Schuimlaag op water


Lvms

Well-known member
Lid geworden
29 juli 2023
Berichten
80
Leeftijd
67
Goedemorgen ,

Sinds een paar dagen heb ik in de ochtend nagal wat schuim op mijn water drijven (lijken zuurstofbellen).
Weet iemand wat het is en hoe ik het kan voorkomen.
Bak 180 liter
Verlichting hvp
Co2
2 buitenfilters ,eheim 250 en jbl e402
 

Bijlagen

  • 17002123292672904697405343451271.jpg
    17002123292672904697405343451271.jpg
    4.5 MB · Weergaven: 77
  • 17002123508455434632290758562845.jpg
    17002123508455434632290758562845.jpg
    3.4 MB · Weergaven: 67
Zou het kunnen dat je betta's hebt, of gourami's? 😄
 
Hoewel ik het niet goed kan zien denk ik dat je het hier hebt over een kaamlaag. Dat ziet vaak een beetje olie achtig uit en bestaat uit een grote hoeveelheid bacteriën. De oorzaak kan liggen in een pas opgestart aquarium waar zich e.e.a. nog niet heeft gestabiliseerd. Maar ook rottende materialen, van planten, overvoeding of iets dergelijks kunnen leiden tot zo'n laag. Die overigens niet erg is maar je kan er wel iets aan doen door schoon te houden. Het oppervlakte water licht in beweging helpt bij het afzuigen door je filter.
 
Hoewel ik het niet goed kan zien denk ik dat je het hier hebt over een kaamlaag. Dat ziet vaak een beetje olie achtig uit en bestaat uit een grote hoeveelheid bacteriën. De oorzaak kan liggen in een pas opgestart aquarium waar zich e.e.a. nog niet heeft gestabiliseerd. Maar ook rottende materialen, van planten, overvoeding of iets dergelijks kunnen leiden tot zo'n laag. Die overigens niet erg is maar je kan er wel iets aan doen door schoon te houden. Het oppervlakte water licht in beweging helpt bij het afzuigen door je filter.
Hoi ,

Dank voor je antwoord ,
Nee is zeker geen kaamlaag maar zijn allemaal zuurstofbelletjes .
Betere foto nu
 

Bijlagen

  • 17002132315896359961647567697088.jpg
    17002132315896359961647567697088.jpg
    4.9 MB · Weergaven: 40
Hmmm apart dan. Is er de laatste dagen tot weken nog iets veranderd aan de bak? Onderhoud gepleegd aan je filter bijvoorbeeld, of gesleuteld aan de inrichting of het vissenbestand? Het moet toch ergens vandaan komen hè, zou je denken...
 
Wil het wel proberen te verklaren, maar mijn reactie is een suggestie.

Ziet eruit als luchtbellen, veroorzaakt door de uitstroom van een van de pompen, als je bijvoorbeeld drijfplantjes in de bak hebt drijven of iets anders wat door rond cirkelen zich bij de uitlaat van het filter zich gaat bevinden en ronddraaien zal dit of dat in de waterstroom komen en wordt er dus geforceerd door de uitstroom vanaf de oppervlakte lucht in de bak gepompt.
Kan ook zo maar zijn dat er wat lucht in een pomp zit wat er met tussenpozen zo nu en dan uitkomt, en als het wateroppervlak een beetje vettig is duurt het langer eer deze zuurstofbelletjes dus openklappen.
 
Schuim kan ook ontstaan door eiwitten in het water die 'opgeklopt' worden. Voer je veel of heb je recent bacteriebloei of paaiende vissen gehad? (misschien is er nog een eiwitbron waar iemand anders op komt?)
 
Even voor de minder geschoolden of wakkeren onder ons: vlees bestaat uit eiwit.
(Zeg maar noot van de vertaler...)
 
Misschien voer met veel eiwitten?
Dit zou m.i. geen problemen moeten opleveren, tenzij er veel voer ongegeten in de bak zou blijven rotten. 🙃

Een hoog eiwitgehalte in het voedsel geeft meestal juist een gezondere bak dan voer met weinig eiwit. Eiwit wordt door vissen namelijk veel beter opgenomen dan de (vaak koolhydraatrijke) vulstoffen die in voeders met weinig eiwit zitten. Alles wat niet wordt opgenomen, is voer voor bacteriën. Al dan niet in de vorm van een kaamlaag.
 
Schuim kan ook ontstaan door eiwitten in het water die 'opgeklopt' worden. Voer je veel of heb je recent bacteriebloei of paaiende vissen gehad? (misschien is er nog een eiwitbron waar iemand anders op komt?)
Nee ik voer om de dag en geen vlees
 
[SPOIL
Nee ik voer om de dag en geen vlees

Dit zou m.i. geen problemen moeten opleveren, tenzij er veel voer ongegeten in de bak zou blijven rotten. 🙃

