Sera Scaper Cube 80 van Niwla


Ik heb geen ervaring met snoeien in een bak zonder water maar het brengt ongetwijfeld uitdagingen mee die je niet hebt onderwater vandaar mijn vraag.

Restafval laat (liet) ik gewoon liggen, dat verteerd wel en heb daar nooit negatieve gevolgen van ondervonden.

Heb je wel een punt.
Een deel van de gesnoeide topjes zal misschien zelfs vanzelf terug wortel schieten en de rest is spontane compost!
(y)
Maar wanneer een matje vrij dik en compact is ga je vooral snoeien om de groei laag en compact te houden en om de onderkant/wortels te beschermen.
Als je dan vrij veel wegknipt ben je bijna verplicht dit (deels) te verwijderen zodat het tapijtje eronder niet verstikt.
Met dat in het achterhoofd zocht ik naar een manier om het snoeisel makkelijk volledig te verwijderen in zo'n geval.
Een mini-bladblazer om alles te verzamelen in de hoeken zou leuk zijn maar ietwat overkill... :DD

@Niwla zou ook kunnen overwegen om de bak en de bodem alvast op te starten door tijdelijk te vullen tot aan de stenen. Dan kan hij onder water snoeien, de soil indraaien (door verversingsschema op te volgen) en het filter opstarten. Tegelijkertijd kunnen de stenen nog een weekje boven water met het mos begroeien...
Dat zou ik doen in deze situatie denk ik.

"Eén klap, twee vliegen" ;))
 
Heb je wel een punt.
Een deel van de gesnoeide topjes zal misschien zelfs vanzelf terug wortel schieten en de rest is spontane compost!
(y)
Maar wanneer een matje vrij dik en compact is ga je vooral snoeien om de groei laag en compact te houden en om de onderkant/wortels te beschermen.
Als je dan vrij veel wegknipt ben je bijna verplicht dit (deels) te verwijderen zodat het tapijtje eronder niet verstikt.
Met dat in het achterhoofd zocht ik naar een manier om het snoeisel makkelijk volledig te verwijderen in zo'n geval.
Een mini-bladblazer om alles te verzamelen in de hoeken zou leuk zijn maar ietwat overkill...
Zeker waar. :thumbs:
Maar in dit geval is de emersed snoei een tijdelijke oplossing om het flooden wat uit te stellen om het mos de kans te geven om nog wat vast te groeien.

Wat de meeste scapers doen: eerst yoghurt methode voor het mos en pas na een week of 4 de bodembedekker in.
 
De verleiding om te gaan snoeien heb ik tot nu toe kunnen weerstaan. Ook staat de bak nog steeds in dry start. Het mos op de stenen begint goed aan te slaan :thumbs:

Wel vandaag een Eheim powerhead 650 opgehaald om deze in het HMHF te plaatsen, maar deze is helaas te groot en past dus niet en moet dus retour (Hornbach).
Iemand nog een idee over een goed alternatief voor deze pomp? Inhoud van de bak is 80 liter en heb graag wat overcapaciteit.
 
Wat de meeste scapers doen: eerst yoghurt methode voor het mos en pas na een week of 4 de bodembedekker in.

Ja, klopt! Al kwam ik daar zelf misschien een beetje te laat achter :(
 
Gister online een nieuwe pomp besteld. Het is de Aquael Circulator 500 geworden. Deze komt morgen binnen als het goed is. Hopelijk past deze wel achter mijn filtermat.

