Scholenvis bij maanvissen


J

Jesse98

Guest
Hallo forumleden,

Sinds een week heb ik mijn 200x60x60 bak opnieuw ingericht en ben begonnen met het opbouwen van een nieuw visbestand.
Op het moment heb ik 5 Pterophyllum Scalare in de bak rondzwemmen, samen met een aantal Botia Lohachata.
Het liefst heb ik naast deze vissen nog een wat kleinere, kleurrijke scholenvis. Echter gezien er veel verhalen zijn over maanvissen die verscheidene kleine vissoorten (tetra's) opeten ben ik hier beland voor advies.

Ik ben dus op zoek naar een rustige, liefst kleurrijke scholenvis die bij mijn maanvissen past... Wie heeft hier ideeën over of ervaring mee?

Ik hoor het graag!
 
Ik kan nog niet uit ervaring spreken maar wel van het vele lezen op het forum.
Mischien zou de kegelvlekbarbeel wat zijn deze zwemmen midden boven zijn wat oranje gekleurd als je echt voor kleur wilt gaan zou je voor de kardinaal tetra kunnen gaan als je echt school gedrag wilt hebben zou je voor de hemigrammus bleheri moeten gaan zou wel de kardinaal als de bleheri zwemm midden onder dit combineert denk ik niet lekker met de botia die ook als een school rond zwemt rond de bodem dus ik zou gaan voor de kegelvlekbarbeel( ivm het met het de kleur en het meest succes op school gedrag) of nannostomus soort die groot genoeg word om niet als snack te eindigen.ik zou er ook nog minimaal 2 maanvissen bij zetten op dit formaat aquarium. Gewoon even een visbestand naar mijn inzicht
Bijlzalmpje/ nannostomus soort
9 maanvissen
Hemigrammus bleheri /pristella maxillaris
Groep Apistogramma borelli opal 5m7v deze komen als ik het goed heb onthouden heb komt de opal uit iets noordelijke dan de andere borelli en kunnen beter tegen een iets hogere temperaturen (ik neem dit zelf nog wel een beetje in twijfel om dat ik dit niet meer terug kan vinden helaas)
Als je voor 2 scholen gaat kijk dan goed naar het figuur en waterlaag van de vis als 2 van de zelfde figuren kiest word heel erg rommelig spreek uitervaring want dan maakt de waterlaag geen verschil meer tussen de scholen
 
Ik zou zowiezo je groep maanvissen uitbreiden naar ongeveer 8. Je kan voor de bodem een grote groep corydoras nemen, en als scholenvis de roodkopzalm. Deze vis schoolt erg goed en worden veel in combinatie met maanvissen gehouden. Deze vissen hebben wel lage waterwaardes nodig (ph <6). Wat ook mooi is is een koppeltje appistogramma's:smitten:
 
er bestaan veel type's tetra die hoog genoeg worden om geen scalarensnack te worden.
bvb de bentosi.
Ook ik zo veel meer scalaren insteken. Al naar gelang de soort (kweekvorm of eerder wildvorm) zou ik naar 14 of 20 stuks gaan.
Op voorwaarde dat je filter en verversingsbeleid daar aan aangepast is.
 
Allen bedankt voor de reacties!
De plannen om de maanvissen uit te breiden worden in acht genomen... Het plan is dan om de school uit te breiden naar een stuk of 8.

Er rest mij nog wel een vraag: zijn Roodkopzalmen niet wat te druk voor de Scalare? Dacht dat dit altijd erg actieve vissen zijn... Als ik daar fout zit moeten jullie het maar zeggen!
Bijlzalmen heb ik veel slechte ervaringen mee gehad, dus deze gaan het niet worden. Apisto's eveneens, voor een sterk beplant aquarium lijken me ze niet heel ideaal.
De Kegelvlekbarbeel, Pristella Maxilaris en Nannostomus soorten lijken mij verder zeer goede opties. Nou nog kiezen...
 
Zelf heb ik met 9 maanvissen als bijvis de Hyphessobrycon erythrostigma in een groep van 12, zie ook mijn fotoalbum van de akva.
 
Roodkopzalmen zijn perfect om bij maanvissen te houden, ook hebben ze een redelijk druk karakter. Dit gaat goed omdat de roodkopzalmen in de midden-onderlaag zwemmen en de maanvissen in de boven middenlaag. Een erg sterke, mooie appistogramma is de cacatuoides. Deze zou je evt ook nog kunnen toevoegen. Verder heb je voor de bovenlaag niet heel veel keus, aangezien nanostomus soorten als voedsel kunnen worden aangezien.
 
Mooi aquarium Ton! De Hyphessobrycons zijn ook erg mooie vissen, leuk om te zien.
 
Bedankt voor het verhelderen Jelle! Geen Nannostomus dus...

Zelf heb ik nog gekeken naar de Hyphessobrycon Megalopterus en Sweglesi. Deze lijken wat hoger te worden dan andere tetra's, zou dit ook een optie kunnen zijn?
 
Ik denk dat die allebei wel kunnen, als je volwassen exemplaren aanschaft. Let op dat de sweglesi een lastige vis is om te houden, lees je hier dus goed over in! De citroentetra past ook perfect bij maanvissen, en ze zijn prachtig! Hetzelfde geld voor roze tetra's, kijk daar eens naar.
 
Kan je misschien een fotoalbum openen? Ik ben benieuwd :D
 
Ik kan wel wat kiekjes maken! Als ik de citroentetra zo bekijk, denk ik dat dit hem zal worden. Een schooltje van 15 stuks moet kunnen toch?
 
Zekerweten! Hoe meer hoe beter. Je kan er wel 30 nemen, maar dit wordt misschien wel een beetje druk in je bak. Ik dank dat 15 een mooi aantal is ja.
 

Terug
Bovenaan