Sinds de aanschaf van CO2? Of?


Sebastian

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2018
Berichten
49
Leeftijd
32
Hi,

Sinds een 2/3 maanden herken hebben wij van Dennelere een CO2 starters kit aangeschaft.

Dit hebben wij gedaan na het plaatsen van een nieuwe achtergrond. Deze was grijs. Maar is inmiddels groen. Zoals te zien is op de foto’s is er onder op een prima grijs achtergrond stuk te zien. ( er staat een inmiddels ook onder de algen, schip voor met wat stenen er tussen voor onze Garnalen en L1’s. )

Op de een of andere manier heeft de alge daar geen aanslag kunnen creeeren.

Nu denk ik zelf dat het door mijn CO2 komt. Alleen is mijn vraag nu.

Op een bak van 125 liter. Op hoeveel druppels per keer is het safe om te zeggen dat je CO2 match met de hoeveelheid water in de bak?

Mij werdt verteld door de winkel tussen de 15 en 20. Ik heb 17 aangehouden. Alleen krijgt de alg toch echt de overhand. Wat is jullie ervaring hier in?

Overigens zijn tips voor het verminderen/verwijderen van de alg op de achtergrond meer dan welkom 🙃.

(PS: De gene die mij kan tippen over hoe ik mijn drukregelaar kan vervangen voor 1 met 2 meters zal mijn avond nog beter maken)
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    243.6 KB · Weergaven: 113
  • image.jpg
    image.jpg
    421.4 KB · Weergaven: 111
  • image.jpg
    image.jpg
    356.9 KB · Weergaven: 112
Als je co2 wil toevoegen, dan moet je stoppen met het zuurstofsteentje.
De stroming die het steentje veroorzaakt zorgt ervoor dat het co2 gas wordt verdreven.
Of je daadwerkelijk co2 nodig hebt hangt ondermeer af van jullie plantenkeuze. Beperk je je tot planten die weinig co2 nodig hebben, dan hoef je uiteraard geen co2 toe te voegen. Wil je een ruimere plantenkeuze, dan zal je co2 moeten gaan toevoegen en vaak ook meer en beter licht. Je moet er voor zorgen dat je planten niets te kort komen zodat de algen de strijd verliezen!
 
Die alg komt indirect door de CO2: je voegt veels te weinig toe...
Alle kostbare CO2 die je nu toedient verdwijnt direct weer uit je bak met die 2 zuurstofsteentjes.
En 17 bellen per minuut op 125 liter. Zou eerder richting de 150 gaan...

je zou er een drukregelaar met 2 meters op kunnen zetten. Dennerle heeft deze in haar sortiment speciaal voor deze wegwerpflessen. Maar ik denk dat je dat geld beter kunt gebruiken om een volwaardig CO2 systeem aan te schaffen.:
met 2L hervulbare flessen icm een inline diffuser. Maar ja, voor die 3 plantjes is dat wel een beetje zonde van die investering. Dan zou je beter elke maand een paar nieuwe plantjes kunnen aanschaffen

o ja, plaats je diffuser zo laag mogelijk in de bak op een plek waar de bellen direct in de stroming komen en gebruik een dropchecker
 
thanks voor de reactie.

Het ging inderdaad voor in de planten keuze.

Ik heb 2 afscheidende gedeeltes waar ik met voeding in de bodem werk en welke k helemaal wil laten begroeien. Echter. Waren deze plantjes meer om te zien hoe het ging.

Wat betreft de 2 steentjes welke wij gebruiken voor de belletjes. Daarmee komt het dus neer op: Of die belletjes? Of CO2? ( alles aangepast om letterlijk alle draden weg te werken achter het achtergrond gedeelte. 😮‍💨)

Zojuist heb de bak leeg gehaald en eens zien wat ik ga doen met het aankleden morgen…. Slecht dat ze in de winkel niet de juiste informatie hebben. Fout van mij dat ik niet even wat dieper graaf naar de juiste informatie….
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    355.5 KB · Weergaven: 80
  • image.jpg
    image.jpg
    371.4 KB · Weergaven: 80
  • image.jpg
    image.jpg
    367 KB · Weergaven: 91
Die alg komt indirect door de CO2: je voegt veels te weinig toe...
Alle kostbare CO2 die je nu toedient verdwijnt direct weer uit je bak met die 2 zuurstofsteentjes.
En 17 bellen per minuut op 125 liter. Zou eerder richting de 150 gaan...

je zou er een drukregelaar met 2 meters op kunnen zetten. Dennerle heeft deze in haar sortiment speciaal voor deze wegwerpflessen. Maar ik denk dat je dat geld beter kunt gebruiken om een volwaardig CO2 systeem aan te schaffen.:
met 2L hervulbare flessen icm een inline diffuser. Maar ja, voor die 3 plantjes is dat wel een beetje zonde van die investering. Dan zou je beter elke maand een paar nieuwe plantjes kunnen aanschaffen

o ja, plaats je diffuser zo laag mogelijk in de bak op een plek waar de bellen direct in de stroming komen en gebruik een dropchecker
Ik was mij niet bewust van het feit dat die bekertjes de CO2 verstoren. Wat is hier de oorzaak van dan?

De difuser zit onder de stroming wat de bak in gaat.