Ff een paar fotootjes van de huidige stand:

Aquarium_ - 9.jpeg
Aquarium_ - 8.jpeg
Aquarium_ - 7.jpeg
Aquarium_ - 6.jpeg
Aquarium_ - 5.jpeg
Aquarium_ - 4.jpeg
Aquarium_ - 3.jpeg
Aquarium_ - 2.jpeg
Aquarium_ - 1.jpeg
 
Mooi hoor alleen bij foto 2 lijkt je wel last te hebben van doorschietend onkruid ;)
Maar voor de rest gaat ie lekker zie ik wel.(y)
 
Mooi hoor alleen bij foto 2 lijkt je wel last te hebben van doorschietend onkruid ;)
Maar voor de rest gaat ie lekker zie ik wel.(y)

Hahaha. We weten niet precies wat het is (is het echt onkruid?) maar dit kwam spontaan uit de ADA Amazonia V2 omhoog geschoten nog vóór we de planten toevoegden. :)
 
Lekker groen bakje zo Alwin (y)
 
Pomp (en verwarming) zijn geplaatst dus het filter kan terug de bak in. Erg blij met het resultaat!
 

Bijlagen

  • Aquarium_ - 4.jpeg
    Aquarium_ - 4.jpeg
    346.4 KB · Weergaven: 110
Staat heet fris, dat groene kleedje! Leuk!
 
Weer terug van een weekje vakantie. Voor de vakantie bio-co2 aangesloten. Bij thuiskomst een redelijk groene bak en wat vergeelde planten. Ik ga ervan uit door een gebrek aan plantenvoeding. Bij thuiskomst waterverversing gedaan en de ramen gelapt. Nu gewoon dagelijks plantenvoeding toevoegen en een Co2 continu-test geplaatst en binnenkort beginnen met meten.

IMG_4792.JPG
 
Mooi bakje Alwin en het was leuk om je weer even te zien afgelopen zaterdag.
 
Poeh....Er gaat iets hopeloos mis :(....de bak ontploft werkelijk van de alg en ik weet even niet waar ik het zoeken moet. Vandaag maar eens wat watertestjes doen. Toevoegen van plantenvoeding (Vimi All-in-one) ben ik al mee gestopt. Ook denk ik dat ik de bio-Co2 eerst maar even afkoppel. Ik denk dat (zolang ik geen sterkere verlichting heb) er een onbalans is tussen licht en voeding.
 

Bijlagen

  • Aquarium_ - 1 (1).jpeg
    Aquarium_ - 1 (1).jpeg
    373.6 KB · Weergaven: 132
  • Aquarium_ - 2 (1).jpeg
    Aquarium_ - 2 (1).jpeg
    260.8 KB · Weergaven: 124
  • Aquarium_ - 3 (1).jpeg
    Aquarium_ - 3 (1).jpeg
    92.5 KB · Weergaven: 122
  • Aquarium_ - 4 (1).jpeg
    Aquarium_ - 4 (1).jpeg
    97.8 KB · Weergaven: 120
Bij thuiskomst een redelijk groene bak en wat vergeelde planten. Ik ga ervan uit door een gebrek aan plantenvoeding.
Lijkt me onwaarschijnlijk in een jonge bak met soil. Zou het eerder in de CO2 zoeken.
En ik verwacht dat als je dat eenmaal goed op orde hebt
dat de algen vanzelf ook minder worden
 
Ik denk dat (zolang ik geen sterkere verlichting heb) er een onbalans is tussen licht en voeding.

Alg heb je doorgaans door tekorten en als je meer licht erboven gaat doen dan zul je denk ik grotere tekorten krijgen.
 
Alg heb je doorgaans door tekorten en als je meer licht erboven gaat doen dan zul je denk ik grotere tekorten krijgen.

Inderdaad! Dat weet ik. Maar gevoelsmatig heb ik nu juist een overschot. Maar daarom straks maar even meten. Kijken of daar wat uit komt.
Misschien straks bij Frits een otocinclus ophalen om te voorkomen dat ik straks onherstelbare schade in mijn bak heb. De slakken die er in zitten doen in ieder geval sowieso goed hun best ;-)

Lijkt me onwaarschijnlijk in een jonge bak met soil. Zou het eerder in de CO2 zoeken.
En ik verwacht dat als je dat eenmaal goed op orde hebt
dat de algen vanzelf ook minder worden

Qua soil heb je inderdaad een punt. Misschien ondersteunt dat juist mijn gevoel van overdoseren van voeding.

