Schoonmaken


Demvis

Active member
Lid geworden
5 januari 2020
Berichten
37
Leeftijd
40
Is er iemand die mij wil helpen met het aquarium
 
Wat is precies je vraag Demvis?
 
Ik begreep uit de chat dat het om schoonmaken gaat dus wellicht heb je foto s en een wat duidelijkere vraag.
 
Hij blijft vol met alg
Zitten
Heb al
Zo
Min mogelijk het licht aan
Vissen gaan op de kop hangen
Zet ik ze appart gaat het goed als ik ze dan weer terug doe gaat het weer fout
 
Wat voor bak? Filtering? Planten, bodem? Graag meer info en een foto zodat we een indruk kunnen krijgen.
 
Juwel350
 

Bijlagen

  • 4B04F7FB-72AC-46B1-9C05-51741699FE1A.jpeg
    4B04F7FB-72AC-46B1-9C05-51741699FE1A.jpeg
    504.6 KB · Weergaven: 163
  • C6475DC9-1634-4F2F-9CD0-4184E0BCDDCC.jpeg
    C6475DC9-1634-4F2F-9CD0-4184E0BCDDCC.jpeg
    536.3 KB · Weergaven: 165
Er zit een tetra 800 filter op en een kleine juwel filter
 
Gezien de vissen is gelijk de vraag hoeveel en hoe vaak je water wisselt.
 
Ik denk dat je qua filtratie met deze grote vervuilers al gaat vastlopen. Netto houd je denk ik rond de 400 liter over en dat is veel te weinig op zo n bak.
Volgens mij is deze filter bruto zo n 800 liter.
 
1 keer per week meer dan de helft
 
Filtering is inderdaad veel te weinig. Er moet minstens een Jbl 1502 of vergelijkbaar filter op. Misschien nog wel zwaarder, maar daar hebben de sluierstaartexperts vast meer adviezenover. @michelle1
 
Tja filtering en algen ben ik helemaal in thuis :juggle:

Weet zeker dat er meer andere gegadigde zijn die deze onderwerp graag oppakken.

Ik kan niet een simpel sommetje maken 3 sluiers en 400 liter dan heb je dit filter nodig. Dit hangt geheel af hoe groot zijn de sluiers, wat voer je en hoe vaak, wat doen de planten of geen planten, bodem en nog veel meer. Maar voor sluiers telt bigger is better net als de vis zelf.

Om inzicht te krijgen wat je aan filtering nodig heb is eigenlijk heel simpel een testkoffertje en de uitslagen lezen. N.a.v test resulltaat: up graden, media aanpassen, verversen en verversen op temperatuur. Vele magische media en die discussie laat ik graag aan andere over. ;)

Het op de rug drijven zal een andere oorzaak hebben. Zwemblaas/darm probleempjes, aangeboren foutje, ziekte. Oplossing; ander voer testen, gepelde dop erwten voeren zodat ze darm leeg blazen. Helaas in sommige ernstige gevallen is er geen oplossing voor handen.

Algen en sluiers heb ik ook nooit een oplossing voor gevonden. Enige meest voor de hand liggende veroorzakers zoals, zon licht, te veel lumen/tijd licht, NH3 kun je het wat reduceren maar een geheel alg vrije sluier bak bestaat niet tenzij het aquarium net 1 dag staat. Je schikken in het feit dat er alg is en weer zal komen scheelt een heel stuk frustratie. Bedenk dat je sluiers zeer blij zijn met algen en groen water want voor hun is het een 24/7 snoepwinkel.

Bij het verversen muziekje aan, sigaretje erbij en een spons of pinpasje en je even 10 minuten druk maken tijdens het afhevelen en weer gepiept. Plantjes die er uit zien als algenbos ipv plantje enkeltje klikko en ook zo gepiept.

UVC kan wat helpen in bestrijding van alg maar verwacht geen alg vrij aquarium.

Er zijn je al vele voor geweest met allerhande ingrepen op algen maar ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die de oplossing heeft gevonden. Er zijn sluier topics zat over dit onderwerp. 1 die mij nog bij staat was @blackmoor of zo iets. Alles uit de kast inclusief CO2 etc maar zoveel frustratie na maanden dat de sluiers eruit zijn gedaan.

Wil je verder niet ontmoedigen dus succes in de strijd en lees graag mee in de oplossingen:DD
 
Ik denk dat je met het dimmen van licht het niet gaat redden.
Je moet de hoeveelheid licht aanpassen aan de vraag van je planten.
Als je er voor kan zorgen dat je planten optimaal gaan groeien, dan ga je de slag uiteindelijk winnen.
Je moet het water gaan testen met een druppeltest om te weten te komen welke voedingstoffen onvoldoende aanwezig zijn, of te veel aanwezig zijn.
Succes!
 
