Nadira

Active member
Lid geworden
30 mei 2021
Berichten
39
Leeftijd
25
Hoi,

Ik vraag mij al een tijdje af wat de oorzaak is van de dikke buik van een van mijn Shubunkins. Als je vanaf boven naar de vis kijkt valt het niet heel erg op, maar vanaf de zijkant zie je wel dat buik redelijk rond is (soort van hangbuik, snap je?). De dikke buik heeft de vis al sinds de vorige zomer en heeft er geen last van. Hij eet, grondelt en zwemt gewoon mee met de groep. Ik heb al meerdere theorieën onderzocht maar ik kom er niet uit.

Ik dacht eerst aan versteende eieren. Ik ben er vrij zeker van dat de vis een vrouwtje is, omdat ik geen paaipukkels zie op de kieuwdeksels, terwijl de andere vissen die wel hebben. Ik heb rondgekeken op het internet maar daar word ik niet veel wijzer van. Hoe lang duurt het bijvoorbeeld voordat versteende eieren voor problemen zorgen bij de vis? En kan je voorkomen dat de eieren verstenen? Ook heb ik een andere vis in de vijver zitten die wel al meerdere keren heeft kuitgeschoten. Waarom doet deze het dan niet, mochten het inderdaad eieren zijn?

Ook dacht ik dat de vis misschien verstopt zat, maar dan zou die dat al sinds vorige zomer zitten, kan dat zo lang duren, een verstopping? Ik heb in ieder geval vandaag doperwten gegeven op aanraden van een aantal vissenkenners. Dus of dat helpt weet ik nog niet.

Buikwaterzucht is het niet. Ik heb een keer eerder een vis met buikwaterzucht gehad en daar lijkt dit niet op. De schubben liggen tegen het lichaam aan en de vis gedraagt zich als een vis. Bovendien zou de vis het niet zo lang uit kunnen hebben houden als hij buikwaterzucht zou hebben.

Mijn laatste theorie is dat de vis gewoon een dikkerdje is, wat de andere vissen links laten liggen eet hij wel gewoon op.

De vis zit trouwens met een aantal andere vissen in een vijver van twee bij vier. In de vijver staan verschillende waterplanten en ook is er een filter aanwezig.

Hopelijk kunnen mensen mij helpen met het beantwoorden van mijn vragen en weten wat de dikke buik veroorzaakt. En mocht er iets niet duidelijk zijn, laat het me weten. Bedankt alvast!
 
Een Shubunkin is een gevlekte Goudvis, vaak nog met een komeetstaart. Sommige Goudvissen worden wat dikker, met name vrouwtjes zijn ronder van vorm. Misschien kan @Olympus hier wat over zeggen.
 
Hoi @Giebeltje ,

Dank je wel voor jouw reactie. Ik wacht @Olympus zijn reactie af :).

@Giebeltje heb jezelf een vermoeden wat het zou kunnen zijn? Of is dat lastig te zeggen?
 
Als je een foto van je vis plaatst kunnen we meer zeggen😉
 
@Giebeltje Het blijkt nog knap lastig om een goeie foto te maken van een vis die constant beweegt 😅. Het gaat om de Shubunkin met de rode kop.
Hopelijk heb je wat aan deze foto’s.

FE481CB7-CFEF-4755-9BDD-C2C12B8018C4.jpeg
88739E2D-F390-4206-B294-697043303FE0.jpeg

6E63A55B-1DAE-4CD3-999C-0EB4C8DFE36F.jpeg

B17ACEF6-A408-4F12-8937-11BB87B0054F.jpeg
 
Ziet er uit als een vrouwelijke Shubunkin. Het kan zijn dat ze kuit schiet, waardoor ze ook wat dikker is. Meestal als het warmer wordt gaan de vissen paaien, dan zal een actief mannetje gaan helpen met eitjes afzetten tussen de planten, waarna hij zijn homvocht erover uitstort en zo de eitjes bevrucht.
 
Ziet er prima uit, ook normale goudvissen kunnen enorm dik worden van zichzelf.
Versteende eieren kan, maar als ie zich normaal gedraagt lijkt me dit niet heel waarschijnlijk.

Al mijn vrouwtjes vissen hebben op dit moment dikke buiken, zal niet lang meer duren voordat ze gaan paaien, en niet elk vrouwtje wordt tegelijkertijd achterna gezeten.
 
@Giebeltje @Olympus dank jullie wel voor de reacties, ik ben nu wat meer gerust gesteld :).

Een laatste vraag en dan hou ik op ;). Mocht het ooit voorkomen dat de eitjes verstenen, hoe lang duurt het dan voordat je dat aan een vis gaat merken? Kan de vis er al na een paar maanden last van onder vinden, of gaan daar jaren overheen?
 
Soms hebben vrouwtjes die kuit schieten duidelijk " legnood", bijvoorbeeld als de mannetjes niet zo actief zijn. Sommige eigenaren helpen dan hun vissen een handje. Zoek maar eens op YouTube naar
"Hand spawning" :)
 
@Giebeltje @Olympus dank jullie wel voor de reacties, ik ben nu wat meer gerust gesteld :).

Een laatste vraag en dan hou ik op ;). Mocht het ooit voorkomen dat de eitjes verstenen, hoe lang duurt het dan voordat je dat aan een vis gaat merken? Kan de vis er al na een paar maanden last van onder vinden, of gaan daar jaren overheen?
Kan vrij acuut zijn, maar dat ze je dan echt wel aan het gedrag.

Bij enkelstaartige goudvissen zou ik me niet zo snel zorgen maken!
 

Terug
Bovenaan