(Seachem) Purigen regenereren


M

Mark.K

Guest
Hey allemaal,

Het word tijd om mijn zakje Purigen te regenereren.
Nu heb ik hier veel over gelezen. Maar de informatie loopt erg uiteen of is verouderd.
Er zijn een aantal dingen die ik me afvraag/waar ik niet zeker over ben.

1. Wat is nu goed? Dikke bleek of dunne bleek.
2. Er word gesproken over na het chloor bad, een paar weken in water te leggen. Moet dit echt zo lang?
3. Door de leverancier word beschreven: "8 uur weken in een oplossing die 2 eetlepels Safe™, Prime™". Nu heb ik deze middelen niet. Zijn deze echt noodzakelijk? Zijn er andere mogelijkheden? Zoals bijvoorbeeld een water verbeteraar gebruiken?

Of is er een andere manier om de purigen te regenereren? Hoe doen jullie dit? Indien je het gebruikt uiteraard:D

Alvast bedankt voor de antwoorden!:thumbs:

Gr. Mark
 
Zeker geen dikke bleek gebruiken, je kan dan je Purigen direct weggooien.

Zelf gebruik ik de goedkoopste dunne bleek uit een supermarkt. Gebruik dit onverdund en laat de Purigen ongeveer 24 uur erin. Niet langer en zeker geen weken lang. Af en toe beetje schudden met het bakje, zodat de Purigen balletjes door elkaar gaan. Daarna spoel ik het zakje flink uit met lauw water. Vervolgens leg ik het in een bakje schoon water, welke ik regelmatig ververs, dit zeker voor een 48 uur. Spoel het daarna weer flink uit in lauw water en ruik of er nog een bleek lucht vanaf komt, indien niet dan leg ik het in de kast om bij een volgende keer weer te kunnen gebruiken. Indien er nog een bleek lucht vanaf komt, verder gaan met uitspoelen. Heb dus meerdere zakjes, om direct te kunnen wisselen en niet eerst te moeten regenereren en vervolgens een paar dagen later wederom het filter te moeten openen.

Indien ik de filter schoonmaak, dan spoel ik het zakje Purigen uit onder lauw water om het ergste vuil eruit te halen en stop ik het weer terug zonder te regenereren. Het Regenereren doe ik ongeveer eens in het kwartaal.
 
Thanks voor je antwoord!:thumbs:

Ben in,iddels aan het overleggen met een kennis, om een "groot verpakking" aan te schaffen. Want uit alle stukken die ik gelezen heb, blijkt het toch wel erg makkelijk te zijn om meerdere zakjes te heben.
En dat word met bovenstaande post dus ook weer bevestigd:p

Gr. Mark
 
Sluit me aan bij Crash, heb alleen een snellere methode gevonden om het weer gebruiksklaar te krijgen. Na het regenereren en goed uitspoelen (= 5 minuten onder koud stromend water) leg ik het geheel, zakje met daarin de Purigen ( heb 2 zakjes van 250 gram) op de verwarming gedurende een dag of 2. Af en toe draai ik het zakje om en "knuffel" de inhoud wat door elkaar. Chloor wordt namelijk een gas bij verwarming en vervliegt dus letterlijk helemaal. Ik doe he tal jaren zo en heb nog nooit een vis verloren door chloor of andere dingen die aan Purigen te linken zijn.

Wel begint nu, na heel wat jaren de regeneratie tijd steeds korter te worden, dwz de tijd dat Purigen werkzaam is en dan weer geregenereerd moet worden.
Denk dat ik binnenkort toe ben aan 2 nieuwe porties. Koop wel "the BAG"van Purigen erbij!!! Heb zeer beroerde ervaringen met andere zakjes.....!! ( zie het topic over Purigen!)
 
Sluit me aan bij Crash, heb alleen een snellere methode gevonden om het weer gebruiksklaar te krijgen. Na het regenereren en goed uitspoelen (= 5 minuten onder koud stromend water) leg ik het geheel, zakje met daarin de Purigen ( heb 2 zakjes van 250 gram) op de verwarming gedurende een dag of 2. Af en toe draai ik het zakje om en "knuffel" de inhoud wat door elkaar. Chloor wordt namelijk een gas bij verwarming en vervliegt dus letterlijk helemaal. Ik doe he tal jaren zo en heb nog nooit een vis verloren door chloor of andere dingen die aan Purigen te linken zijn.