Wie kan mij helpen het lukt me gewoon niet om de bak op orde te krijgen.De planten groeien goed
Maar er blijft veel alg
De Orando blijft maar stil liggen 2 keer per week ververs ik het water
Wie o wie kan mij helpen
 
Ik weet heel weinig van goudvissen, enkel dat het gigantische poepmachines zijn die ook wel een plantje lusten. Dat gezegd hebbende...

Algen heeft iedereen in zijn aquarium. Ze zijn op microscopisch niveau aanwezig. Wanneer het er te veel worden zullen draden of slierten ontstaan (afhankelijk van alg soort). Het worden er enkel te veel wanneer ze de kans krijgen om te groeien (ergo, er voldoende voedingsstof aanwezig is) is het lastig om er weer vanaf te komen. Je kunt ze verwijderen, water wissels doen, schoonmaken etc. maar als je de oorzaak niet aanpakt heeft dat weinig zin.

Je moet begrijpen dat planten veel meer voedingsstoffen nodig hebben dan algen. Algen zijn eigenlijk zeer primitieve planten die minder nodig hebben aan voedingsstoffen, en ook nog eens beter bestand zijn tegen temperatuur en lichtschommelingen. Wanneer je echter voldoende planten hebt t.o.v. algen, zullen de planten alle voedingsstoffen opnemen uit het water voordat de algen de kans krijgen om te groeien. En er is één voedingsstof in het bijzonder die algen heel hard nodig hebben, en planten en bacteriën in water meestal snel opnemen, en dat is NH4+ (ammonium) oftewel een bron van stikstof.

Ammonium is overigens dezelfde stof die o.a. voortkomt uit ontlasting van vissen. Denk dus even terug aan de opmerking over die 'gigantische poepmachines'. Als ik naar de staat van je aquarium kijk uit 2018, dan zie ik bar weinig planten, en tevens weinig oppervlakte (hardscape) voor bacteriën (naast de bodem en de filter). Juist deze bacteriën en planten helpen bij het omzetten/opnemen van stikstof uit de waterkolom. Al deze factoren spelen een rol in de oorzaak van het in stand houden van de algen.

Mijn advies:
  • Als je het goed wilt doen; maak je aquarium leeg. Zet je vissen tijdelijk in een opvang bak met de filter uit je aquarium. En koop een nieuwe (voedings)bodem.
  • Voeg meer hardscape en planten toe. Planten die redelijk bestand zijn tegen hongerige goudvissen: Elodea, Ceratopteris thalictroides, Crinum calamistratum, Microsorum pteropus of Anubias. Ik heb ze in volgorde van groeisnelheid gezet. Met name de eerste twee zijn aan te raden.
  • Controleer of je filter opgewassen is tegen de mate van bezetting. Hiermee bedoel ik dat je voldoende filtercapaciteit hebt voor het aantal vissen dat je hebt.
  • Geef je planten bodemvoeding (capsules of kleibollen) zodat ze een voordeel hebben t.o.v. algen die hun voeding enkel uit de waterkolom moeten halen.

Succes! 👍
 
Er zitten nu 3 vissen in de bak
Heb de planten gisteren afgeknipt dus daar ligt het niet aan
Lijkt mij
Graag advies met wat we fout doen
 

Bijlagen

  • 0E20FA6D-8035-4941-863B-EAA9EDA237BB.jpeg
    0E20FA6D-8035-4941-863B-EAA9EDA237BB.jpeg
    523.7 KB · Weergaven: 79
  • 29C6399B-5932-4997-B3A2-60FED36C8A59.jpeg
    29C6399B-5932-4997-B3A2-60FED36C8A59.jpeg
    505.1 KB · Weergaven: 75
Er zitten nu 3 vissen in de bak
Heb de planten gisteren afgeknipt dus daar ligt het niet aan
Lijkt mij
Graag advies met wat we fout doen

Als je die planten die je er nu in hebt staan vermenigvuldigd met 4 á 5 zit je ongeveer aan een hoeveelheid die afdoende moet zijn voor het aantal liter en de vervuiling van je aquarium.

Wat ik overigens niet zo goed begrijp, maar misschien interpreteer ik het verkeerd, is dat ik moeite doe om een uitleg te schrijven zodat je begrijpt waar het fout gaat. En in plaats van eventueel vragen te stellen, bedank je voor het advies i.v.m. een snoeibeurt van een dag geleden. Dat volg ik niet helemaal.
Maar wie weet heeft iemand anders nog andere adviezen voor je die ik over het hoofd zie.
 
