Sepia?


L

Lique

Guest
Ergens op het forum in ��n of ander topic dat ik nu niet meer zo snel vinden kan natuurlijk. zegt iemand dat hij/zij sepia in het aquarium legt voor de garnalen en slakken.

Zijn er meer mensen die dat doen? Is het gewoon het sepia dat ook voor vogels te koop is?

Wanneer besluit je om sepia toe te voegen? Bij extreem zacht water? Heeft het effect op de waterwaardes in een meterbak? En in een standaard juwel 54 literbak?

Heeft het echt zichtbaar effect op het welzijn en de levensduur van slakken en garnalen?

Ik overweeg nl om sepia toe te voegen omdat ik zie dat met name de sulawesi slakken, de huisjes, wat wittig worden. Deze zitten in de 54liter bak
Nou vallen ze wel vaak met de punt van het huis op het grind maar ik denk dat ze wellicht meer kalk nodig hebben dan er nu in de bak zit.
Ik heb ook wat wit uitgeslagen schijfslakken, de overige slakken (poel en punt) doen het goed en worden groot en oud.
 
hoe is je kh en gh in je bak nu
 
Ik heb sepia altijd in de bak bij de appelslakken gehad, had idd gewoon zo'n stuk voor vogels. Werkte prima, huisjes van de slakken bleven veel mooier. Effect op de waterwaarden heb ik toen eigenlijk niet echt gemeten. Bak draaide goed.
 
waterwaarden getest met sera druppeltest

PH 7.0
KH 8.0
GH 8.0
No2 0

Lijkt me redelijk standaard, toch?
 
Doorgaans is de kh waarde ongeveer de helft van de gh waarde.

Kh van 4a5 zou dat dan zijn.
 
klopt! Test nog een keer gedaan nav je opmerking. Had het niet goed uitgevoerd, nu wel. KH is 5.
 
Dat kan ik wel zijn geweest. Ik leg namelijk altijd een stukje sepia in het water voor de slakken en/of garnalen voor als ze het nodig hebben. Ik brokkel een stukje af en leg het voor in het aquarium zodat ik kan kan zien wanneer het op is. Heb niet het idee dat het wat met de ph waarde of zoiets doet. Ik doe er dus sepia in voor de calcium.Met zo'n blok doe ik zeker een jaar.


Kippenbotjes schijnen de slakken ook lekkere te vinden: http://flevovis.webklik.nl/page/appelslakken-met-gaten
 

Terug
Bovenaan