Schuim tijdens indraaien.


NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Berichten
10,995
Leeftijd
55
Vandaag de 9de dag van het indraaien spot ik wit schuim op het wateroppervlak. Het glanst als zeepbellen. Wordt dit veroorzaakt door eiwitten? Wat moet ik er (niet) mee? Wellicht teveel gevoerd?

Omdat het dag 9 is heb ik nog geen waterwaardes gemeten.

Edit: geen bewoners, ik voeg dagelijks Profito toe en 1/4 dosering Carbo

IMG_0525.JPG




Totaaltje
IMG_0520.JPG
 
Laatst bewerkt:
Heb ik ook gehad. Gewoon afschuimen. Heb je daar een bruissteen??
 
Had ik ook eerste tijd. Niet in het aquarium maar bij het afhevelen in de emmer. Is vanzelf opgehouden.
 
Heb ik ook gehad. Gewoon afschuimen. Heb je daar een bruissteen??
Die bruissteen wordt niet gebruikt. Ik kreeg onvoldoende oppervlakte stroming en heb geprobeerd met een mini zuurstofpompje en kraantje het oppervlak te breken. Had niet het gewenste resultaat en ik ben bang dat het, ondanks dat het minimaal was, toch de CO2 verdrijft.
Het wordt er weer uitgehaald zodra ik de eerste waterwissel doe, zit met een paar zuignapjes achter de planten vast. Vandaar dat ik even wacht met verwijderen, tot de waterstand voor onderhoud lager is. Wil er nu de bak niet voor verstoren.
 
Had ik ook eerste tijd. Niet in het aquarium maar bij het afhevelen in de emmer. Is vanzelf opgehouden.
Hmmm interessant, ik wist niet dat dit vaker voor kwam tijdens indraaien. Stelt me gerust.
 
Heb ik in mijn nieuwe bak ook en is vanzelf weg gegaan.
Over het toe dienen van plantenvoeding wil ik toch wel even mee geven dat Profito enkel 1 x per week gegeven mag worden Nicole en Easy Carbo elke dag.
 
Komt vaker voor, lost zich vanzelf op als de bak stabieler wordt.
 
Heb ik in mijn nieuwe bak ook en is vanzelf weg gegaan.
Over het toe dienen van plantenvoeding wil ik toch wel even mee geven dat Profito enkel 1 x per week gegeven mag worden Nicole en Easy Carbo elke dag.
Mag je Profito niet dagelijks geven als je maar 1/7 van de weekdosering geeft?
 
Mag je Profito niet dagelijks geven als je maar 1/7 van de weekdosering geeft?
Dat weet ik eerlijk gezegd niet,ik heb altijd gehoord van maar 1 x per week de aangegeven hoeveelheid dus daar houd ik me aan en mijn planten groeien als kool.
 
Dat weet ik eerlijk gezegd niet,ik heb altijd gehoord van maar 1 x per week de aangegeven hoeveelheid dus daar houd ik me aan en mijn planten groeien als kool.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom niet. Ik ben voorstander van dagelijks doseren. In mij RIO gebruikte ik daarvoor Aquaplant 24 van Aquatic Nature. Ik ben de fles Profito leeg aan het maken en ga dan weer helemaal over op de Aquatic Nature.

Tja gewoon voorkeuren, gevoelskwestie, maar één keer per week is wel veel makkelijker!
 
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom niet. Ik ben voorstander van dagelijks doseren. In mij RIO gebruikte ik daarvoor Aquaplant 24 van Aquatic Nature. Ik ben de fles Profito leeg aan het maken en ga dan weer helemaal over op de Aquatic Nature.

Tja gewoon voorkeuren, gevoelskwestie, maar één keer per week is wel veel makkelijker!
Nog nooit gehoord van Aquatic Nature is dat dan beter en/of goedkoper dan Profito ? Is dat ook verkrijgbaar in flessen van 1 liter of minder of meer ?
Elke dosering van plantenvoeding en elke waterwissel en elke aankoop van wat dan ook wat met aquarium en vissen te maken heeft noteer ik in word documenten en zo kan ik makkelijk volgen wat ik al heb gedaan en wat ik al heb betaald.
 
Het voordeel van 1/7e is dat de planten elke dag de zelfde voedselvoorraad hebben en niet dat sommige stoffen in korte tijd worden opgebruikt, evengoed blijft de regel dat alle voedingsstoffen voldoende aanwezig moet zijn.
 
Nog nooit gehoord van Aquatic Nature is dat dan beter en/of goedkoper dan Profito ? Is dat ook verkrijgbaar in flessen van 1 liter of minder of meer ?
Elke dosering van plantenvoeding en elke waterwissel en elke aankoop van wat dan ook wat met aquarium en vissen te maken heeft noteer ik in word documenten en zo kan ik makkelijk volgen wat ik al heb gedaan en wat ik al heb betaald.
Ik heb een flesje van 50 ml. In de RIO doseerde ik 5 druppels per dag, 4 zou waarschijnlijk ook kunnen. Het gaat om 1 druppel per 50 liter, zeer zuinig dus.

