Schimmels in aqua


K

KennesE

Guest
Hoi,

Sinds een 3 tal weken nadat ik spiderwood in mijn rio125 heb gezet zit ik met een soort van schimmel in mijn bak waardoor zelfs mijn planten sterk achteruitgaan en verrotte, ondanks goede waterwaardes en toevoeging profito en CO2

Heb sinds een aantal dagen ook een aqua van 60l in opstart en ook nu zie ik al op het spiderwood daar reeds het begin van schimmel.

Waardoor komt dit en wat kan ik doen om te zorgen dat ondertussen mijn planten niet sterven

Ik heb al meermaals de boden gereinigd in combinatie met waterwissels.

Mijn externe filter en interne gereinigd ( slangen) en uitwringen van watten ect.

Sinds kort ook een CO2 toevoer ahv een ph controller

De schimmel lijkt wel verwijderbaarheid dmv ontsmetting alcohol uitgeprobeerd op een thermometer die vol schimmel hing.. Manueel verwijderen lijkt niet te werken.

Iemand idee�n
 
Die schimmel zie je vaak op nieuw hout. Heb je er misschien een foto van? Ik heb nog nooit meegemaakt dat de planten het hierdoor slecht doen.
Die schimmel trekt vanzelf weg uit de bak.
 
CqIiRcc3bC1qnXgr9c1AYCfAwd2qSmpW.jpeg


CqIiRcc3bC1qnXgr9c1AYCfAwd2qSmpW.jpeg


CqIiRcc3bC1qnXgr9c1AYCfAwd2qSmpW.jpeg


CqIiRcc3bC1qnXgr9c1AYCfAwd2qSmpW.jpeg


Ook filter na schoonmaken binnen 30 min terug vol
CqIiRcc3bC1qnXgr9c1AYCfAwd2qSmpW.jpeg


CqIiRcc3bC1qnXgr9c1AYCfAwd2qSmpW.jpeg


Foto's een beetje wazig( onvoldoende licht) maar rond het hout zie je de wazige schimmel alsook planten valse stenen filters ect
 
Wat voor filter heb je in die Rio zitten want die lijkt me vrij klein toe.
Kun je het dan makkelijk van de planten afwrijven/afspoelen?
Dat wat ik ken op het hout zweeft niet door de bak heen namelijk en vervuilt dan ook niet de planten. Met al dat vuil op de planten is het begrijpelijk dat ze minder goed zullen groeien.
 
Interne filter aquaflow 200 en externe filter eheim experience 150 met eheim uv filter., vuil is niet vuil, is de schimmel of zou het toch een alg zijn

Dit "Vuil", is niet manueel te verwijderen het normale vuil wel

Fosfaat zit rond de 2-3 Mg/ L
 
Ik heb nu het spiderwood uit de garnalenbak gedaan om hier de schimmel af te krijgen, het zal uitzoeken zijn zeker
 
De schimmel die ik ken op het nieuwe hout komt dan vaak alsnog terug. Deze trekt vanzelf dus weg.
 
Dat is wel heel veel schimmel allemaal,balen.
Als dat trouwens echte maanstenen zijn kan je die beter uit je bak halen want door het toevoegen van co2 zullen ze als het ware oplossen.
Zullen niet zomaar verdwenen zijn natuurlijk maar heeft ondertussen wel invloed op de waterwaarden.
 
Seabait zei:
Dat is wel heel veel schimmel allemaal,balen.
Als dat trouwens echte maanstenen zijn kan je die beter uit je bak halen want door het toevoegen van co2 zullen ze als het ware oplossen.
Zullen niet zomaar verdwenen zijn natuurlijk maar heeft ondertussen wel invloed op de waterwaarden.

Had ervoor wel echte, maar kreeg hier zwartalg/ blauwalg op, dit zijn valse
 
Heb maar een grotere filter gekocht, misschien krijgt deze het wel opgeruimd. Hoe maakt je van 1 toevoer ingang er twee, Bv aan elke kant van de bak 1
 
KennesE zei:
Heb maar een grotere filter gekocht, misschien krijgt deze het wel opgeruimd. Hoe maakt je van 1 toevoer ingang er twee, Bv aan elke kant van de bak 1

Met een Y stuk. kan je 2 kanten op.
 
jessicapilon zei:
Die schimmel zie je vaak op nieuw hout. Heb je er misschien een foto van? Ik heb nog nooit meegemaakt dat de planten het hierdoor slecht doen.
Die schimmel trekt vanzelf weg uit de bak.

ik dacht trouwens laatst te hebben gelezen dat hout gaat schimmelen in een nieuw opgestarte bak, dus als je hout in een ingedraaide bak zou zetten dat het niet gaat schimmelen.

zal is kijken of ik dat ergens kan terug vinden.
 
Mij mij is het een ingedraaide bak geweest
 
RichD1011 zei:
jessicapilon zei:
Die schimmel zie je vaak op nieuw hout. Heb je er misschien een foto van? Ik heb nog nooit meegemaakt dat de planten het hierdoor slecht doen.
Die schimmel trekt vanzelf weg uit de bak.

ik dacht trouwens laatst te hebben gelezen dat hout gaat schimmelen in een nieuw opgestarte bak, dus als je hout in een ingedraaide bak zou zetten dat het niet gaat schimmelen.

zal is kijken of ik dat ergens kan terug vinden.