Wel begint nu, na heel wat jaren de regeneratie tijd steeds korter te worden, dwz de tijd dat Purigen werkzaam is en dan weer geregenereerd moet worden.
Denk dat ik binnenkort toe ben aan 2 nieuwe porties. Koop wel "the BAG"van Purigen erbij!!! Heb zeer beroerde ervaringen met andere zakjes.....!! ( zie het topic over Purigen!)

Kun jij met al je ervaring ook zeggen hoe vaak je het kan regenereren en hoelang zo n zakje in totaal zn werk kan doen? Daar lees ik verschillende meningen over namelijk. Natuurlijk zal het per bak anders zijn maar ik bedoel dan meer de duur bij een gemiddelde bak;).
 
Ik ben begonnen met Purigen augustus 2006, dus 10 jaar geleden en NU zijn de door mij gebruikte porties van 250 gram ( 1 in filter 1 in kast) welke ik elke 5 maanden regenereer dus echt aan het einde van hun gebruikstijd. Dat weet ik omdat ze niet meer goud/grijs willen worden na regeneratie, maar steeds donkerder blijven.

Gebruik dus grof gezegd : 10 jaar = 240 maanden gedeeld door 2 (zakjes afwisselend in gebruik) = 120 gedeeld door 5 ( standtijd tussen regenereren) is dan in totaal
per zakje 24 x geregenereerd.

Dat gerekend over de watermassa, die de filter trekt, de bakinhoud is irrelevant, de bakbezetting met dieren en planten wel!

Filter Eheim 2213 capaciteit van 440 l/u waarvan gemiddeld overblijft i.v.m media en vervuiling 200 liter per uur.

Dan heeft 250 gram Purigen in al die tijd de volgende hoeveelheid water gereinigd:

365 x 10 = 3650 + 2 ( schrikkeljaren) = 3652 x 24 ( uren per dag)= 87648 uren gedraaid en dit dan x 200 liter, maakt 17.529.600 liter, en dit dan verdeeld over 2 zakjes =

8.764.800 liter gereinigd. Een behoorlijke plons water dat Purigen kan reinigen, zou ik zo zeggen en dat dan voor zeer weinig kosten per liter... !

Kijk voor meer ervaringen met Purigen ook eens hier:

http://www.aquaforum.nl/threads/ervaringen-met-filterabsorbtiemiddel-purigen.2817/page-2
 
Duidelijk verhaal! :D Er is me een hoop duidelijk geworden.:thumbs:

Gr. Mark
 
Ik gebruik nu een geel flesje glorix. Heb ik bij de AH gehaald. Kan dat gewoon?
 
Ik gebruik nu een geel flesje glorix. Heb ik bij de AH gehaald. Kan dat gewoon?
Is dan dun of dik de bleek? Geen dikke bleek gebruiken. De goedkoopste huismerk is meestal de goede.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik wel altijd de dikke maar daar zit zeep door zover ik weet en je moet het dan heel goed spoelen voordat je het weer gebruikt. Ik laat het vaak wel een week in een bakje weken en ververs dat dagelijks. De AH hier heeft geen dunne bleek.
 
Ik gebruik de dunne bleek van de Dekamarkt, 0.34 ct/l geen toevoegingen van zeep of geurstoffen.
 
Kan het hiermee? zoniet heb ik mn purigen nu verkloot

image.jpg
 
Dat is waarschijnlijk wel voorzien van geurtjes/zeep zoals Ton al aangeeft en wat dus niet in de dunne zit maar het kan als je het maar goed na regenereren uitspoelt. De dikke van AH die ik gebruik is ongeveer hetzelfde volgens mij.
 
Zit een verdikkingsmiddel in. Dit kan (maar hoeft niet) schadelijk zijn voor purigen.
Hierdoor zou de werking heel erg teruglopen.
Ok. Als de 24 uur verstreken zijn ga ik m helemaal schoon maken en laten weken in water. Later zullen we zien of de purigen zwakker is geworden of niet
 

Terug
Bovenaan