Een hoog eiwitgehalte in het voedsel geeft meestal juist een gezondere bak dan voer met weinig eiwit. Eiwit wordt door vissen namelijk veel beter opgenomen dan de (vaak koolhydraatrijke) vulstoffen die in voeders met weinig eiwit zitten. Alles wat niet wordt opgenomen, is voer voor bacteriën. Al dan niet in de vorm van een kaamlaag.
Het enige wat er veranderd is dat ik nieuwe lampen heb en zie dat de planten assimileren en veel luchtbellen loslaten . Ook snachts denk ik ,maar wil het graag voorkomen

ER][/SPOILER]
 
Hmmm apart dan. Is er de laatste dagen tot weken nog iets veranderd aan de bak? Onderhoud gepleegd aan je filter bijvoorbeeld, of gesleuteld aan de inrichting of het vissenbestand? Het moet toch ergens vandaan komen hè, zou je denken...
Wat er veranderd is is dat ik nieuwe lampen heb en de planten assimileren en veel zuurstofbellen loslaten ,dit gebeurd dan waarschijnlijk ook s nachts als de lampen uit zijn ,wil het graag snappen en voorkomen
 
Misschien zeg ik iets heel geks hoor, maar kan het niet zijn dat je teveel co2 geeft? Of misschien is het de zuurstof verzadiging van het water? Misschien kan dit helemaal niet hoor 🤣🤣🙈
 
Misschien zeg ik iets heel geks hoor, maar kan het niet zijn dat je teveel co2 geeft? Of misschien is het de zuurstof verzadiging van het water? Misschien kan dit helemaal niet hoor 🤣🤣🙈
Zou kunnen ,mijn dropchecker is groen dus dat zou goed moeten zijn
 

Bijlagen

  • 17002442381557389192505800242236.jpg
    17002442381557389192505800242236.jpg
    3.8 MB · Weergaven: 25
Nee ik voer om de dag en geen vlees
In standaard visvoer zit óók vlees....Hoeft geen rund of varken te zijn, maar kan ook visvlees, kipeiwit, garnalenafval etc zijn.
 
In standaard visvoer zit óók vlees....Hoeft geen rund of varken te zijn, maar kan ook visvlees, kipeiwit, garnalenafval etc zijn.
Oke ,duidelijk maar dit voer voer ik al zeker een jaar en heeft nooit problemen gegeven
 
Nee, dan is dat niet waarschijnlijk de oorzaak.
Er is al vluchtig eerder naar gekeken, maar welke vissen heb je precies?
 
Nee, dan is dat niet waarschijnlijk de oorzaak.
Er is al vluchtig eerder naar gekeken, maar welke vissen heb je precies?
Heb een schooltje raboras ,en een schooltje coridoras ,wat algeneters (kleintjes) en een 50 garnalen .
Bak is 180 liter met 2 externe filters en co2 en hvp led verlichting.
Planted box all in one vplantenvoeding en een zandbodem.
Ik voer om de dag
 
mmm...Dat klinkt niet als massaal paaiende vissoorten. Dan weet ik het eerlijk gezegd ook niet meer...
 
mmm...Dat klinkt niet als massaal paaiende vissoorten. Dan weet ik het eerlijk gezegd ook niet meer...
Nee ik ook niet ,vandaar mijn vraag hier ook
 
Hmmm apart dan. Is er de laatste dagen tot weken nog iets veranderd aan de bak? Onderhoud gepleegd aan je filter bijvoorbeeld, of gesleuteld aan de inrichting of het vissenbestand? Het moet toch ergens vandaan komen hè, zou je denken...
Ja zou je denken van wel ,deze is van vanmorgen
 

Bijlagen

  • 17003005245532226940308770759720.jpg
    17003005245532226940308770759720.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 39
De bovenste laag van het oppervlak heeft de neiging eiwitten en vetzuren op te hopen die afkomstig zijn van planten, vissen en micro-organismen. Dus dit is het begin van de bekende kaamlaag.
Dit gebeurt omdat ze een lagere dichtheid hebben dan water, dus als het oppervlak rustig is, hopen ze zich daar gewoon op door puur drijfvermogen en vormen dan belletjes.
Het probleem verdwijnt geleidelijk door de beweging van het oppervlak te vergroten
 
Maar een gewone kaamlaag die ik ken heeft geen belletjes maar dat is vaak een soort "vlies".
 
Klopt.
Een kaamlaag bouwt zichzelf langzaam op. En voordat we het daadwerkelijk kunnen zien is het al aanwezig.
En als er dan die eiwitten en vetzuren naar de oppervlakte komen met een heel dunne kaamlaag krijg je vanzelf bubbels.
 
Ja ik heb regelmatig een kaamlaag gehad maar nooit met bubbels:DD
Vooral toen ik Bassleer voerde had ik wel een kaamlaag.
 
De bovenste laag van het oppervlak heeft de neiging eiwitten en vetzuren op te hopen die afkomstig zijn van planten, vissen en micro-organismen. Dus dit is het begin van de bekende kaamlaag.
Dit gebeurt omdat ze een lagere dichtheid hebben dan water, dus als het oppervlak rustig is, hopen ze zich daar gewoon op door puur drijfvermogen en vormen dan belletjes.
Het probleem verdwijnt geleidelijk door de beweging van het oppervlak te vergroten
Stroming verhoogd maar scheelt niks hoor
 

Terug
Bovenaan