Siamese Kempvis vrouwtjes wrijven tegen elkaar aan?


terpinski

Member
Lid geworden
13 juni 2023
Berichten
9
Leeftijd
30
Hallo AquaForum leden

Mijn aquarium van 60ltr word bewoond door 3 kempvis vrouwtjes en een mannetje. Ik kan soms tijden naar ze kijken en observeren om ze beter te begrijpen. Zulke bijzondere vissen zijn het in mijn smaak. En verrassend hoe ze ook met elkaar contact maken. Dat gaat de ene keer door de kieuwen open te zetten en het oog contact zoeken.. wie zwemt er weg of soms gelijk op. Maar wat mij nu opvalt is dat er twee vrouwtjes elkaar opzoeken en dan dicht tegen elkaar gaan hangen met alle vinnen mooi gestrekt. Ze duwen elkaar of wrijven met elkaars lichamen. Maar er word niet gebeten. Ze gaan ook met t bekje wat tegen de vinnen aan maar niet bijten. Als voorbeeld heb ik een filmpje in de bijlage gedaan.

Is dit dan ook een manier van de rangordes bepalen? Want verbaas mij soms welk vrouwtje uiteindelijk de alfa dan is.
 

Bijlagen

  • 20231117_221958_001.mp4
    30 MB
  • 20231117_221958_001.mp4
    30 MB
Het zou uitnodigen tot verzorging kunnen zijn. Er is meer in de interactie tussen vissen dan alleen hiërarchie bepaling, kan goed zijn dat het vriendinnen zijn.
 
Ik vindt de borstvinnen wel lang lijken voor een vrouw maar dat is wat lastig te zien. Ook zie ik hapjes uit een vin volgens mij.
 
Misschien heeft de TS van elke vis een duidelijke foto om het geslacht goed te kunnen zien. Tenzij een ander lid dat nu al goed kan beoordelen natuurlijk.
 
Onvolgroeide mannetjesbettas worden vaak als vrouwtjes verkocht en als ze dan geslachtrijper worden , gaan ze elkaar slopen.
De vinnen zijn wel beschadigd maar dat heb je niet zien gebeuren, vaak doen ze het s,nachts.
Borstvinnen wijzen ook op mannelijk geslacht die zijn lang.
Er zijn ook veel kortvinnige varieteiten tussen.
Rijpe vrouwtjes hebben wel een zichtbare legbuis een wit pukkeltje op de buik.
 
Ja dat ben ik met je eens Edwin vwb die borstvinnen en daarom vroeg ik ook om duidelijke foto s.
 
Als het inderdaad twee mannetjes zouden zijn, is het waarschijnlijk zaak zo snel mogelijk één van de twee weg te doen?
 
Zoals ik het begrijp zijn het 2 vd 3 vrouwtjes die mannen kunnen zijn dus dan zwemt er ook nog een man en een vrouw bij die ? Die niet beschadigt zijn?
 
Niet dat ik negatief wil overkomen maar houdt er rekening mee dat meerdere betta's (zowel mannetjes als vrouwtjes) vaak niet goed gaat in 1 aquarium.
 
Neem er maar een paar bakjes bij zo is het hier ook.
1700304036336644057051.jpg
dan kun je lekker hobbyen.
En bettas kunnen ook heel klein gehuisvest worden.
 
excuses! lees het nu pas allemaal... fijn dat de forum dus leeft :D Het zijn twee vrouwtjes, alleen ik koop zelf nooit de cliché kort-vinnige vrouwtjes en ga opzoek naar de wat 'bijzondere varianten''... heb t filmpje aan de meneer laten zien van de speciaalzaak en die zei dat het idd een manier is van de vis om contact te maken met elkaar. En omdat ze beide qua temperament vriendelijk zijn doen ze dit zo
 
De vinnen zijn idd hapjes uit genomen. Dit is gekomen door een temperamentvol mannetje die de eerste dag al een schuimnest had gemaakt. Eerst de rode was aan de beurt, geen eitjes en erop volgend de andere vrouwtje met geen eitjes geschoten. Maar wel had t mannetje de vrouwtjes tijdens de dans gebeten. Het mannetje zit nu ook apart en uit het aquarium want hij was mij wat te aggresief.
 
Het is soms zoeken naar de balans om ze samen te houden. Dus met een agressief temperament die haal ik er uit. Nu is het een fijn ploegje samen. En heb een nieuw vriendelijk mannetje en twee vriendelijke kleine nieuwschierige vrouwtjes. Het mannetje is ook nog vrij jong. Zo mooi dat witte. En door t voer een belichting een parelblauwe gloed. Vooral het vrouwtje met t blauwe lijfje heeft een bijzonder uiterlijk. Spikey vinnen
 

Bijlagen

  • 596a5b58-b109-4b02-b779-5fe2f06e2878.jpg
    596a5b58-b109-4b02-b779-5fe2f06e2878.jpg
    176.3 KB · Weergaven: 29
  • da619a4f-883a-4537-9fa8-f47e8b0523b7.jpg
    da619a4f-883a-4537-9fa8-f47e8b0523b7.jpg
    165.5 KB · Weergaven: 31
  • 208add7b-8e24-4237-9133-5b7b7378e706.jpg
    208add7b-8e24-4237-9133-5b7b7378e706.jpg
    166.8 KB · Weergaven: 30
Ik vindt de borstvinnen wel lang lijken voor een vrouw maar dat is wat lastig te zien. Ook zie ik hapjes uit een vin volgens mij.
Het zijn definitief vrouwtjes :) Haal zelf graag de ietswat bijzondere varianten aan vrouwtjes. zodat niet alleen t mannetje de rode loper aan t bezwemmen is ;p
 
Onvolgroeide mannetjesbettas worden vaak als vrouwtjes verkocht en als ze dan geslachtrijper worden , gaan ze elkaar slopen.
De vinnen zijn wel beschadigd maar dat heb je niet zien gebeuren, vaak doen ze het s,nachts.
Borstvinnen wijzen ook op mannelijk geslacht die zijn lang.
Er zijn ook veel kortvinnige varieteiten tussen.
Rijpe vrouwtjes hebben wel een zichtbare legbuis een wit pukkeltje op de buik.
Ja ze hebben een wit pukkeltje op de buik, de aangevroten vinnen zijn gekomen door een temperamentvol mannetje en is ook verwijderd uit bak
 
Aan de bouw zie je het ook vrij snel want vrouwen zijn vaak wat voller en korter.
Op je foto s gok ik op 1 vrouw, 2 mannen en een vrouw.

Edit: de rode heeft wel de bouw van een vrouw
 
Aan de bouw zie je het ook vrij snel want vrouwen zijn vaak wat voller en korter.
Op je foto s gok ik op 1 vrouw, 2 mannen en een vrouw.

Edit: de rode heeft wel de bouw van een vrouw


Ja klopt :) maar er is maar 1 mannetje en dat is de witte met de lange vinnen. De rest allemaal een wit 'pukkeltje' eronder. Denk door de nakweek enzo worden de vrouwtjes tegenwoordig ook wat sierlijker..
 

Terug
Bovenaan