Ik heb er sinds een paar dagen een indicator in hangen en die staat nog niet op groen, hooguit donkergroen. Eerder had ik snachts een luchtpompje draaien om het overschot aan Co2 kwijt te raken maar sinds ik die indicator geplaatst heb weet ik dat ik geen overschot aan Co2 heb en daarom de luchtpomp uitgeschakeld voor de nacht.
 
hoevaak ververs je? Aquasoil maakt dat de bak in het begin vaak en veel ververst moet worden, er zit heel erg veel ammonia in.
 
Mijn groene soilbak ververs ik nu na 3 maanden nog maar 1x per week 50% maar daarvoor altijd 1x1/3 en een keer 1/2 per week.
Mijn algen gingen pas weg toen co2 en plantenvoeding drastisch omhoog gingen.
 
hoevaak ververs je? Aquasoil maakt dat de bak in het begin vaak en veel ververst moet worden, er zit heel erg veel ammonia in.

Ik heb Amazonia eerder gebruikt dus ben bekend met het indraaien daarvan ;). Ik heb nu alleen voor het eerst de "V2"-versie in gebruik maar hanteer hetzelfde indraai-schema.

Alg heb je doorgaans door tekorten en als je meer licht erboven gaat doen dan zul je denk ik grotere tekorten krijgen.

Mijn gevoel zat er dus compleet naast. Vandaag de eerste meting gegaan vóór het verversen. Hierbij de waardes:

NH3 = 0
PO4 = 0
NO2 = 0
NO3 = 0
PH = 6
GH < 1
KH < 1

Dat GH en KH nagenoeg nul is klopt want het indraaien doe ik met 100% osmose zonder toevoegingen.

Hieronder de doseer-instructie van de Vimi All-in-One die ik gebruik:

Schermafbeelding 2020-07-25 om 20.24.31.png


Omdat ik wilde voorkomen dat ik te veel voeding toevoegde heb ik voor mijn 80L 2 pompjes per dag toegevoegd. Ik vind het lastig inschatten of mijn bak nu high of low lighted en planted is. Wat de definitie daarvan is vind ik heel lastig.
Na iedere waterverversing voeg ik Seachem Prime toe.

Omdat uit de meting blijkt dat ik 0 nitraat en fosfaat heb in mijn water heb ik besloten de dosering op te voeren naar 4 pompjes per dag.

Mijn groene soilbak ververs ik nu na 3 maanden nog maar 1x per week 50% maar daarvoor altijd 1x1/3 en een keer 1/2 per week.
Mijn algen gingen pas weg toen co2 en plantenvoeding drastisch omhoog gingen.

Aangezien ik mijn Co2-indicator niet in het groen krijg wil ik ook een nieuwe fles Bio-Co2 maken met minder gelatine en meer gist om op dit manier meer Co2 te krijgen. Dan doe ik maar wat minder lang met een fles.
 
Dat GH en KH nagenoeg nul is klopt want het indraaien doe ik met 100% osmose zonder toevoegingen
Heeft dit ook invloed op de planten?
 
Heeft dit ook invloed op de planten?

Voor zover ik weet niet. KH zal in deze bak altijd rondom 0 zijn en GH breng ik zelf op pijl tegen de tijd dat er garnalen in gaan komen.
 
Het ophogen dan de dosering Vimi heeft erg geholpen. Geen idee waarom ik dacht dat het aan overdoseren lag want ik weet dat alg meestal ontstaat door tekorten. Misschien omdat ik het niet gewend ben/was dagelijks platenvoeding toe te voegen. :rolleyes:

Ook heb ik meer Sulawesi slakken in de bak geplaatst om het reeds aanwezige alg te verwijderen en die werken hard. Uiteindelijk zullen ze er wel weer uit moeten omdat het een osmose-bak is.

Is er een manier om een osmose-bak toch slakvriendelijk te krijgen ? Ik heb wel eens een stukje sepia in de bak gedaan maar ik had niet het idee dat dit erg hielp.
 