Kosten 26 euro voor 200 dagen in de RIO, bij 5 druppels per dag. Bij 4 druppels zou ik er 250 dagen mee doen.

Of het beter is durf ik je niet te zeggen, ik heb wel kunnen meten dat er meer ijzer in zit dan in Profito
 
Ik heb een flesje van 50 ml. In de RIO doseerde ik 5 druppels per dag, 4 zou waarschijnlijk ook kunnen. Het gaat om 1 druppel per 50 liter, zeer zuinig dus.

Kosten 26 euro voor 200 dagen in de RIO, bij 5 druppels per dag. Bij 4 druppels zou ik er 250 dagen mee doen.

Of het beter is durf ik je niet te zeggen, ik heb wel kunnen meten dat er meer ijzer in zit dan in Profito
4 druppeltjes per dag voor een bak van 200 liter das idd heel zuinig daar kan profito niet tegenop qua dosering,ga ik ook eens bestellen en zien wat voor resultaat ik hiermee bereik.
Zijn er nog andere producten die goed zijn van dat merk die je ook gebruikt ?
Dus 26 euro daar kom je ruimschoots een half jaar mee toe das straf.
Als je dat doseert laat je dan je filter aan staan of zet je die een tijdje uit zodat de planten het goed kunnen opnemen.
 
4 druppeltjes per dag voor een bak van 200 liter das idd heel zuinig daar kan profito niet tegenop qua dosering,ga ik ook eens bestellen en zien wat voor resultaat ik hiermee bereik.
Zijn er nog andere producten die goed zijn van dat merk die je ook gebruikt ?
Dus 26 euro daar kom je ruimschoots een half jaar mee toe das straf.
Als je dat doseert laat je dan je filter aan staan of zet je die een tijdje uit zodat de planten het goed kunnen opnemen.
Nee het filter laat ik aanstaan zodat het zich goed door de bak verdeelt.
Ik voer van dit merk het granulaat. Ben er tevreden over. Het drijft en zinkt langzaam. Alle lagen krijgen iets.
 
Nee het filter laat ik aanstaan zodat het zich goed door de bak verdeelt.
Ik voer van dit merk het granulaat. Ben er tevreden over. Het drijft en zinkt langzaam. Alle lagen krijgen iets.
Heb je een foto van dat granulaat voor mij Nicole.
 
Als het filter uit staat is er ook geen circulatie en worden de stoffen niet goed verdeeld / opgenomen.
Ton als men voedert dan word de filter toch enige tijd uit gezet anders verdwijnt er toch altijd voedsel in de filter.
 
Dat kan natuurlijk per aquarium verschillen evenals de soort bewoners, bij mij gaat er niets het filter in, wat ook te maken kan hebben met trage eters, grote stroming of de plaats waar je voedert.
 
Ik voeder altijd op 2 plaatsen vooraan in de bak Ton en ook heb ik er 2 korfjes in hangen aan de voorruit links en rechts voor diepvriesvoer want de 3 goerami vrouwtjes zijn baas en lieten bij 1 voederkorf geen andere vissen toe en nu kunnen ze allemaal eten.
 
Mag je Profito niet dagelijks geven als je maar 1/7 van de weekdosering geeft?

Staat zelfs op de fles! Dus waarom niet.

Wel eerst starten met de volledige dosering. Want dan heeft je bak de juiste waarde. Dan wordt daar iedere dag wat van verbruikt. En dat geef je dan iedere dag weer erbij.

De hoeveelheid planten en de groeidnelheid gaan de uiteindelijke dosering bepalen.
Veel aquarianen belanden op de dubbele dosering.

IMG_0645.PNG
 
Even inbreken op een oud topic:
Ik heb dit sinds vandaag ook in de bak drijven. Het gaat dus vanzelf weer weg? Moet ik het weghalen?
 
Dan ben ik gerust gesteld ;) Ik wacht toch maar even met de leeri's, ik wil maar 1 soort schuim op het water als die erin zitten en dat zijn schuimnesten ;)
 
Je hoeft het ook niet weg te halen, heeft weinig zin ook vermoed ik, komt waarschijnlijk zo weer terug.
 
Nouja, nu ik even aan de gang ben met vieze grote slakken uitvangen is het alweer bijna weg :p
 
je kan altijd voor dit soort gevallen een eheim skim 350 aanschaffen.

ook na snoeibeurten erg handig schijnt t, even in de bak hangen en poef weg is je blad/schuim/meuk.
 
je kan altijd voor dit soort gevallen een eheim skim 350 aanschaffen.

ook na snoeibeurten erg handig schijnt t, even in de bak hangen en poef weg is je blad/schuim/meuk.
Klopt heb ik ook in mijn bak hangen en das een must zo'n apparaatje en zijn centen meer dan waard.
 
Tot nu toe heb ik zo'n skimmer nog niet nodig gehad, met de hoeveelheid drijfplanten die ik plan zal dat ook niet snel iets uithalen ;)
 
Kleine slakkies vind ik prima, die zal ik er niet direct uithalen, maar die grote beesten vind ik echt helemaal niets aan.
 

Terug
Bovenaan