Siereendenvijver


Ook al komen er geen schildpadden in, ben toch nog steeds benieuwd naar verder vervolg van dit projectje.
 
Bedankt! Nou niks staat vast iig. Maar als ik toch geen eenden mag, komen die schildpadden vast nog wel :p
Sowieso dat er iets leuks in komt. Behalve vijvervissen....
Ben inmiddels vandaag een beetje begonnen met de vijver leeg pompen! En nog verder maken van de geultjes waar het hek in komt. (Verankerd wordt)
 
Heb de vijver inmiddels leeg gehaald en ben nu op beide fora actief sinds 2min :p (kip en watervogel forum)
Ben met me pa op uit gekomen dat de vijver 6meter bij 6meter wordt en op het diepste punt 80cm
Intotaal ongeveer 16kuub. En 36vierkante meter oppervlakte.
Eenden ga ik voor een deel bij de slacht halen. (Redden als het ware) :)
 
Slachteenden zijn ontwikkeld voor de slacht. Ze worden snel heel erg zwaar en zijn niet echt geschikt als hobbydier. Waarom neem je geen Muskuseenden? Vogelopvangs kunnen ze bijna niet kwijt en zoeken daar vaak mensen voor. Ook worden ze tegen dumpprijzen verkocht op Marktplaats. Ze zijn sterk, honkvast en zeer geschikt voorde beginnende eendenhouder. http://www.nederlandsepluimveesoc.com/M ... 0eend.html .

En wil echt iets redden van de slacht neem er dan wat kippen bij. http://www.redeenlegkip.nl
 
Ik zou van de slachteendjes willen redden die anders direct afgemaakt zullen worden...
En mijn vader heeft ze ook lang gehad. Ze waren zelfs met hem mee verhuisd naar Portugal.
 
De ene slachteend is de andere niet. Je hebt echte zwaar bevleeste industrie eenden maar ook oude slachtrassen zoals de eend van vorst.

Hoe het bij eenden is weet ik niet maar ik weet dat bij slachtkuikens de opfoktijd voor ze slachtrijp zijn steeds korter is. Steeds ontwikkelen ze nieuwe lijnen die in recordtempo groot en zwaar zijn. Het zou me niets verbazen als de industrie eenden die je vader had hele andere zijn dan de huidige.
 
Daar heb je zeker gelijk mee.
Ik ga morgen ff kijken of ze �berhaupt bij de vogel opvang eenden hebben hier.
 
Ja die ken ik :D
Ga ik zo dus ff langs. Wij komen wel is in het asiel daarnaast.
 
Flink project Maurits,mooi stekje achter jullie huis zo.
Let wel op dat je niet te dikke wortels van bomen moet doorhakken want kan tijdens een storm weleens voor problemen zorgen.
 
Sorry maar ik ben vaak met risico's bezig en is niet om de boel af te kraken hoor maar zitten er geen vossen of andere roofdieren die aan de haal kunnen gaan met de beesten bij jullie in de omgeving toevallig?
 
Vossen niet.
En we hebben een zeer waakse hond.
Die alles boven maatje duif wegjaagt, onder andere ook reigers etc.
 
En maakt niet uit John stel je vragen op prijs!
Des te meer je de plannen uitdenkt hoe beter! :D
 
Ben vandaag bij de vogel opvang geweest en ik moet ze een email sturen van welke ik wil.
Ze wouden ook nog graag kippen bij me kwijt, maar ik ga nog ff aankijken of ik dat ga doen..


