scholenvisje bij Apistogramma borelli


V

VFVD

Guest
Goedemorgen,

ik heb een 70 liter aquarium in opstart, en ben me aan het oriënteren wat betreft het visbestand. Voor fototopic zie onder.
Ik denk aan een koppeltje apistogramma borelli, een stuk of 6 Otocinclussen en een leuke school bijvisjes. Ik denk hierbij momenteel aan de Hyphessobrycon amandae (vuurzalm), ik wil lig geen neontetra's. Heeft iemand nog een suggestie?
Mijn waterwaarden zijn nu: pH 6.8, KH 6, GH >7, Nitraat 40 (opstart), nitriet 0.25, temp 22 graden

Dank voor de tips alvast
 
vuurtetra's zijn inderdaad erg geschikt, zij niet zo groot en kunnen goed tegen de wat lagere temperatuur. Zwarte neon kan ook koeler, evenals rouwtetra's.
 
Geen rouwtetra's of Pristella's nemen! Ga eens voor een schooltje Mounkousia pitterie, de diamnt zalm, zwaar ondergewaardeerd en zijn zeer vreedzaam en ongelooflijk mooi, eenmaal op kleur.
Houdt je van eenvoudig, neem dan eens de zgn. Hockeystick of wel de Thayeria boehlkei. maar neem er minstens 9 -11!!
 
Ik bepaal NIKS, ik stel vast in de loop van mijn jaren als aquariumhouder, dat zowel de Pristellas, alsook in nog veel ergere mate de rouwtetra's de borelli's ,mochten die een nestje jongen krijgen, heel erg zullen lastig vallen, zelfs zo erg dat zowel de jongen als de ouders het loodje zullen leggen door de stress.

De temperatuur is een item waar ik me niet al te veel meer van aantrek. De beschreven minimum en maximumtemperaturen per vissoort in hun natuurlijke habitat laten ruimte genoeg voor de door mij genoemde combinaties. daarnaast is het gekke, dat 40 jaar geleden 22*C als ideaal werd gezien en u ligt dat inmiddels op 25-26*C. Ikzelf heb de ervaring dat de meeste door ons gehouden vissen goed gedijen bij een temperatuur die tussen 21 en 26 *C ligt. Uiteraard zijn er wel degelijk uitzonderingen, hierbij denk ik aan de discus en de paradijsvis en nog een aantal andere soorten die je beter in een speciaal aquarium kunt houden.

Weet je, je gaat om met levend materiaal en dat heeft steeds weer opnieuw bewezen dat het nogal flexibel is in het accepteren van afwijkingen in het leefmilieu.

Maar nogmaals, ik bepaal NIKS en mijn bevindingen zijn MIJN ervaring die ik hier vrijelijk deel, doe ermee wat je wil, maar bespaar me a.u.b. de stekelige opmerkingen, daar schiet niemand iets mee op en je bederft er alleen de sfeer op dit forum mee.
 
Ik ben grote fan van de Nannostomus eques. Helaas gaat deze qua temperatuur niet zo goed samen met de Apistogramma Borelli. Mocht je nou voor een ander koppeltje Apistogramma gaan dan is dit zeker een aanrader. Het is een enorm rustig scholen visje dat bovenin zwemt en een te kleine mond heeft om echt jongen te kunnen eten. Verder is mijn eigen ervaring dat ze niet eens moeite doen om de jongen op te eten.
 
Ik bepaal NIKS, ik stel vast in de loop van mijn jaren als aquariumhouder, dat zowel de Pristellas, alsook in nog veel ergere mate de rouwtetra's de borelli's ,mochten die een nestje jongen krijgen, heel erg zullen lastig vallen, zelfs zo erg dat zowel de jongen als de ouders het loodje zullen leggen door de stress.

De temperatuur is een item waar ik me niet al te veel meer van aantrek. De beschreven minimum en maximumtemperaturen per vissoort in hun natuurlijke habitat laten ruimte genoeg voor de door mij genoemde combinaties. daarnaast is het gekke, dat 40 jaar geleden 22*C als ideaal werd gezien en u ligt dat inmiddels op 25-26*C. Ikzelf heb de ervaring dat de meeste door ons gehouden vissen goed gedijen bij een temperatuur die tussen 21 en 26 *C ligt. Uiteraard zijn er wel degelijk uitzonderingen, hierbij denk ik aan de discus en de paradijsvis en nog een aantal andere soorten die je beter in een speciaal aquarium kunt houden.

Weet je, je gaat om met levend materiaal en dat heeft steeds weer opnieuw bewezen dat het nogal flexibel is in het accepteren van afwijkingen in het leefmilieu.

Maar nogmaals, ik bepaal NIKS en mijn bevindingen zijn MIJN ervaring die ik hier vrijelijk deel, doe ermee wat je wil, maar bespaar me a.u.b. de stekelige opmerkingen, daar schiet niemand iets mee op en je bederft er alleen de sfeer op dit forum mee.

