Schoonmaken Eheim Professionel 4 plus 350T


R

robru

Guest
Ik heb net van de Eheim pomp die nu 2 maanden in gebruik is voor het eerst de pompkop gelicht en het blauwe en witte filter schoongemaakt.
Wat zijn de onderhoudsintervallen voor de schoonmaak van het blauwe en daaronder in een andere bak zittende witte filter?

Als ik alles weer in elkaar zet, heb ik dan kans op tijdelijk wat filtervuil in de bak?

EHEIM_4011708261279.jpg
 
Als ik een filter terugplaats dan laat ik eerst wat water in een emmer lopen zodat je niet dat vuil in je bak krijgt. Ik pleeg pas onderhoud op het moment dat de uitstroom minder wordt.Alleen de filterwatten vervang ik om de 3 weken denk ik zo.
 
Ik heb de 600 en 600T. Maak het schoon als de stroming minder wordt. De blauwe spoel ik schoon met de douchekop en de witte vervang ik. Interval kan denk verschillen. Hangt er ook vanaf of je veel met planten verplaatsen bezig bent geweest, wat weer extra rommel naar de filter brengt.

Denk hier ongeveer rond de 2 maanden interval.
 
Ik spoel de witte 1maal uit en vervang ze dan.

Routine... eens per 2-3 maand.

Kans op filtervuil.. wellicht een beetje maar dat moet zo weg zijn.
 
De witte watten doe ik de eerste keer uitspoelen en terugplaatsen en de tweede keer vervangen voor nieuwe.
De blauwe gaat heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang mee, dus alleen uitspoelen. :D
 
Blauwe doe ik eens in de zoveel verpakkingen vervangen, anders stapelen ze maar op in de kast.:D De witte watten doe ik tegenwoordig zelf op maat knippen. Heb een verpakking waarin de witte watten zeg maar als een harmonica in verpakt zit. De breedte is al goed hoef het alleen op lengte te knippen en een schuin kantje te maken. Scheelt behoorlijk in de kosten daar je heel lang met de blauwe kan doen.Afgeknipte schuine kantje stop ik in de Eheim skimmer boven het grove sponsje.
 
Ik heb sinds een maandje ofzo een eheim prefilter op de instroom die maak ik wekelijks schoon.
Dit was eigenlijk alleen om de garnalen uit het filter te houden.
Maar die houd echt heel veel vuil tegen.
Nadeel best lomp ding wat je weg moet zien te werken.
 
En de kwaliteit is ook goed?

Ik heb goedkope witte vliezen hier in huis liggen. Ik gebruik ze niet meer.

Ik vind de filter werking van de Eheim vliezen beter. Deze voelen ook veel steviger aan.

Zelf heb ik de 600T. Ik maak deze iedere 10 weken schoon. Niet zozeer omdat de uitstroom minder is.
Maar omdat de blauwe filter en het witte vlies zo erg vies zijn.
Dat wil je niet in je water kringloop houden.

Ik heb ook eens geprobeerd om er 3 maanden van te maken. Dat gaat volgens de uitstroom prima. Maar ik metkte dat er wel een kaamlaagje ontstaat. En daar heb ik normaal geen last van.
Dus als je een kaamlaagje krijgt, dan is je filter denk ik wel aan een beurtje toe.
 
Ik heb sinds een maandje ofzo een eheim prefilter op de instroom die maak ik wekelijks schoon.
Dit was eigenlijk alleen om de garnalen uit het filter te houden.
Maar die houd echt heel veel vuil tegen.
Nadeel best lomp ding wat je weg moet zien te werken.

Garnalen in het filter, zijn erg nuttig hoor. Als ik de pompkop eraf haal, dan zie ik een modderbruine prefilter. En als ik die uit het mandje haal. Dan is de onderkant helemaal schoon en blauw. Enkel wat grove takjes. En het wemeld van de garnalen daarin.
Ook in de siporax leven garnalen. De garnalen die ik kan vangen, gaan weer in het aquarium. De rest heeft pech.
 
Garnalen in het filter, zijn erg nuttig hoor. Als ik de pompkop eraf haal, dan zie ik een modderbruine prefilter. En als ik die uit het mandje haal. Dan is de onderkant helemaal schoon en blauw. Enkel wat grove takjes. En het wemeld van de garnalen daarin.
Ook in de siporax leven garnalen. De garnalen die ik kan vangen, gaan weer in het aquarium. De rest heeft pech.
Die zaten dan in de prefilter cardridge en dat was erg veel gedoe.
 
Ik heb een tijd ook gewone witte filterwatten gebruikt in combinatie met originele blauwe in de Pro 3 350

Gebruik tegenwoordig weer originele. Doosje met 4 witte kost 10-12 euro en daar doe ik ongeveer 9-12 maanden mee.... dus een euro per maand voor betere kwaliteit vind ik prima
 
Dat voorfilter heb ik trouwens ook naar gekeken maar heb nu alles in pvc met 2 aanzuigpunten in de onderste hoeken. Met wat daardoor in het filter komt, is een goede filtering noodzakelijk :D
 
Even dubbelcheck. Die witte en die blauwe zitten allebei bovenin. Dus de onderste mandjes kunnen gewoon in de pot blijven?
 
Even dubbelcheck. Die witte en die blauwe zitten allebei bovenin. Dus de onderste mandjes kunnen gewoon in de pot blijven?
Ja.
De blauwe zit in het bovenste bakje, is prefilter.
De witte zit onder het prefilter bakje.
De rest van de filter kun je dan met rust laten.
 

Terug
Bovenaan