Ik ga waarschijnlijk voor deze eendensoorten.. :D
Zijn niet mijn foto's....
Mandarijn eend
yuaM6V6OFypZfTXWOGKse8GsMUe6RZae.jpeg


Carolina eend
yuaM6V6OFypZfTXWOGKse8GsMUe6RZae.jpeg

yuaM6V6OFypZfTXWOGKse8GsMUe6RZae.jpeg


Krooneend
yuaM6V6OFypZfTXWOGKse8GsMUe6RZae.jpeg


Kuifeend (vind deze er best wel grappig uit zien) :D
yuaM6V6OFypZfTXWOGKse8GsMUe6RZae.jpeg


En als laatste een echt hele mooie vind ik (de rest is ook echt mooi vind ik. :p )
yuaM6V6OFypZfTXWOGKse8GsMUe6RZae.jpeg
 
Leuk project! Ben zelf gek op vogels, met name watervogels!
Bij de kinderboerderij maakten ze de vijvers nooit schoon, maar volgens mij hadden ze daar een toevoer vanuit een sloot.

Ik heb twee maanden in Avifauna stage gelopen, maar volgens mij verschoonden zij ook nooit dat soort vijvers. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Je hebt leuke eenden uitgekozen in elke geval, zeker de Carolina! Is ��n van mijn favorieten :D
Houd er rekening mee dat de kuifeend een duikeend is, en heel graag voedsel vanaf de bodem eet. Prachtig om te zien ook!
 
Mndy zei:
Leuk project! Ben zelf gek op vogels, met name watervogels!
Bij de kinderboerderij maakten ze de vijvers nooit schoon, maar volgens mij hadden ze daar een toevoer vanuit een sloot.

Ik heb twee maanden in Avifauna stage gelopen, maar volgens mij verschoonden zij ook nooit dat soort vijvers. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Je hebt leuke eenden uitgekozen in elke geval, zeker de Carolina! Is ��n van mijn favorieten :D
Houd er rekening mee dat de kuifeend een duikeend is, en heel graag voedsel vanaf de bodem eet. Prachtig om te zien ook!
Jij ook bedankt mandy!
Ik had het liefste ook een bron of een water aanvoer gehad... Zoals bij die dierenboerderij.
Ja dat weet ik daarom ga ik mijn vijver expres wat dieper maken zodat ze wat kunnen duiken...
 
Ik denk dat je eerst even moet informeren welke soorten bij goed elkaar kunnen en geschikt zijn in jou perk. Je hebt geen grote vijver voor eenden begrippen dus je bent ook beperkt in het aantal koppels.

De Mandarijn en Carolina eend zijn in elk geval makkelijke soorten die ook niet heel veel kosten (35-75 euro per koppel geloof ik) en geschikt voor de beginner.

De kuifeend op jou foto is een inheemse soort die ik heel erg veel zie en leeft van driehoeks mosselen ik denk dat deze niet zo geschikt is. De andere soorten daar weet ik te weinig van af.

Veel soorten eenden kosten heel vaak erg veel in aanschaf en niet alles is geschikt voor de beginner. Ik zou in jou plaats bv beginnen met wat kwakertjes en fleseendjes (noemen ze ook wel Loopeend). Of andere leuke kweekvormen van de wilde eend die er leuk uitzien en niet heel erg duur zijn. Ook zijn ze makkelijk te fokken.Misschien heeft de opvang ook nog wel eenden voor je die niet terug kunnen naar de natuur omdat ze bv vleugel lam zijn geraakt door een gebroken vleugel of na een schotwond.

Let er wel op bij varianten van de wilde eend dat je niet teveel woerden hebt. Zo zag ik bij een kinderboerderij die alleen woerden hadden van diverse varianten van de wilde eend. Dat een kwakertje was verdronken (ik zag wel dat ze hitsig waren en met elkaar wilden paren en toen ik na een half uur terug kwam was er een verdronken) en dat alle woerden het lijk vervolgens verkrachten (meer dan 60x in 10 minuten en necrofilie is heel erg bekend bij eenden). Ze kunnen hun penis maar 2 maanden per jaar gebruiken dus het waren hitsige hormoonbommen

Misschien is dit ook nog een leuke site voor je. http://www.kwakertjes.nl/kwakertjes/Welkom.html

Hieronder wat varianten van de wilde eend.Deze soorten zijn vaak niet erg moeilijk en niet al te duur.

