Siporax, hoe best gebruiken?


edje555 zei:
Gaan we de keramische/poreuze buisjes als eerste filtering gebruiken slaan de porien dicht met fijn/stof vuil en is de werking teniet gedaan omdat je het dan ook weer zal moeten uitspoelen.
Er heeft hier een tijd lang een bodemloos (geen hechtingsmogelijkheid voor bacterieen), plantloos (geen planten die ammoniak absorberen bakje gedraaid met een filtertje slechts gevuld met buisjes. Probleemloos gedraaid welteverstaan.

Dat zou niet kunnen, moest de werking teniet zijn gedaan.
Hoogstens verminderd/niet optimaal, zou gesteld kunnen worden.
 
Heeft iemand hier toevallig met lavasteen? Ik zag van de week een filmpje en daar beweerde iemand dat het hetzelfde doet als buisjes. Zo niet, dan ga ik het gewoon eens proberen in een lege bak. Kijken wat er gebeurd.
 
Mascha&Ivo zei:
edje555 zei:
Gaan we de keramische/poreuze buisjes als eerste filtering gebruiken slaan de porien dicht met fijn/stof vuil en is de werking teniet gedaan omdat je het dan ook weer zal moeten uitspoelen.
Er heeft hier een tijd lang een bodemloos (geen hechtingsmogelijkheid voor bacterieen), plantloos (geen planten die ammoniak absorberen bakje gedraaid met een filtertje slechts gevuld met buisjes. Probleemloos gedraaid welteverstaan.

Dat zou niet kunnen, moest de werking teniet zijn gedaan.
Hoogstens verminderd/niet optimaal, zou gesteld kunnen worden.

Wat ik dus al een paar keer probeer uit te leggen, zolang je matriaal gebruikt waar bacterien in/op kunnen hecten en groeien maakt het geen bal uit welk matriaal je geruikt zolang het volume maar overeen komt met je filtervolume van het aquarium.

de porien zitten dan dicht maar aan de buitenkant blijft ruimte over die benut wordt door de bacterien omdat je het als enkel filtermatriaal gebruikt.
al zou je er kiezels/kunstof balletjes,knikkers van glas in gooien behaal je het zelfde effect !

de porien slaan dicht dus enkel de opervlakte aan de buitenzijde van het matriaal wordt benut voor bacterien.

dus de stelling iets moet poreus zijn is dan ook meteen van de baan dan enkel verhaal groot opervlak te creeren mist deze niet niet dicht slibt aan de buitenkant met vuil want dan hou je enkel de opervlakte buitenzijde/omtrek over en poreuze werking is opgeheven.
 
Mascha&Ivo zei:
edje555 zei:
Gaan we de keramische/poreuze buisjes als eerste filtering gebruiken slaan de porien dicht met fijn/stof vuil en is de werking teniet gedaan omdat je het dan ook weer zal moeten uitspoelen.
Er heeft hier een tijd lang een bodemloos (geen hechtingsmogelijkheid voor bacterieen), plantloos (geen planten die ammoniak absorberen bakje gedraaid met een filtertje slechts gevuld met buisjes. Probleemloos gedraaid welteverstaan.

Dat zou niet kunnen, moest de werking teniet zijn gedaan.
Hoogstens verminderd/niet optimaal, zou gesteld kunnen worden.

lavasteentjes of brokjes werken exact het zelfde als dure Substraten , poreus maar heeft minder opervlakte dan poreuze buisjes , werd vroeger veel gebruikt in biologische filter voor zoet en Zee-aquaria's en vijvers voordat de bioballen en dergelijk op de markt kwamen.

dus ja kan je ook gebruiken en veel goedkoper in aanschaf dan bijv dure sinterglas buisjes en balletjes.


Volgens mij quote ik de verkeerde :D , was een reactie op lavasteentjes.
 
Dennis_89 zei:
Heeft iemand hier toevallig met lavasteen? Ik zag van de week een filmpje en daar beweerde iemand dat het hetzelfde doet als buisjes. Zo niet, dan ga ik het gewoon eens proberen in een lege bak. Kijken wat er gebeurd.
heb het ook in een vak van het bioloog zitten
 
Bij planten bakken willen we dit juist niet en we willen juist de Nitraat voor de planten , de planten werken dan als een bioloog en nemen deze stoffen op om te groeien.