Die opmerking van jou kwam stekelig over. Niet ineens mij de schuld gaan geven van stekelige opmerkingen

Je komt 1x in de zoveel tijd online en slaat alle informatie in topics weg met onmogelijke opmerkingen over dingen van 50jaar terug
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de tips!
 
Die opmerking van jou kwam stekelig over. Niet ineens mij de schuld gaan geven van stekelige opmerkingen

Je komt 1x in de zoveel tijd online en slaat alle informatie in topics weg met onmogelijke opmerkingen over dingen van 50jaar terug

Verder geen commentaar, Nederlands lezen en begrijpen is schijnbaar heel moeilijk. Ach, en dat is ook nog eens allemaal off-topic...!
 
Ik denk nog steeds het meest aan de Hyphessobrycon amandae, die steken mooi af tegen het groen met hun rode kleur. Hoeveel zou ik er in een 70 liter kwijt kunnen naast een koppeltje borelli en wat oio's? Ik wil met de Hyphessobrycon amandae beginnen denk ik.
Dit weekend draait de bak 3 weken, dus als ik geen nitriet meer meet ga ik een schooltje halen.
 
Ik heb even gekeken naar je bak. Ik denk dat een groepje van 8 stuks wel moet kunnen. Al vind ik het lastig inschatten aangezien je gebruik maakt van een binnenfiltertje en ik eigenlijk geen idee heb wat de capaciteit is van zo'n ding. Ik denk dat 8 met een koppeltje borelli en wat oto's zou moeten lukken. Naar mijn inschatting is dit wel maximaal met een binnen filtertje. Alleen ja je wilt een scholenvisje toch ook een beetje een schooltje geven. Maar wie weet weet iemand anders hier meer over.
 
Lijkt mij een beetje druk op de (niet al te grote) bodem als je zowel de borelli als Otocinclus neemt. Ik heb de borelli een tijd gehad in een vrijwel net zo groot bakje, ze eisen de hele bodem op ;). 10 H. amandae met een koppeltje Borelli's is naar mijn mening beter. Zorg voor flink wat takken/planten/ andere zichtbrekers. Als er een nestje komt worden de Borelli's wat agressiever ;). Beginnen met het scholenvisje is een goede keuze ivm territoriumvorming ;)


Edit:
Temperatuur maakt wel degelijk uit (!). We zien steeds vaker dat we sommige vissen juist veel te warm houden jaarrond. Schommelingen zijn soms wenselijk. Zeker in het geval van de Borelli die rond de 18-22 graden het beste gehouden kan worden. (Niet te lang onder de 20 graden)
 
Lijkt mij een beetje druk op de (niet al te grote) bodem als je zowel de borelli als Otocinclus neemt. Ik heb de borelli een tijd gehad in een vrijwel net zo groot bakje, ze eisen de hele bodem op ;). 10 H. amandae met een koppeltje Borelli's is naar mijn mening beter. Zorg voor flink wat takken/planten/ andere zichtbrekers. Als er een nestje komt worden de Borelli's wat agressiever ;). Beginnen met het scholenvisje is een goede keuze ivm territoriumvorming ;)

Ik heb zelf een 60x30x36cm bak met een koppel Apistogramma sp. Abacaxis en 3 otocinclus. Deze zitten elkaar echt nooit in de weg. Het zelfde geldt voor mijn 60x40x60cm bak waar een koppel Apistogramma sp. D33 met jongen in zit. Hier zitten ook een aantal otocinclus in en dit geeft geen enkel probleem.
 
Met 3 otocinclus doe je ze ook geen recht, het zijn groepsdiertjes dus 3 is wel erg weinig. Het is enkel mijn ervaring ;)
 
Dank voor de aanvullingen. Aangezien Oto's veel op hout en op de ramen zitten denk ik dat het wel moet gaan met de Borelli's, maar laat me graag overtuigen. Ik kies bewust niet voor corydoras.
Als binnenfilter gebruik ik een Superfish aquaflow 200, dat zou volgens mij genoeg moeten zijn voor dit aquarium. Zou een buitenfilter meer mogelijkheden geven, of is dit wat overdreven in een dergelijk bakkie?
 
Ik heb overigens veel beschutting.
Als alternatief voor de H Amandae denk ik nog aan een school nannostomus marginatus
 
Zoals in een ander topic inmiddels beschreven zijn de aangeschafte blauwe neons (op aandringen van mijn zoontje) grotendeels overleden aan stress, een laat nitriet piekje en wellicht nog een mij onbekende oorzaak.
Ik denk nu toch weer met name aan de H Amandae? Is die makkelijker te houden van de blauwe neons? Deze vind ik, los van deze malaise, wel erg schuw...
 
H. amandea is een makkelijk en absoluut niet schuw visje (in mijn ervaring). Ook op lagere temperaturen zoen die het prima. Blauwe neon (paracheirodon simulans?) kan juist niet erg goed op A. borelli temperatuur.
 

Terug
Bovenaan