Wie kan mij helpen het lukt me gewoon niet om de bak op orde te krijgen.De planten groeien goed
Maar er blijft veel alg
De Orando blijft maar stil liggen 2 keer per week ververs ik het water
Wie o wie kan mij helpen
Heb je nog wat met het lichtadvies gedaan? want te weinig licht geeft ook algen, overigens zie ik vooral veel bruinalg en dat is iets als je bak in onbalans is, misschien wat grotere waterwissels doen want sluiers zijn enorme vervuilers
 
Veel maren en mitsen.

Gooi er nog een groot filter bij. Denk aan JBL 1500 of 1900 serie of ander merk. 1 filter zal altijd wat onstabieler zijn gezien je deze ook moet reinigen, Dit geeft schommelingen. Als je 2 filters erop heb draaien kun je met beleid zo af en toe een onderdeel van een filter schoonmaken zodat het andere filter nog wat opvangt. Nooit een filter geheel gaan schoon maken dat gaat ellende geven. Per maand ga je iets uitspoelen in 1 van de filters. Een soort van filter onderhoud plan gaan maken. Alles met beleid en na een filterbeurt ga je zo en zo verversen en NO2 meten na een dag of 2 met drupjes. Dan krijg je zelf inzicht hoe de schommelingen zijn.

Plan iedere week een vaste dag om een 80% verversing te doen. Neem een opvoerpomp ofzo om af te hevelen en een tuinslang om te vullen. Met emmertjes is geen doen. Je hang een thermometer in het aquarium en vul vers water bij dezelfde temperatuur als het "vieze" water in het aquarium. Liever een graadje warmer dan kouder.

Om het eenvoudig te houden ga je na aanschaf van je 2e filter na een maand indraaien je bodem eruit halen. Dan heb je bare bottom. Dit is erg onderhoudsvriendelijk. Tijdens het verversen neem je een schuursponsje en wrijf je over je ramen ermee. Dan blinkt alles weer. Je koop wat bosjes waterpest (ontgiften voor een dag) die gooi je er los in of je plak ze met een zuignap op de ramen en je heb wat groen. Vallisnera giganthea kan ook.

Zo heb je een eenvoudig onderhoudsvriendelijke omgeving voor je sluiers.

Een voedingsbodem met zand ofzo erop gaat een zootje worden gezien het grondelen. Voedingstabletten of wat dan ook in de bodem gaan ze opgraven en wellicht opvreten. Wil je perse een bodem dan een dun laagje zand. Hoewel ikzelf dit niet zo aanraden gezien de oranda. Die kop is vragen om moeilijkheden en zandkorrels tussen de wen.

Een bodem en planten draagt mee aan omzetten vervuiling maar dit is eenvoudig op te vangen met meer filter capaciteit en verversingen als je bovengenoemde structureel bij hou.

Mocht je de boel niet stabiel krijgen om wat voor reden dan ook kun je ook eens gaan kijken naar de optie zeoliet in je aquarium. Hier zul je je een beetje in moeten verdiepen maar dit neemt bepaalde ongewenst water isseus weg. Dit hoeft niet perse in je filter en absoluut geen zout in het aquarium. (alles wat je er voor flesjes of poedertjes ingooi kijken naar zout/natrium). Hoewel je niets aan flesjes of poedertjes nodig heb als je de boel stabiel heb.

De sluiers hebben niet perse een bodem nodig, planten is leuk om te slopen en moet je mazzel mee hebben. Maar is verder niet echt van meerwaarde voor de vissen an sich. Als je groenvoer in het dieet mee neem hebben ze ook een groen snack. Filtercapaciteit, schoon water is het belangrijkste voor ze. Hoewel de sluiers het voer het belangrijkste zullen vinden.
 
Na lang wikken en wegen hebben we besloten om ons aquarium weg te doen
Omdat we hem kwa gezondheid niet meer bij kunnen houden
 
Jammer Demvis maar je moet er wel plezier in houden. Is het geen idee om er iets anders in te gaan houden qua bestand wat niet veel vervuilt?
 
Het lukt gewoon echt niet meer en heb liever dat alles goed terecht komt
 
Ja dat begrijp ik en je moet zo n besluit zelf maken natuurlijk. Ik dacht dat je het misschien nog wilde proberen met wat leuke planten en gewone visjes.
 
Dat gaat me echt niet meer lukken
Als je iemand weet er voor dan hoor ik het graag
 
Aquarium wil ik graag met spoed weg hebben dit wegens problemen
 
Je kan hem hier aanbieden bij aangeboden en ook op MP wel natuurlijk. Heel veel goeds alvast toegewenst.
 
Ik had hem hier al neer gezegt
 
Top en ik hoop dat er snel een liefhebber voor komt.
 
Ik hoop het ook maarkomt goed
 
Zo ligt de oranda er nu bij
 
Zie geen foto momenteel hoor.
 

Terug
Bovenaan