Daarom is het vrijwel nutteloos in een plantenbak waar je dus Spirodax voor gaat gebruiken of Eheim substraat pro en dergelijke

Dat hangt inderdaad af van je planten en van de manier waarop je dat nitraat wil gaan aanpakken. Hoe dan ook wordt er zowel in het filter als in het aquarium een eigen balans gevormd. Ik heb al siporax gebruikt in plantenbakken wanneer ik zag dat dit kon. Daarbij baseer ik mij inderdaad op het nitraatgehalte. Het soort filter speelt ook een rol.


heb zelf hier de test gedaan , bij een beplant aquarium en een filter dat zonder biomatriaal prima werkt[...]

[...] Goed filter met spons en filterwatten werkt ruim voldoende

En daar zit het 'm nu net. Die sponzen werken ook biologisch want het draait om veel meer dan alleen nitraat. En ook die sponzen draaien bij mij soms mee in m'n kweekbak, waar ik nitraat enkel opvolg om het biologische filtermateriaal te controleren. Teveel nitraat en die sponzen worden vervangen door fijnere sponzen of daarna zelfs door keramische steentjes of siporax. Idem omgekeerd.

Filterwerking, filtermateriaal, waterverversing, .... het is een complex samenspel met tal van invloeden. Daar kan je niet altijd algemene regels op plakken.

Nitraten worden na c.a 4-6maanden draaiend filter dan ook afgebroken naar stoffen die onschadelijk zijn.

Er worden dus wel nitraten bedoeld, nitrificatie (afbraak van ammoniak en nitriet) duurt geen maanden eer dat op gang komt (eerder weken of zelfs dagen bij een goede aanpak). Denitrificatie wel en het is dat dat wordt bedoeld.

Ik denk dat geen enkele aquariaan een nitraat afbrekend filter wil hebben. Dit filter werkt dan namelijk anearoob. Dat wil dus zeggen dat je filter zo traag doorstroomd, dat alle zuurstof is verbruikt. En dan kunnen die anearobe bacterien nitraat als zuurstof bron gebruiken. Het eindproduct stikstofgas komt dan uit je filter.
Maar geen enkele aquariaan wacht zo lang om zijn filter te verschonen. Dus die nitraat afbrekende eigenschappen van siporax (spirodax zoals jij zegt) of substraat pro, zijn zeer hypothetische verkoop babbels.

Niemand wacht een half jaar om zijn filter te verschonen inderdaad. Persoonlijk doe ik dat wekelijks (maar dan niet het biologische filtermateriaal, enkel de watten en die worden dan eigenlijk meteen vervangen). Maar de vraag is welke filtermaterialen er dan wekelijks worden verschoond en welke filtermaterialen er niet wekelijks of maandelijks of halfjaarlijks worden verschoond. Het zijn dus de filtermaterialen die wel slechts 1 keer per jaar worden verschoond waarin denitrificatie kan gaan plaatsvinden (ook bepaalde sponzen spoel ik maar 1 keer per jaar uit!). Om goed te zijn zijn dit de meest 'achteraan' gelegen filtermaterialen waar het water als laatste doorstroomt. Eer het water door die kleine siporaxpori�n is geraakt hebben de nitrificerende en veel andere bacteri�n de zuurstof al opgebruikt en krijg je wel de juiste anearobe omstandigheden voor wanneer denitrificatie gewenst is.

Het gebruiken van filterwatten als eerste of althans voor het biologische filtermateriaal om alle mechanische vervuiling op te vangen kan voorkomen dat dit biologisch filtermateriaal mechanisch te snel vervuild wordt. Hierdoor kan je langer wachten om dit te verschonen (bij mij persoonlijk dus een jaar) en hebben de bacteri�n op dat vlak meer rust. Ook de sponzen raken slechts weinig tot niet vervuild al hangt dat dan weer sterk af van de bezetting in het aquarium. Niet alleen bij sponzen voorkomt dit vervuiling maar ook de pori�n van fijnere materialen zoals steentjes en siporax blijven zo vrij.


of een te laag debiet.

Of een te hoog debiet ;)



Dan zijn zo'n harsen of een plantenfilter een makkelijkere oplossing.

Ik denk dat de makkelijkste of meest geschikte oplossing vooral afhangt van hoe je het aquariumonderhoud aanpakt en hoe je het geheel wil opvolgen. Ik gebruik beide methodes in mijn verschillende aquaria.


