Schoolbordverf


E

Evamaria

Guest
Goedeavond
Ik wil mijn axolotl aquarium scapen.
Nu wil ik de bodem van de aquarium (dus de onderkant aan de binnenkant) zwart verven met schoolbordverf.
Hoelang moet ik het laten drogen totdat het veilig is voor de axolotls?
Ook ben ik van purr en tempex nepstenen en rotsen aan het maken,ik wil een waterval creëren.
Ook deze wil ik gaan verven met schoolbordverf.
Nu staat er alleen niet op het potje hoelang de droogtijd is,wat er wel op staat is dat het op waterbasis is en het is a+.
Dit is de eerste keer dat ik met schoolbordverf aan de slag wil.
Wie heeft hier ervaring mee?:)
 
Ah oke,ik had van heel veel mensen gehoord dat ze het wel in het aquarium gebruiken,dat als het verf opgedroogd is dat alle schadelijke stoffen uitgewerkt zijn..ik vind het zelf nogal spannend
 
Is de 1e keer dat ik dat hoor...
ookal zou het niet meer schadelijk zijn (wat ik mij niet voor kan stellen), dan zal het binnen de kortste keren gaan loslaten.

je zou het af kunnen werken met Epoxy, maar om een hele bodem in de Epoxy te zetten... geen idee of dat werkt.
 
Verf van welke soort dan ook gebruik je nooit in een aquarium, je smeert het er aan de buitenkant op en dan heb je gewoon hetzelfde effect
 
Maar als ik het aan de onderkant van mijn bak verf dan zie je het effect niet meer zodra er water inzit🤔misschien iemand anders een tip om de onderkant zwart te krijgen? Ik dacht eerst aan tempex maar dan zit ik met het probleem dan er gleuven ontstaan waar troep tussen kan gaan zitten en de regenwormen kruipen er dan onder.
Ik stofzuig mijn axolotlbak elke avond vanwege de zwakke pomp die erin zit omdat ze niet tegen stroming kunnen en zo kan ik direct het voedsel eruit halen wat ze hebben laten staan dus dan zijn die gleuven wel lastig.
Ben er al een half jaar over na aan het denken hoe ik het het beste en veiligste kan aanpakken😂
 
Als je een serieus goede hechtlaag hebt (tegellijm flexibel) 2 lagen elke laag 24 ur laten drogen
kun je het ding zwart maken, hoeft niet eens met bordenverf, kan gewoon 2lagen grote tube zwarte acrylaatverf van de action (€3,00) per laag 24 uur drogen
Afwerken met minimaal 2 laag epoxy https://www.mrboat.nl/mrboat-epoxy/mr-boat-epoxy-750-gram/
Hoe droog hij ook aanvoelt, ook per laag 24 uur laten drogen
Goed voelen of er geen scherpe dingetjes uitsteken, anders schuren

En nog een keer 2 dagen alles open liefst met ventilator erin om goed en grondig door te luchten

Helaas is de lak wel in glans maar onderwater zie je daar weinig meer van
 
Oe goeie tip!
Glans vind ik niet erg mocht je het wel zien,zolang het maar niet spiegelt.
Moet ik het aquarium daarna nog naspoelen met water of kan ik hem dan als alles goed droog is en geventileerd gewoon weer vullen met axolotlwater(ingedraaid water) en de axolotl erin doen? Of kan ik hem beter vanwege de stoffen eerst laten indraaien? Of omspoelen?
 
Of misschien een waterbestendige zwarte folie om de bodem plakken🤔
 
Ik gooi ook weer ff een knuppel in t hoenderhok maar axolotls komen uit bergrivieren en gemaakte kanalen in Mexico waar best nog wat stroming is. Nu zijn de strontzakken nogal vervuilend en moet je deze idd verwijderen maar je mag er best een ok filter opzetten verder, de stroming hoeft niet nagenoeg afwezig te zijn. Misschien helpt dat ook bij het onderhoudt? Of zit ik er helemaal naast? En dat hoor ik dan graag want ik leer graag bij over die ontzettende cuties :love:
Verder dacht ik ook aan epoxy en normale zwarte verf. Waterdicht mits correct aangebracht en lang genoeg uitgehard.
 
Geen idee wat het gedrag van zo'n beestje is, maar folie klinkt niet echt hufterproof...
Ze zijn super hufterproof,ze zijn hartstikke lui hahaha ze lopen regelmatig even rond en ik zie ze altijd wel op een andere plek zitten maar veel activiteit kan je bij een axolotl niet verwachten haha. Al moet ik zeggen dat nu ik er sinds kort 3 heb inplaats van 1 dat ze wel actiever zijn.
 
