School vuurneons uitbreiden of niet?


SaskiaP

Well-known member
Lid geworden
20 juli 2014
Berichten
992
Locatie
Nijmegen
Hallo,

Ik heb nu alweer een week of 6 mijn bak Dubai 100 staan (101x41x53 - netto 160 liter) en hij draait naar tevredenheid. Ik heb mijn vissenbestand vanuit mijn 80 cm bak erin overgenomen (deze heb ik heel wat jaar gehad) en wat dingen veranderd. Het bestand is nu als volgt:

10 corydoras paleatus
14 neon tetras
2 vuur neons
2 waaierhandgarnalen (gabonensis)
5 jonge ancistrus dolichopterus - laatste van een nestje, deze gaan eruit
een groot aantal vuurgarnalen (niet allemaal even rood)

Ik zit in dubio of ik de vuurneons weer aan zal vullen tot een school. Ik heb al een school, en deze 2 zijn overgebleven, maar zijn ook al wat jaartjes oud. Ze zwemmen wel mee met de andere neons, maar ik vraag me af of ze zich niet beter zouden voelen met hun soortgenoten.

Wat zouden jullie doen?
 
Ik zou de vuurneons rustig hun tijd laten uitdienen en dus niet aanvullen tot een nieuw schooltje.
En je kan eens gaan nadenken over een leuke blikvanger erbij ...
 
Ik dacht ook al dat ik de vuurneons beter hun tijd uit kon laten zitten, hoewel ik stiekem spijt heb dat ik die niet aangevuld heb ipv mijn gewone neon Tetra's, maar goed...

Een blikvanger zit ik nog over te tobben, aangezien mijn corydoras nogal rouwdouwers zijn... :O
 
Met C. paleatus en P. innesi hoeft je bak niet al te warm te zijn. Sterker nog, lijkt me zelfs wenselijk.

Als mogelijke aanvullingen denk ik dan bijvoorbeeld aan:
- Gymnocorymbus ternetzi (middenlaag, als blikvangertje een groepje van ca. 6 bv.)
- schooltje Hyphessobrycon amandae (moet je wel houden van twee scholen in ongeveer hetzelfde vaarwater)
- Aphyosemion australe (een trio of 3: 3M/5-6V bijvoorbeeld) (komt overal en nergens door de bak)
- Epiplatys dageti/annulatus (bovenlaag)
- Trichogaster chuna (bovenlaag)
Niet alles natuurlijk, maar dat snappie wel :)

~ Ivo
 
Als het iets nieuws wordt, wordt het geen schooltje, aangezien ik dan net zo goed de vuurneons wel uit zou kunnen breiden en ik liever geen 2 scholen (meer) wil. De Honinggoerami vind ik een goede optie, daar ga ik me maar eens in verdiepen. Heb ooit een colisa lalia koppel gehad, maar daar heb ik een trauma van gekregen, omdat ik na ziekte het mannetje uit zijn lijden moest verlossen... :O

Ik ben eruit denk ik, en ga kijken voor een goeramisoort. De ringbandsnoekjes zijn erg aantrekkelijk, maar ik heb nog weleens de kleppen van de bak eraf, en als het springers zijn lijkt me dat niet zo handig.

Bedankt voor de hulp!
 
Ik ga denk ik voor de trichogaster chuna of de trichogaster lalius, kan ik hier dan beter een koppel of een harem van hebben?
 

Terug
Bovenaan