals in de link wel een beetje wordt gesuggereerd - dat slakken nodig zijn om voor jonge helena's te zorgen.

~ Ivo
 
Dus ik moet er meer slak etende slakken erin doen?
 
Minder voeren,bodem afzuigen.
En uit scheppen met grof schepnetje.
Gaat 10 x sneller.
 
Okee dan ga ik dat proberen, en als het dan nog niet lukt wat moet ik dan doen?
 
Gewoon blijven doen, je bent de eerste niet,en ook de laatste niet.
Hou er nog wel in,ze zijn ook nuttig.

Als ze ineens omhoog gaan,mankeert er wat aan je water.
Ze ploegen door de bodem ,om die schoon te houden,tegen bodemrot.

O,Dat zijn puntslakjes.
Of bedoel je poelslakjes? Die zetten eitjes op bladeren af.
 
Met wat geduld en een aquariumpincet kun je ze er ook makkelijk uit plukken, doe ik ook als het er te veel worden en de rest gewoon laten zitten is niks mis mee.
 
Nog over die helena's: daarvan heb je er (in tegenstelling tot bij sommige andere soorten slakken) minstens twee nodig om voort te planten. Een mannetje en een vrouwtje welteverstaan (er zijn ook hermafrodiete slakken). Als je twee helena's in je bak hebt, is de kan aanzienlijk dat het twee heren �f twee dames zijn, en dan krijg je uberhaupt geen helena-babies :p Dus ik zou er inderdaad nog wat bij zetten, zou je het op die manier willen oplossen. ;)

Eruit blijven plukken werkt inderdaad ook prima, heb je alleen wat geduld nodig (maarrr, dat is iets dat je als aquariumliefhebben sowieso moet hebben ;) ).

- Mascha
 
marmerbijlzalm:) zei:
kpaulu zei:
daar blijft ook een hoop tussen zitten. (weet niet wat je hebt grind zand?)
bij grind deed ik 2x op de week stofzuigen.

ik heb heel fijn grind, maar moet dat met zn soort stofzuiger dan? En zuig je dat niet mee op dan?

nee hoor teminste bij mij niet haha. woel (als je geen voedingsbodem hebt) eens door de bodem daar komt een hele hoop vuil tussen te zitten.
 
Niet meteen de hele bodem doorwoelen..krijg je meteen een enorme bende.
Gewoon stukje doorwoelen (voorzichtig), dan even wachten en met tuinslang oid. dat stukje schoonzuigen. Weekje later ander stukje ..en zo verder.
 
peterdenhaag53 zei:
Niet meteen de hele bodem doorwoelen..krijg je meteen een enorme bende.
Gewoon stukje doorwoelen (voorzichtig), dan even wachten en met tuinslang oid. dat stukje schoonzuigen. Weekje later ander stukje ..en zo verder.

ja bedoelde ook neet volle vaart door de bak heen.
 
Jones zei:
In een 60 cm. bak had ik er 20 in een half jaar tijd. Dat vind ik toch behoorlijk wat.

Dat vind ik geen plaag? 20 slakjes die voor 80% in de bodem zitten.. daar heb je toch geen last van dan?
Als die andere slakken ook maar 20 jonkies kregen per half jaar, dan had je nergens meer problemen mee haha
 

Terug
Bovenaan