Zou best kunnen. Ik dacht dat het schimmelt door iets wat in het hout zelf zich bevindt maar ik kan me ook vergissen.
 
Eigenlijk zijn het bacteri�n die in aanraking komen met zuurstof. Deze bacteri�n zorgen voor een afbraakproces met als restproduct een stof die er inderdaad uitziet als schimmel. Dit verdwijnt, zoals anderen al aangaven, vanzelf. Toch twijfel ik of dit in de bak van TS ook gaande is. Denkelijk is hier ook sprake van vervuiling, nooit zag ik dat de "houtschimmel" ook op planten zat. Misschien een mix van een aantal oorzaken? Vervuiling, als gezegd, lijkt me een van de hoofd oorzaken. Seabait geeft ook al aan dat de gebruikte stenen en CO2 mogelijk invloed op het water kan hebben. Een daardoor ontstaan residu zou ook een bijdrage aan de vervuiling kunnen zijn. Zelf zou ik in ieder geval zoveel mogelijk verwijderen en een aantal waterverversingen toepassen.


Groet,
Ben.
 
De maanstenen zijn geen echte zegt de Ts dus dat is de oorzaak niet.

Ik heb ook schimmel gehad op het hout dat ik nog nooit zo erg had gezien. Het ging bij mijn toen ook over op de planten die er omheen lagen. Ik heb het hout toe direct verwijderd, om mijn planten te redden. Ik heb het uitgekookt en weer terug gedaan. De schimmel kwam wel weer terug maar niet zo heftig meer en verdween ook gelukkig weer vanzelf. Ik weet dat het uitkoken het hout verzwakt, maar ja, beter wat verzwakt hout dan dat het overging op al mijn planten. Op de foto's kun je zien wat voor schimmel ik (nee niet ik, maar mijn hout ;) had) Het zat op dat moment nog niet op de planten.


469777sanneke80_0_85_pap.jpg

746278sanneke80_0_85_pap.jpg

566572sanneke80_0_85_pap.jpg
 
Lijkt er inderdaad op, ik heb het hout eruitgehaald, planten afgespoeld ect, maar weer terug in aqua terug te zien maar veel minder, heb nu slakken ingezet, wie weet helpt het wel.

Hout ligt verder te weken in een emmer, 1 stuk lijkt echt slecht/ rot het andere lijkt beter :nu minder schimmel

Mijn bak is echt niet vuil, recent volledig verschoont en per drie dagen een 15% waterwisseling. Waarden zijn/ waren uitstekend. Oorzaak lag bij het hout, nu deze eruit is gaat het beter, planten groeien nog steeds
 
Sanneke80 zei:
De maanstenen zijn geen echte zegt de Ts dus dat is de oorzaak niet.

Ik heb ook schimmel gehad op het hout dat ik nog nooit zo erg had gezien. Het ging bij mijn toen ook over op de planten die er omheen lagen. Ik heb het hout toe direct verwijderd, om mijn planten te redden. Ik heb het uitgekookt en weer terug gedaan. De schimmel kwam wel weer terug maar niet zo heftig meer en verdween ook gelukkig weer vanzelf. Ik weet dat het uitkoken het hout verzwakt, maar ja, beter wat verzwakt hout dan dat het overging op al mijn planten. Op de foto's kun je zien wat voor schimmel ik (nee niet ik, maar mijn hout ;) had) Het zat op dat moment nog niet op de planten.


469777sanneke80_0_85_pap.jpg

746278sanneke80_0_85_pap.jpg

566572sanneke80_0_85_pap.jpg

Op de middelste foto lijkt er sterk op
 
Hopelijk ben je er snel vanaf!

KennesE zei:
Heb maar een grotere filter gekocht, misschien krijgt deze het wel opgeruimd. Hoe maakt je van 1 toevoer ingang er twee, Bv aan elke kant van de bak 1

Wat voor filter heb je nu bijgekocht? Je huidige filter zou in principe voldoende moeten zijn namelijk.

En anders is de grotere zeker voldoende. Ik zou ze daarom niet samen gaan voegen.

Je kunt je nieuwe filter er wel bij in hangen en laten (in)draaien en dan haal je na 4 weken je oude filter weg.
 
Momenteel draaien ze alle twee , tot de grotere filter is ingewerkt. , had een externe van eheim 150 nu 250, zou voldoende moeten zijn he, water is ook veel mooier
 
Eigenlijk ben ik door jullie reacties nieuwsgierig geworden naar de houtsoorten die KennesE en Sanneke in hun bak hadden.
Weten jullie dit? De "schimmels" zien er inderdaad heftig uit en ook blauwig, of ligt dit aan de foto? Uiteraard heb ik ook de bacterie reacties gehad in mijn bak, bij mij was het een echt wit "vlies". Het heeft nooit de planten aangetast. Overigens, ik heb Mopani hout in mijn bak.

Hopelijk komt jullie reactie! Alvast bedankt.


Groet,
Ben.
 
Dat van mij was ook maponi hout. Maar ik heb laatst nog een nieuw stuk gekocht en die schimmelden niet. Zou het niet weten waarom het ene stuk wel zo schimmelt en het andere niet.

De blauwe waas was er bij mij in elk geval niet. Het was echt doorzichtig/glazig met wit.
 

Terug
Bovenaan