Scholenvis voor bij garnalen en slakken.


K

KiMmi

Guest
Beste forumleden,

Wie kan mij helpen met de keuze van een leuk scholenvisje.
Heb een juwel rio 240 aquarium. Het is een vrij donker aquarium met een zwarte achterkant en zwart fijn zand. Veel planten en mos, drijfplanten, paar stukken hout en wat stenen erin.

Bestand nu:
10 corydoras panda
4 corydoras pygmaeus (nog over uit mijn oude aquarium)
10 grote glasgarnalen ( weet niet hoe ze precies heten)
Ong 100 vuurgarnalen
2 rots/waaierhand garnalen
4 appelslakken
4 rabbit snails
1 L nummer

Zoek dus een rustige, vriendelijke niet schuwe scholenvis voor erbij. Maar deze moeten dus wel bij de slakken als garnalen kunnen. Snap dat elke vis wel eens een "baby" garnaal pikt. En dat vind ik ook niet erg. Maar moet niet zo zijn dat alle garnalen worden opgegeten en dat ze zich erg bedreigt voelen. Liefst dus een school die midden/boven zwemt. Ook omdat de panda's al onder zitten.

Had dus al ervaring met de platy's en de honing goerami's dat ze niet van mijn slakken af konden blijven. Kan mij daar ontzettend aan storen dus die zijn om die reden eruit gehaald. Ook heb ik al een grote groep neon tetra's gehad maar die schoolde helaas niet. Waardoor het aquarium een grote neon chaos was. En gaf een heel onrustig beeld.

Zelf vind ik de vijfstreepbarbelen erg leuk. Maar kunnen die goed in mijn aquarium? En las ook dat die vooral midden/onder zwemmen. Of heeft iemand anders een leuke suggestie?

Alvast bedankt voor de hulp.
 
Als scholenvisje en niet schuw en heel mooie en niet duur heb je guppen en tetra's zijn ook prachtig.
 
Ik ben helemaal verliefd geworden op een visje wat ik sinds een paar maanden heb.

Ben alleen even de naam kwijt...

Het is een scholenvisje, heel klein maar erg mooi oranje/rood van kleur

Heb ze ook bij garnalen en gaat erg goed en staan heel mooi met een donkere achtergrond
 
Bedankt al voor de reacties.

Ben alleen niet z'n fan van guppen. Heb ze gehad in mijn kleinere aquarium. Vond ze moeilijk te houden en gingen bij mij vrij snel dood. Ook vind ik ze altijd erg aanwezig. En sommige klierde ook vaak de slakken. Hou van wat meer rust in de bak. Heb ook neon tetra's gehad maar die schoolde dus niet. Waardoor er dus in ene overal neons zwommen. Heel onrustig beeld en de panda's waren ook erg blij toen ze er weer uit waren. Hadden ze weer een beetje de ruimte. Maar bedankt voor de suggesties.

Sanneke80 ben benieuwd wat voor een soort visje je bedoelt.
 
De Espei is ook een leuke scholenvis die verder rustig is maar wel erg actief.
 
Haha ja vuurneon ziet er heel anders uit.:oops:

Ja de Espei vind ik ook altijd leuk eruit zien. Zit eigelijk al de hele tijd te twijfelen tussen schooltje vijfstreepbarbeeltjes of de Espei. Weet je in welke laag ze zwemmen? Elk welk aantal is een mooi schooltje?
 
Ik heb de Espei in de 80 en 100cm en ze zitten voornamelijk in het midden van de bak qua hoogte en zelf heb ik in beide bakken 8 stuks.
 
Mede-aquarianen, het is een beetje mijn ervaring dat de meeste scholen vissen als ze zich veilig voelen toch een beetje individueel door een bak gaan zwerven. Hoe zien jullie dit.
Maar voor een rustige, scholende vis die je garnalen en slakken met rust laten, wellicht de kleinere Nannostomus soorten als N. marginatus of N. espei. Bij mij zitten ze meestal met een paar bij elkaar.
 
Ik zou gaan voor een kleine scholenvis. Zelf heb ik de microdevario kubotai, maar ook de kleine boraras soorten zijn leuk en kan je in een flinke groep houden. Persoonlijk zou ik altijd gaan voor kleine in een grote school, dan grotere in een kleine school.
 
Ik heb als scholenvisje het afrikaans blauwoogje. Ze houden zich voornamelijk op in de bovenste laag, scholen vrij goed en worden maar 4 tot 5 cm groot. Ze hebben ook maar een klein bekje wat gunstig is voor je garnaaltjes (van diepvriesvoer krijgen ze eigenlijk alleen maar cyclops zonder problemen binnengewerkt). Ik heb ze ook nog nooit interesse zien vertonen in mijn slakken.
Nadeel van dit visje is wel dat ze stressgevoelig zijn en je moet rekening houden met enige uitval. (Ik was er 3 kwijt van de 12 ondanks waterwaarden die goed waren)
Maar het is best wel een leuk visje om in je aquarium te hebben.
 
