Schimmel of witte stip?


variatietip

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2013
Berichten
123
Dit is niet mijn platy, maar ��n stip is ongeveer zo groot als op de foto en zit ook op de staart.
biSBMS3r5Bg-ge2Z8Tmql5-GQYIph74J.jpeg


Een van mijn platy's heeft een grote witte vlek midden op haar staart. Ook zit er een heel klein wit stipje een halve cm ernaast. Ik heb haar apart gezet, want ik wil geen massamoord.

Ik denk dat ik te gemakkelijk dacht over de temperatuur 's nachts. Ik heb 6 uur lang de thermostaat uit 's nachts. Dus dan moet ik maar altijd verwarmen...
 
Inderdaad,dat slaat nergens op.
Koelt het water af,moet hij het toch weer op temperatuur brengen.
Beter aan laten.
Dan blijft het water ook stabiler.

Boven op ,de rugvin zit het ook.
 
Even voor de duidelijkheid: de foto is niet mijn platy. Maar als het om vinrot gaat, is dit dan besmettelijk?
 
Vinrot
Sterk aangetaste vinnen wijzen op vinrot. Die kan worden veroorzaakt door vinbijtende medebewoners, maar ook door een slechte waterkwaliteit. Is het eerste het geval, dan rest er niets anders dan een van de twee soorten onder te brengen in een andere bak. Is slechte waterkwaliteit de oorzaak van de ziekte, dan is het zaak om er zo snel mogelijk iets aan te doen. Aangetaste delen kunnen worden behandeld met gentiaanblauw of myxazine.

of

medicijnen - Arjan's aquarium site


Vooral na aankoop van vissen met vinnen die gemakkelijk beschadigen heb ik
nog wel eens dat deze vissen last krijgen van vinrot. Als dit in beperkte mate is of
...
www.dewinters.nl/medicijnen.htm
 
Misschien belangrijk: de witte stip zit aan de binnenkant van de staart, niet aan de buitenkant!

Dan wil ik vinrot eigenlijk uitsluiten. Slechte waterkwaliteit, absoluut niet. Het kan zijn dat de vis gewoon zwakker was toen ik haar drie weken geleden kocht. En bijtende vissen, nee.

Ik heb nog meer oorzaken van vinrot gevonden: http://www.zoekdierenarts.nl/klachten-b ... bij-vissen.

Overbevolking heb ik niet echt. Ik heb 45 cm vis op 45 l, maar ik ververs de ene dag 2 l en de volgende dag 5 l. Dus de waterkwaliteit zal nooit slecht zijn. Ik ga het vissenbestand wel downsizen in de nabije toekomst. En slecht voeren, nou ja, tot nu toe geen vers voer gegeven. Ik weet dat dit niet ideaal is, maar hier kan het niet aan liggen. De vissen ogen erg gezond.


Ik zal de thermostaat aanhouden voortaan.
 
Daarom is het nou gevaarlijk om foto's van internet te plaatsten ipv de eigen zieke vis. Het is nooit hetzelfde !!
 
Ik zal proberen zo snel mogelijk een foto ervan te maken en te uploaden. Maar ik vermoed dat dit niet echt uitmaakt. De witte stip bij mijn platy is zelfs lichter dan op de foto van internet.
 
Als vinrot nog in een vroeg stadium is kun je gewoon de vinnen met een schaar die beschadigd zijn tot een paar milimeter afknippen zodat al het rottende weg is, vaak gaat de ziekte dan niet meer verder als je waterwaarden oke zijn.

Natuurlijk nooit te ver knippen, zeker niet te dicht bij hun vel/schubben komen, enkel in de vinnen knippen!

Sommige mensen vinden dit misschien dieronvriendelijk maar het is de snelste manier en geneest ook het mooiste, ik spreek van ervaring bij guppen.
 

Terug
Bovenaan