Seachem matrix filtermatriaal ervaringen gezocht


Matrix is gewoon puimsteen, niets speciaal dus. Alleen dat deze dan zeker aquarium safe is.
Als je eens een slapeloze nacht hebt en je wil weten hoe onnozel het is om wakker te liggen over welk filtermateriaal je nu wil gebruiken moet je deze maar eens lezen:
http://www.plantedtank.net/forums/9-equipment/1045898-matrix-without-seachem.html
Moraal van het verhaal: zelfs in een leeg filter zal er genoeg nitrificatie plaatsvinden om het ammonium van een overdreven groot bestand te verwerken.

Denk je toch nog dat al het "super mega ultra platinum" filtermateriaal beter is, lees dan deze even:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4257543/
Effect of biofilter media type on AOA abundance and diversity
Three-media biofilters of aquaria F5 and F6 were examined to assess the effect of media type on AOA abundance and diversity. In F5, no AOB could be detected, as observed throughout the temporal test period. For F6, a new biofilter was inoculated with biomass originating from the previous F6 biofilter, which had a low AOB abundance. After a start-up and stabilization period of 6 months, AOA had fully outcompeted the AOB community (Table S1). The observed thaumarchaeal amoA gene abundances were distinct for the three compartments within each of the two filters, and these trends were consistent over all three sampling time points (Figure 5). For F5, relative AOA abundance was highest in the middle compartment (sponge), followed by the bottom (ceramic) and top (glass) compartments. For F6, relative AOA concentrations peaked in the top compartment (fine sponge), followed by the middle (rough sponge) and bottom (ceramic) compartments. Both filters had a bottom-to-top flow pattern, but the trends in F5 suggest that AOA copy number was not influenced by the position with respect to the water flow. The highest AOA copy numbers were detected in (fine) sponge carrier material for both F5 and F6, suggesting a preferential AOA growth or biofilm attachment to this medium. DGGE profiles for thaumarchaeal 16S rRNA genes revealed low diversity and high spatial stability among different compartments of F5 and F6 aquaria (Figure 6). The community composition of the top, middle and bottom compartment in both F5 and F6 was highly similar with the presence of two or three intense bands. This indicated that although AOA had preferential growth on fine sponge materials, the community composition across the biofilter media types was stable.
ooohh... Dan zijn die sponsjes toch nog niet zo slecht. :book::!:D
 
zo backplay das een heel hap tekst die je daar voorschotelt kreeg er :stars:van
maar ben wel weer een stukje wijzer geworden bedankt
 
Als de verworven wijsheid is dat het niet uit maakt welk filtermateriaal je gebruikt, je eindelijk verlost bent en je zuur verdiende centjes aan andere belangrijkere zaken kan uitgeven ben je goed bezig. :D
 
Als de verworven wijsheid is dat het niet uit maakt welk filtermateriaal je gebruikt, je eindelijk verlost bent en je zuur verdiende centjes aan andere belangrijkere zaken kan uitgeven ben je goed bezig. :D


Ja dan kan moeder de vrouw nog meer geld gaan uitgeven aan kleding en make up:D:D;)
 
Ja dan kan moeder de vrouw nog meer geld gaan uitgeven aan kleding en make up:D:D;)
Ik zeg tegen de vrouw dat ik het geld WEL heb uitgegeven aan filtermateriaal, maar ondertussen zitten er dan wat extra Pinto's in de bak. :engel::D
 
Ik zeg tegen de vrouw dat ik het geld WEL heb uitgegeven aan filtermateriaal, maar ondertussen zitten er dan wat extra Pinto's in de bak. :engel::D


O jee, laat haar dat maar niet horen want dan zwaait er een.......................:D:D;). Daarbij heb ik de pech dat Jessica beter weet wat er in de bakjes zit dan dat ik dat weet:stom:
 
na net geproefd geld is niet zuur :D
en heren hier gaat het allemaal in gezamenlijk overleg :D:D althans dat denkt ze :6:D:D
 
Het valt me wel op dat de een doet voorkomen dat alles in overleg gaat en de ander net doet alsof hij "iets "heeft gekocht maar dat klopt ook niet. We moeten als mannen nu wel op onze tellen gaan passen want er zijn ook vrouwen die meelezen hoor:D:D:D:D
 
Het valt me wel op dat de een doet voorkomen dat alles in overleg gaat en de ander net doet alsof hij "iets "heeft gekocht maar dat klopt ook niet. We moeten als mannen nu wel op onze tellen gaan passen want er zijn ook vrouwen die meelezen hoor:D:D:D:D
Zolang ik niet buiten me zakgeld ga hoor ik me vrouw nergens over :p

Maar type medium maakt niet zo uit ben ik inmiddels achter..
Bacteriën groeien toch wel waar hun zin in hebben, en dan kan je nog zoveel ruimte hebben voor bacteriën ze moeten wel ergens mee gevoed worden...
 
Het valt me wel op dat de een doet voorkomen dat alles in overleg gaat en de ander net doet alsof hij "iets "heeft gekocht maar dat klopt ook niet. We moeten als mannen nu wel op onze tellen gaan passen want er zijn ook vrouwen die meelezen hoor:D:D:D:D
ben ik even blij dat ze compleet digibeet zijn :engel::D:D:D
 

Terug
Bovenaan