Slaketende slakken gaan dood


S

Snooty

Guest
Ik heb 2 bakken. 1 van 60 en 1 van 80. Beide hebben een slakkenplaag.
Heb voor de grote bak 6 slaketende slakken erin gedaan en in de kleine 2.
Echter ze gaan na ongeveer 5 dagen dood. Kan het zijn dat die andere slakken ze aanvallen? Er zit nu een slak op mijn (denk dode) slaketende slak.

Water Waardes:
Nitriet 0
PH 7
KH 6
GH 7
Nitraat is niet optimaal. In de grote bak is het iets teveel (ongeveer 25) in de kleine bak te weinig (0).
Kan het daarmee te maken hebben? Ben in de kleine bak meer aan het voeren en de grote bak al flink vaak water aan het vervangen om het gelijk te trekken.
Slakken komen uit 2 verschillende dierenwinkels.
 
25ppm nitraat is zeker niet te veel.
Op zich zijn uw waterwaarden ook niet slecht.

Anatome helena's zijn doorgaans oersterke dieren.

Het enige wat ik meteen kan bedenken is een eventueel te hoog koper gehalte?
Heb je een CU test?
 
Zoals Jurgen al aangeeft zal de nitraat niet de oorzaak zijn. De nitraat is bij mij nog hoger namelijk.
Het zo zomaar door bepaalde metalen zoals koper kunnen komen. Raar dat de andere slakken niet doodgaan eigenlijk.
 
Ik heb wel een set met allerlei tests erin maar weet niet of koper er tussen zit. De slakkenplaag lijkt wel te minderen hoor. Maar dat kan ook door het gebrek aan voedsel voor ze komen. Ik heb geen alg en de bodem wordt schoongemaakt door 5 corydoras albino (witte grondvissen).
 
In de standaard koffers zit niet altijd koper. alleen in de grotere vaak wel. Toch raar dat de andere slakken niet doodgaan maar de Helena s wel. Zover ik weet zijn die niet gevoeliger maar ik kan me natuurlijk ook vergissen.

Misschien kan je aquariumwinkel voor je op koper testen?
 
Merkte hier tijdens bv no-planaria kuurtjes dat de gewone slakken gewoon rond bleven kruipen maar de helena's dagenlang in de bodem zaten dus denk zelf wel dat ze gevoeliger zijn vergeleken met andere slakken.

Weet je zeker dat ze dood zijn? zitten er vissen in je bak die naar de slurfjes van de slakken happen oid?
 
Heb op koper getest. Is 0. Ik heb 2 black molly's in beide bakken zitten. En zoals gezegd, 5 corydoras albino in de grote bak. Maar vind het wel apart dat ze 5 dagen rondliepen zonder problemen en toen pas doodgingen. Ze zaten ook vaak op elkaar. Mischien mannetje en vrouwtje? Nog geen kleintjes gezien.
 
Waarom denk je dat ze dood zijn vraag ik me af? is nog niet zeker lijkt me.
 
Je kan vaak wel ruiken of ze dood zijn hoor.
Soms kruipt een slak even niet namelijk.

Ik ging ervan uit dat je ervan overtuigd bent dat ze echt dood zijn namelijk.
 
Een dode slak kan inderdaad goed stinken, wanneer je de slak boven water houd moet je het wel kunnen ruiken. De Anatome helena kruipt niet de hele dag rond en graaft zich zelf soms ook in.
 
Hoe gaat het nu dan en zijn ze daadwerkelijk dood of................ :S
 
Hoe koud is je water? Uit ervaring heb ik gezien dat bij koud water de helena's heel kalmpjes zijn en amper bewegen. Qua waterwaardes zijn ze relatief ongevoelig, ��n van de sterkste aquariadieren die ik momenteel ken.

Groetjes
 
De schelpjes van deze slakken zijn leeg en liggen al dagen op dezelfde plek. Toch wel een goede indicatie toch?
Ik vermoed dat ze na hun dood worden opgegeten door de slakkenplaag. Want al wil ik ze kwijt, het zijn goede opruimers. Ik had laatst een dode vis en binnen een dag hadden ze hem opgepeuzeld.
Watertemperatuur ligt zo rond de 24-26 graden.
 
Tja, erg raar dat ze dood zijn en de andere slakken niet. Ik zou niet weten wat de oorzaak kan zijn en verder zijn het geen moeilijk te houden slakken namelijk.
 
Op een engels forum heb ik gelezen dat ze zich soms dood houden om andere slakken te lokken. Aangezien mijn slakkenplaag toch wel wat afneemt, is dit mischien aan de hand. Ik laat ze in ieder geval in mijn aquarium liggen.
 

Terug
Bovenaan