Kwakertje heb je in diverse kleurvarianten.
IMG_1648.jpg


Loop/fles eenden heb je ook in vele kleuren.
img4920ps5.jpg


smaragdindischeloopeend-India1996.jpg


Kuifeend heb je in diverse kleuren.
ijzW7iqWRv-g_5a2kV_ICFSyW2Wii-2P.jpeg


Krombek eend heb je in diverse kleuren.
kre.jpg


nh%20witborst.jpg


Smaragd eend deherkomst is niet echt bekend. http://www.watervogelbond.be/nl/smaragd ... relendmooi
ijzW7iqWRv-g_5a2kV_ICFSyW2Wii-2P.jpeg
 
Wat een lugubere dieren, Botia. :eek:

Die smaragdeenden zijn wel erg mooi trouwens.
 
Het zijn vooral allemaal hele oude cultuur rassen. En smaken verschillen.

Diverse rassen van de wilde eend leggen ook erg goed. Vroeger had je in Nederland ook meer eenden dan kippen en de eieren werden ook heel veel gegeten vandaar dat ze de eenden ook selecteerden op veel leggen. Zelfs tot over de 200 eieren per jaar.
 
Bedankt Botia had al gevraagd of ze konden op het kippenforum.
En de eerste reacties waren, ja en dat het simpele soorten zijn...
Maar ik zal al de websites van jou ook nog bekijken.
En de vijver wordt ongeveer 36vierkante meter, dat is toch best wel groot?
En wat raad je eerder aan groot verblijf -> vijver 36 vierkante meter, landgedeelte 130vierkante meter.
Of kleiner verblijf -> grotere vijver, weet niet zeker hoe groot. En land gedeelte ongeveer 75 vierkante meter
 
Ik ben geen eenden liefhebber (nouja wel liefhebber maar heb er geen plek voor) maar ik had iets gelezen van 10 vierkante meter per koppel.

Ik heb niet zoveel verstand van eenden (behalve van de wilde eend en de varianten daarop die ik je al aanrade) maar door jou ben ik wel aan het inlezen.
 
Hierbij een update,
Lijkt een beetje een rotzooitje, maar dat is het eigenlijk ook :p
zz6H9C1FCDLbKmqIfnFsyJY37_1jG_0C.jpeg

zz6H9C1FCDLbKmqIfnFsyJY37_1jG_0C.jpeg


In het aquarium zitten waterplanten.
zz6H9C1FCDLbKmqIfnFsyJY37_1jG_0C.jpeg


Hoopje zand, gaat nog verplaats worden... Staat nu wel erg vooraan.
zz6H9C1FCDLbKmqIfnFsyJY37_1jG_0C.jpeg


zz6H9C1FCDLbKmqIfnFsyJY37_1jG_0C.jpeg


zz6H9C1FCDLbKmqIfnFsyJY37_1jG_0C.jpeg


zz6H9C1FCDLbKmqIfnFsyJY37_1jG_0C.jpeg


zz6H9C1FCDLbKmqIfnFsyJY37_1jG_0C.jpeg


zz6H9C1FCDLbKmqIfnFsyJY37_1jG_0C.jpeg


zz6H9C1FCDLbKmqIfnFsyJY37_1jG_0C.jpeg

Maar het is dus nog lang niet af... :(
Hahaha
 
Je bent lekker bezig geweest.

Ik bedacht me nog dat je de komende maanden bijna niet aan eenden kan komen ivm broeden en overtollige eenden al vaak verkocht zijn. Dat zal ws ergens September worden voor dat er weer flink aanbod is. Dan kan je ook nog even sparen want veel soorten zijn erg duur.
 
Komt inderdaad mooi uit!! :D
En de meeste die ik wil zijn vrij goedkoop.
Ik kan bijvoorbeeld 2 koppels onverwante mandarijn eenden kopen voor 50 eu
 
Dat is een prikkie! Zijn het goede of zitten er enkele foutjes in?
 
Weet ik nog niet zeker, op de foto's zagen ze er goed uit.. :D
Maar moet nog kijken of hij ze voor me wil bewaren.
 

Terug
Bovenaan