En spoel je dan al je bacterien weg ? nee zolang je het in aquarium water doet is er niets aan de hand.

Je spoelt bacteri�n weg, met wat voor water je ook spoelt. Je zult ze niet allemaal wegspoelen, maar om er voldoende over te houden, lijkt het me toch een goed idee nooit al het biologische filtermateriaal tegelijk te verschonen.

lavasteentjes of brokjes werken exact het zelfde als dure Substraten , poreus maar heeft minder opervlakte dan poreuze buisjes , werd vroeger veel gebruikt in biologische filter voor zoet en Zee-aquaria's en vijvers voordat de bioballen en dergelijk op de markt kwamen.

Met dat verschil dat je het m.i. best niet uitspoelt maar gewoon vervangt. Die steentjes brokkelen namelijk af en verminderen zo de doorstroming van het filter.

Nou,nee, bevat geen kalk, anders zou het bruisen,met zuur.

Misschien de ene lavasteen wel kalkrijk en de andere niet? Of misschien wordt er niet kalk maar gips bedoeld? Gips bruist niet maar kan ook voor een hogere hardheid zorgen.
 
JurgenD zei:
Om da vier weken zeg je?
Met mijn pijpjes 2x per jaar. Volgens mij heb je daar het verschil?
;)


Lavasteen is rijk aan magnesium om preciezer te zijn.
 
Magnesium? Dat wordt toch gebruikt in o.a. plantenmest? Veel is dus niet goed, weinig zou niet erg moeten zijn.
Maar als het niet goed zou moeten zijn had Richard allang ellende moeten hebben, dus ik denk dat het wel goed zit.
 
Hier ligt er een 25 kilo in het filter gh en kh exact hetzelfde als aan het leidingwater
 
Lava is niks meer en minder dan een verzamelnaam voor stollingsgesteente. Deze kan zowel zuur als basisch zijn. Altijd testen dus.

Tevens kan lavasteen veel stof bevatten door verlading / opslag. Stof nestelt zich gemakkelijk in de holleruimten.
Het vrijkomende stof zegt niks over het lavagesteente.
 
Lavasteen komt over de hele wereld voor.

Met ieder zijn eigen samenstelling.
Wat stof? stof zegt mij niets, moet toch eerst goed spoelen.
 
Bertus zei:
Wat stof? stof zegt mij niets, moet toch eerst goed spoelen.

Ik bedoel dat het stof kan reageren zonder dat de lava kalkhoudend is. Eerst goed spoelen dus.....wat je zegt
 
Het zal er misschien ook vanaf hangen voor welk doel deze lavastenen te koop staan. Volgens mij wordt het ook wel voor de bbq gebruikt. Daar zullen wel andere eisen aan zijn dan welke alleen voor de sier zijn.
 
Nou dan mag je er denk ik wel vanuit gaan dat dit geen bijwerkingen heeft, of het zou er dan bij moeten staan. Misschien dat dat in mijn geval ook de verstandigste stap is en niet uit het tuincentrum halen.
 
Dennis_89 zei:
Nou dan mag je er denk ik wel vanuit gaan dat dit geen bijwerkingen heeft, of het zou er dan bij moeten staan. Misschien dat dat in mijn geval ook de verstandigste stap is en niet uit het tuincentrum halen.

Testen, dan weet je het.
Je mag er wel van uit gaan dat bij aquariumgebruik er op staat of het pH neutraal is of niet.
 
Ik was nieuwschierig hoeveel verschil het uitmaakt met een HMF, misschien wel onmerkbaar. Dus het komt in elke geval in een testbakje.
 
Nou, mijn theorie was dat als het water door de mat gaat, dat lavasteen verder kan bijdragen aan het zuiveren van het water. Er zit namelijk zat ruimte achter.
 
Maar je HMF is een biologisch filter. Als het formaat goed is doet deze al het werk. Als je vervolgens een biofilter erachter plaatst doet deze niet of nauwelijks iets of verminderd mogelijk de werking van de HMF.

Persoonlijk zou ik het niet doen. Hooguit een plantenfilter erachter om ammoniak en nitriet te verwijderen.
 
Daarom zit er zoveel ruimte achter, anders was het oppervlakte te krap. Voor zover mijn theorie dus dat ik op die manier met lavasteen de oppervlakte zou vergroten.
 

Terug
Bovenaan