Rasbora soorten, bv de pareldanio (rasbora galaxy) of de rasbora kubotai zijn altijd wel mooi , niet te groot, veel van te houden en gaat best oke samen met garnalen :p
 
Veel scholenvissen die scholen inderdaad alleen bij stress en angst maar de Espei in beide bakken hier zwemmen eigenlijk altijd wel samen. Of het moet komen doordat ze van mij schrikken natuurlijk:S:D:D
 
Super bedankt voor alle reacties. Bedankt voor het meedenken.

Op zich hoeven ze ook niet heel erg te scholen. Maar heb liever wel dat ze met elkaar bezig zijn dan met mijn slakken lastig vallen.

Bij de kleine visjes ben ik dus bang als ze dan niet gaan scholen dat er overal vis is. Dat was dus mijn ervaring met de neon tetra's. Had er eerst 20 gehaald maar die vielen een beetje weg in de grote bak. Daarna nog eens 20 gehaald. Maar toen schoolde ze dus niet meer. En was het een en al neon tetra's wat je zag. Ze zwommen overal los van elkaar. Zag er echt super druk en onrustig uit. Nadat ik ze er uit heb gehaald leek het ook of de panda's er ook blij mee waren. Die lieten zich weer veel meer zien en zwommen weer lekker tegen de stroming in en mee.

Dus denk dat ik dan liever ga voor wat grotere visjes en een klein schooltje. Dan kleine visjes en een grote school. Want als ze dan toch niet gaan scholen dan is het niet meteen zo overvol. En dacht dat de Afrikaanse blauw oogjes en pareldanio best wel schuw zijn. Klopt dat?
 
Neons zwemmen inderdaad vaak apart door de bak heen. Maar ja jij moet de keuze maken natuurlijk;)
 
Wat blauwoogjes betreft klopt het dat ze in het begin wel wat schuw zijn, doch dit gaat veel beter eens ze gesettled zijn. Hier en daar wat verstopplaatsen in de vorm van beplanting en drijvers helpt veel. Bij mij heeft dat schuwe gedrag ongeveer een maand aangehouden maar nu hebben ze het naar hun zin en zijn ze helemaal niet meer schuw. Al zullen het nu nooit echte haantjes de voorste worden :D
 
Pseudomugil sp. Paskai/Red neon/lunimatus? Super leuk visje, mannen hebben geweldig gedrag en heb ze nog nooit garnalen zien pakken.
Anders zou je een boraras soort kunnen pakken indd, die scholen over het algemeen ook vrij goed.
 
Pareldanio is inderdaad snel schuw, maar met andere vissen er bij en veel ruimte valt het misschien mee.
 
Pseudomugil sp. Paskai/Red neon/lunimatus die zijn ook erg mooi zeg. Zien er alleen wel heel speciaal uit. Hebben ze ook speciale eisen? En in welke waterlaag zwemmen ze?
 
Ik heb de Brigittaea en die schoolt ook vrij goed ja en is mooi rood en actief.
 
Ben gisteren bij de aquarium winkel geweest. Heb toch gekozen voor een groepje van 10 vijfstreepbarbeeltjes. De espei hadden ze niet zwemmen. Wel de kegelvlekbarbeel en de hengeli. Maar ben toch voor de vijfstreepbarbeel gegaan. (Die zit eigelijk ook al heel lang in mijn hoofd. Samen met de espei). Dus ben benieuwd hoe ze het gaan doen. Gisteren waren ze nog heel verlegen. Zaten echt met zijn 10e bij elkaar vlak boven de grond. Heeft even de tijd nodig, maar ben benieuwd of ze daarna wel gewoon lekker door de bak gaan zwemmen.

Bedankt in ieder geval voor jullie suggesties. :thumbs:
 
De Hengeli is moeilijk van de Espei te onderscheiden maar de Espei is wat mooier qua kleur. Veel plezier met je nieuwe aankoop;)
 
Mag ik jullie toch nog wat vragen?....

De vijfstreepbarbeeltjes doen het goed in het aquarium. Ze zwemmen aardig het aquarium door en zijn niet schuw. Ze zwemmen voornamelijk beneden/midden laag. En zo heel af en toe gaan ze ook wat de hoogte in. Ze blijven van de garnalen en de slakken af dus dat is top.