Naar 150 bellen gaan? Op 125 liter? Of met 17 bellen naar 150 liter? 🤓
 
Ik ben nog een beginner, maar is CO2 met zo weinig planten wel nodig?
 
k was mij niet bewust van het feit dat die bekertjes de CO2 verstoren. Wat is hier de oorzaak van dan?
Een oppervlakte beweging of rimpeling is een soort van katalysator die de uitwisseling van gassen versnelt. Als er meer CO2 in het water is dan in de atmosfeer,
dan zal de CO2 ontsnappen uit het water. Dit noemt men ookwel 'equilibrium'.
De difuser zit onder de stroming wat de bak in gaat.
Dat is dan prima. Als de belletjes maar door je gehele bak worden verspreid
Naar 150 bellen gaan? Op 125 liter? Of met 17 bellen naar 150 liter?
Ja >100 bellen per minuut voor jou bak. Als je er dan een dropchecker in hangt kun je aan de verkleuring hiervan zien (groen) of je genoeg CO2 toevoegt
 
Ik zat op een 125 liter op zo n 80 bellen per minuut om de ph van 8 naar 6.7 te verlagen maar geen bak is gelijk.
 
Ik ben nog een beginner, maar is CO2 met zo weinig planten wel nodig?
Ja en nee.
Het is kostbaar om CO2 toevoegen voor 3 plantjes. Een 'goed' CO2 systeem kost je zo'n 200 euro.
je kunt ook elke maand 3 nieuwe plantjes halen voor 5 euro...

Beter is het om 'makkelijke 'planten te nemen met niet zoveel licht. Dan is een CO2 systeem niet echt nodig.
 
Ik heb een compagnon die uit België komt. Hij zegt altijd: Het leven is voor de surfers eh. En met die instelling leef k ook. Genieten van wat er is. Doen wat je wil. En zo’n CO2 sloot goed aan bij de verandering die ik mijn bak wil geven. 2 afscheidingen die vol bedekt met planten zit.

Okee, voor nu is t duidelijk, denk ik. Dus alles op een rijtje:

1 - Ik moet naar van mijn 17 naar Max 100> bellen per minuut?

2 - De combinatie met lucht belletjes en CO2 is wel mogelijk mits je de bellen onder de stroming hangt? Zoals dat het geval was.

En wat betreft de alg op het achtergrond. Ik las: Dat met gezonde aquarium planten en daarmee een juiste balans in CO2 gehalte de Koolzuurgas/co2. Dat dit zorgt voor afbraak van de kern wat alg veroorzaakt.

Mocht Iemand nog tips om dit in vermindering te brengen of te laten verwijden. K Ben niet van de chemische troep in mijn bak. Een tip voor een natuurlijke manier zou ik ten zeerste waarderen!
 
Ik heb een compagnon die uit België komt. Hij zegt altijd: Het leven is voor de surfers eh. En met die instelling leef k ook. Genieten van wat er is. Doen wat je wil. En zo’n CO2 sloot goed aan bij de verandering die ik mijn bak wil geven. 2 afscheidingen die vol bedekt met planten zit.

Okee, voor nu is t duidelijk, denk ik. Dus alles op een rijtje:

1 - Ik moet naar van mijn 17 naar Max 100> bellen per minuut?

2 - De combinatie met lucht belletjes en CO2 is wel mogelijk mits je de bellen onder de stroming hangt? Zoals dat het geval was.

En wat betreft de alg op het achtergrond. Ik las: Dat met gezonde aquarium planten en daarmee een juiste balans in CO2 gehalte de Koolzuurgas/co2. Dat dit zorgt voor afbraak van de kern wat alg veroorzaakt.

Mocht Iemand nog tips om dit in vermindering te brengen of te laten verwijden. K Ben niet van de chemische troep in mijn bak. Een tip voor een natuurlijke manier zou ik ten zeerste waarderen!
1 - Hang een dropchecker in je aquarium totdat deze limoen groen kleurt (dat gaat waarschijnlijk gebeuren bij >100 bellen).
2 - De zuurstofbellen verdrijven het CO2 gas, dus geen luchtbellen toevoegen! Je planten zorgen voor de nodige zuurstof.
 
En nu de gouden tip. Iemand ideeën voor het verminderen of verwijderen van de alg op het achtergrond gedeelte? Op een niet chemische wijze. Puur natuur
 
En nu de gouden tip. Iemand ideeën voor het verminderen of verwijderen van de alg op het achtergrond gedeelte? Op een niet chemische wijze. Puur natuur
Tandenbostel? Of streven naar een evenwicht in je aquarium waardoor de alg vanzelf verdwijnt.
 
algen groei is meestal een combinatie van oorzaken bv balans in voedingstoffen en verlichting te veel voeren.
1 is de verhouding van po4 en no3 in orde
2 verlichting is deze van de juiste waarde (kelvin) en tijdsduur
3 eten wordt het voedsel binnen een paar minuten gegeten of blijft er over zo ja dan voer je te veel.
4 co2 is geen middel om algen te voorkomen maar zorgt mits goed te gediend voor een beter planten groei. (maar is geen wonder middel zoals men vaak doet voor komen)
5 wordt er voldoende water ververst en niet onbelangrijk is je filtratie in orde
6 plantenvoeding wordt dit gegeven en is dit de juiste combi en hoeveelheid.(vaak zijn de verhoudingen die op het product aan gegeven worden veel te veel)
 

Terug
Bovenaan