Ik gooi ook weer ff een knuppel in t hoenderhok maar axolotls komen uit bergrivieren en gemaakte kanalen in Mexico waar best nog wat stroming is. Nu zijn de strontzakken nogal vervuilend en moet je deze idd verwijderen maar je mag er best een ok filter opzetten verder, de stroming hoeft niet nagenoeg afwezig te zijn. Misschien helpt dat ook bij het onderhoudt? Of zit ik er helemaal naast? En dat hoor ik dan graag want ik leer graag bij over die ontzettende cuties :love:
Verder dacht ik ook aan epoxy en normale zwarte verf. Waterdicht mits correct aangebracht en lang genoeg uitgehard.
Dankjewel voor je tip😄
Er zit wel wat stroming in hoor:) maar niet zo hard dat de kieuwen meebewegen want dat vinden ze echt vreselijk.
Ik heb de pomp zo gezet dat het gezuiverde water via een fonteinstraal weer in het water komt dus dat zorg voor wat stroming maar niet teveel:) en zo hebben ze direct genoeg zuurstof in het water,ze komen ook nooit naar boven om lucht te happen. Dat betekend dat er genoeg zuurstof in het water zit dat ze via hun huid voldoende kunnen ademen.
Want dat doen ze,ze kunnen ademen via hun longen kieuwen en huid:)
De bodemstofzuigen vind ik wel fijn om te doen want naast wormen krijgen ze ook pellets en rundvlees,en dat gaat niet door de pomp heen.
Het is ook niet veel werk hoor,paar minuten en het is weer gebeurt:)
 
Zodra ik 100% weet hoe ik de bodem aan ga pakken wil ik zoiets creëren 😄 en dan onder de rotsen wil ik het leeg houden zodat ze daar overdag onder kunnen schuilen,ze houden niet van licht.
De foto heb ik van google.
 

Bijlagen

  • 2b352e6f2ba55fc77e14082b3f4ec75d.jpg
    2b352e6f2ba55fc77e14082b3f4ec75d.jpg
    69.6 KB · Weergaven: 126
Als je in de buurt woont kun je zo 4 grote platen piepschuim ophalen :)
heb ook nog een half portie epoxy over

Ik heb zelf mijn achterwand gemaakt (nooit eerder gedaan)

20201119_140750.jpg


Achteraf kwamen de geweldige ideeën die het ding nog spannender hadden kunnen maken, maar afgezien van de tijd, want je zit wel steeds met die 24 uitharden van de verf en de lak viel het werkje mij opzich wel mee
 
Als je in de buurt woont kun je zo 4 grote platen piepschuim ophalen :)
heb ook nog een half portie epoxy over

Ik heb zelf mijn achterwand gemaakt (nooit eerder gedaan)

Bekijk bijlage 313470

Achteraf kwamen de geweldige ideeën die het ding nog spannender hadden kunnen maken, maar afgezien van de tijd, want je zit wel steeds met die 24 uitharden van de verf en de lak viel het werkje mij opzich wel mee
Wauw die is echt mooi geworden😍
Ag ja die achteraf ideeën ken ik maar al te goed bij mijn eigen projecten😂
Zo is die ook heel mooi:)
Heel tof aangeboden:) maar Ik heb hier nog een hele horde aan piepschuim liggen,ik bewaar altijd al het piepschuim wat ik tegenkom hahaha,ik ga denk ik de stenen gedeeltelijk van piepschuim en purr maken
 
op je piepschuimplaat kun je gewoon met zwarte muurverf schilderen, in de zwarte natte verf kun je dan wat met een kakigroene kleur vegen aanbrengen, deze kun je na 48 uur onder water brengen, wel oppassen met piepschuim, het drijfvermogen is groot, beter kun je deze vastplakken met bv. TEC7
 
Hallo

ik heb een vraagje wat voor merk/wat voor Epoxy heeft u gebruikt, de achterwand ziet er mooi uit

groet,stingsr
 
Afwerken met minimaal 2 laag epoxy https://www.mrboat.nl/mrboat-epoxy/mr-boat-epoxy-750-gram/
Hoe droog hij ook aanvoelt, ook per laag 24 uur laten drogen
24 uur tussen de epoxy lagen lijkt me juist niet verstandig. Dan moet je namelijk tussendoor ook nog schuren. Epoxy altijd nat in nat werken, dat wil zeggen dat je de volgende laag aanbrengt als de laag ervoor nog net een beetje plakkerig aanvoelt. Meestal een uur of drie a vier tussen de lagen.

Daarmee krijg je een veel steviger hechting tussen de lagen zonder dat ze vermengen. Dat dan ook nog eens met veel minder werk. Zo staat het dacht ik ook beschreven op de site van mrboat.

Na volledig uitharden van de epoxy is een (paar) keer spoelen wel verstandig.
 

Terug
Bovenaan