Volgens mij verhoogt sepia ook weer je kh en dat is iets dat je niet wil denk ik. Je bodem met Tylo s is denk ik geen goede combi.
 
Volgens mij verhoogt sepia ook weer je kh en dat is iets dat je niet wil denk ik. Je bodem met Tylo s is denk ik geen goede combi.

Het is inderdaad een tijdelijke maatregel. In dit tempo hebben ze over twee dagen de bak algvrij en mogen ze weer terug naar de kraanwater-bak
 
Harde werkers en inderdaad gek op wat groen heb ik ondervonden. Alleen hier waren het de planten die ze op hebben gegeten. Vooral Vallisneria ging erin als koek.
 
Harde werkers en inderdaad gek op wat groen heb ik ondervonden. Alleen hier waren het de planten die ze op hebben gegeten. Vooral Vallisneria ging erin als koek.

hahaha.....Oops.... Ik sluit niet uit dat er binnenkort nog een grotere kraanwater-bak komt voor onder andere slakken en vissen (dus eens geen garnalen-bak) :engel:
 
Voldoet de Sera verlichting voor je Aquarium?
Ik heb een Lido 200 met de standaard verlichting.... Deze zou ik met 1 of 2 balkjes van Sera willen uitbreiden
 
Prachtig weer een bakje om te volgen .
 
Voldoet de Sera verlichting voor je Aquarium?
Ik heb een Lido 200 met de standaard verlichting.... Deze zou ik met 1 of 2 balkjes van Sera willen uitbreiden

mwah, het zat bij de bak en doet wat het moet doen. Ik gebruik de timer niet maar heb hem gewoon tijd geschakeld op mijn programmeerbare stekkerdoos. Voor mijn gevoel heb ik dan de meeste lichtopbrengst.


Prachtig weer een bakje om te volgen .

Dank je! Hij begint nu wel lekker op gang te komen inderdaad. Monte Carlo trekt ook al behoorlijk bij. Deze week eens kijken naar nieuwe bewoners. (Iemand CR/TB’s in de aanbieding?

79CD6425-62BE-47CD-B792-76A0735225A6.jpeg
 
Ziet er mooi groen uit en ben je de algen een beetje de baas nu Alwin?
 
Ziet er mooi groen uit en ben je de algen een beetje de baas nu Alwin?

ja, dat gaat een stuk beter! Afgelopen week de laatste twee dagen vóór de waterverversing ineens in rap tempo groene ramen. Bij meten bleek dat ik geen fosfaten meer had in het water. Nitraat was prima op pijl. Na waterverversing iets ruimer gedoseerd (ook profito). Kijken hoe het deze week gaat. Anders ga ik fosfaten apart doseren.
 
En net toch weer een CO2-systeem op de kop getikt dus stop ik binnenkort met Bio-Co2 (al ik me dat tot nu toe best meegevallen)
 
223412AF-24BF-4FC6-8C99-DB6615A01722.jpeg
Tijd voor een nieuw fotootje. Gaat erg goed. Plantje midden voor de rots gaat enorm de hoogte in dus die wil ik nog verplaatsen. Ook wil ik de hoek linksachter voorzien van wat hoge snelgroeiers. Iemand suggesties?

Geen last meer van alg. Sinds gister bio-co2 vervangen door drukfles en de via USB te programmeren stekkerdoos vervangen door eentje die Google home ondersteunt. Dus bij onderhoud vraag ik Google gewoon of hij de pomp en verwarming uit wil schakelen en timers zijn vanaf de telefoon te programmeren. 😂

Aankomend weekend haal ik een Taiwan bee mix op en kunnen we echt los. Vandaag heb ik de laatste 3 overgebleven tb’s uit de vorig jaar gesneuvelde bak overgezet.

Net nog even teruggekeken. 22 mei begonnen met dry start. Ik dacht dat ik geen geduld had maar inmiddels heb ik (hiermee althans) het tegendeel bewezen.
 

Terug
Bovenaan