Maar nu komt het....mis toch nog wat in de boven laag. En stiekem mis ik toch een klein beetje de honing goerami's. Vond ze toch ook wel leuk. Maar dat ze zo aan de slakken zaten stoorde me toch meer, dan dat ik ze leuk vond. Slakken zijn nu ook weer blij en laten zich veel meer zien en hebben de voelsprieten weer volledig uit. Had ik dan net pech met mijn honing goerami's of komt het meer voor? Had dus 1 man en 2 vrouwen. Mannetje bleef er eigelijk vanaf waren alleen de vrouwtjes die constant aan de slakken zaten.

Iemand misschien suggesties voor een boven laag visje?

Oh ja bestand is wat veranderd ivm overzetten nieuw aquarium. ( zelfde aquarium alleen een zonder krassen).
Heb het volgende terug gezet:
10 corydoras panda
4 corydoras pygmaeus
Ongeveer 50 vuurgarnalen
1 waaierhand/rots garnaal
10 vijfstreepbarbeeltjes
1 L nummer

Alvast bedankt weer
 
Oh ja bestand is wat veranderd ivm overzetten nieuw aquarium. ( zelfde aquarium alleen een zonder krassen).
Heb het volgende terug gezet:
10 corydoras panda
4 corydoras pygmaeus
Ongeveer 50 vuurgarnalen
1 waaierhand/rots garnaal
10 vijfstreepbarbeeltjes
1 L nummer

Alvast bedankt weer

Dus dit is wat er nu in zit? Geen slakken overgezet? Zo ja, dan zit je bodem meer dan vol. De appelslakken zijn enorme vervuilers, ze ruimen ook veel op maar niet voldoende.
 
Oh wat stom zeg, die ben ik dus vergeten erbij te zetten. Zitten nog 4 appelslakken bij en 4 rabbitsnails.
 
Thanx! Is dat niet de "vuurneon"?
Gaat wel onder de naam vuurtetra dus je zat er niet ver naast!

Mijn avatar is btw ook een super scholend visje die ik ook bij garnalen heb! Laten bij mij heel natuurlijk gedrag zien.
 
Gaat wel onder de naam vuurtetra dus je zat er niet ver naast!

Mijn avatar is btw ook een super scholend visje die ik ook bij garnalen heb! Laten bij mij heel natuurlijk gedrag zien.
Ik heb ze ook, zeer actieve visjes :p. Heb je veel uitval ivm garnalen? Blijven er nog wat kleintjes over?
 
Ik heb ze ook, zeer actieve visjes :p. Heb je veel uitval ivm garnalen? Blijven er nog wat kleintjes over?
Ik heb geen booming kolonie eronder maar het groeit gestaag. Zit nog 1 Dario dario in (bengaals vuurtje) Denk dat die een grotere dader is. In mijn andere bakje van 60 cm zit ook een groeiende kolonie garnaaltjes. Samen met 8 neon tetra's, die zie echter vaak opzoek naar kleine garnaaltjes, maar met voldoende mos ook doable..
 
Bedankt nog. Heb alleen al voor een groepje (10stuks) vijfstreepbarbeeltjes gekozen. Die laten goed de slakken en de garnalen met rust. Zwemmen voornamelijk midden/beneden. Dus ben nu nog naar iets op zoek wat in de boven laag zwemt.

Heb wel veel uitval van de garnalen gehad. Heb er toen aan het begin 100 vuurgarnalen in gedaan. Maar ook veel met verandering pomp en visbestand bezig geweest. Had er eerst z'n standaard juwel binnenfilter inhangen. Maar die heeft toen ook wat garnalen gekost :( die slokte ze echt op. Uiteindelijk nu een buitenfilter met een sponsje om de inlaat heen. En had er ook honinggoerami's in, maar die heb ik nooit interesse zien hebben in de garnalen. Maar de slakken dus wel, daar konden de vrouwen niet vanaf blijven helaas. Wel veel zwangere garnalen gezien, maar geen kleintjes. En toen ik het aquarium ging wisselen en dus alles eruit moest vissen. Waren het lang geen 100 garnalen meer. Hooguit 30 a 50 garnalen. Toevallig van de week wel 1 kleintje gespot, maar die ging wel heel vlak langs het bekje van de barbeel :mad:
 
Rasbora soorten, bv de pareldanio (rasbora galaxy) of de rasbora kubotai zijn altijd wel mooi , niet te groot, veel van te houden en gaat best oke samen met garnalen :p
Zelf heb ik ook rasbora galaxy gehad, leuk visje schoolt ook wel redelijk, verstoppen zich zeker in het begin wel maar ze kunnen niet goed samen met al te grote vissen, levert teveel stress op
Dat overleven ze soms niet
 
Nou moet je niet net hebben dat je vijfstreepbarbelen je garnalen opeten
Envin, je zou Danio's kunnen proberen maar dan vrees ik voor je garnaaltjes en als je pech hebt ook je slakken, dan zou een Chinese Danio een betere kandidaat zijn
 

Terug
Bovenaan