Schimmel ! en alg!??


H

HugovP

Guest
Hallo Allemaal,

Ik ben een beginner met wat opstart problemen. Ik heb last van slijmachtige schimmel in mijn aquarium (geconcentreerd op het hout) en iets wat lijkt op alg (is het alg of vuil van de schimmel?). Allereerst een overzichtje van hoe de bak er nu bij staat:

631377_0_82__mg_9426.jpg


Mijn hout met schimmel:

976282_0_82__mg_9427.jpg

425619_0_82__mg_9425.jpg


Het hout zit nu twee en halve week in het aquarium. Ik maak het hout elke 4 dagen schoon en toch blijft de schimmel terugkomen. Is mijn hout niet geschikt voor aquaria of ben ik ongeduldig?

Nu mijn volgende 'probleem'. Het water blijft troebel. Ik denk dat dit komt door de rommel dat van het hout af komt. Tegelijkertijd vind ik het volgende op mij plantje:

757124_0_82__mg_9451.jpg


is dit alg of gewoon vuil door het hout?

Alvast bedankt voor de moeite!
 
Dat op het hout komt vaker voor en dat trekt na enkele weken wel weg dus. Wat op de planten ligt, kun je dat eraf wapperen??
Dat hout zou ik dus niet steeds schoonmaken hoor.
Ik zou nog wat snelgroeiers in je bak zetten bij de opstart. Je hebt denk ik bacteriebloei en ook dat trekt wel weer weg.
Je bak is in de opstartfase en dat kost even tijd.
 
Allereerst dank voor de snelle reactie!

De rommel is er af te wapperen! dit betekent dus rommel en geen alg? ik heb als opstart plantje cabomba aangeschaft (zie overzicht foto). Het is dus verstandig meer snelgroeiers toe toe te voegen (waterpest?)?
 
Schimmel op het hout gaat idd na verloop van tijd vanzelf weer weg.
Dacht dat de spikkeltjes algjes waren maar als je ze kan wegwapperen zal het niet.

Welk filter staat er op de bak?
 
De bak is een aqualantis fusion 120 (120 x 40 x 60)

De filter een JBL greenline e901.
 
Moet in principe voldoende zijn maar misschien een keer de watten vernieuwen bv.
Misschien een domme vraag maar maak je het hout schoon in de bak zelf?
 
Helemaal geen domme vraag. Ik haal het hout eruit (dan dwarrelt er wat vuil van mijn hout de bak in) en maak het schoon buiten de bak met een emmer water en een schuursponsje. Dan leg ik het hout weer op zijn plek en ververs ik 3 a 4 emmertjes water om grootste hoeveelheid rond dwarrelende schimmels eruit te krijgen.
 
Je water oogt wat wit en dat kan bacteriebloei zijn. Snelgroeiers halen veel uit je water en dat kan helpen.
 
Ok op die manier,zou zoals andere John ook al zegt niet meer schoonmaken en alles zijn gang laten gaan.
 
Fijn in elk geval dat het vuil is en geen alg want daar wacht niemand op toch.
 
Mijn water is inderdaad wat troebel. De Cabomba die ik nu heb staan is dus niet voldoende snelgroeiers?
 
Okay. Ik laat de schimmel zitten en de ik ga kijken of het probleem zichzelf oplost.

Bedankt voor de hulp John en John!
 
Dat komt echt wel goed hoor. Ik heb het zelf ook al wel gehad bij de opstart en ik snap dat je de eerste keer wat schrikt van zo n laag.
Maar gelukkig kan het geen kwaad, zelfs niet voor garnalen.
 
Hallo Allen,

Daar zijn we weer. Ik vind het volgende in mijn bakje!

696689_0_82__mg_9495.jpg


De bak draait nu 5 weken zonder vis. De witte waas is verdwenen, de schimmel op het hout is nog altijd aanwezig. Afgelopen weekend hadden we een stroomstoring waardoor de filter iets meer dan 1 uur uit heeft gestaan (doei bacteri�n!).

Er is waarschijnlijk een tekort aan iets in mijn aquarium, de Cabomba (wat toch een snel groeier zou moeten zijn) groeit niet tot nauwelijks. De valisneria spiralis doet het 'okay' en de laagblijvende Echinodorus op de voorgrond doet het goed. De twee andere zwaardplanten staan er pas enkele dagen in.
Voor een goed evenwicht in een aquarium is ook vis nodig. Wat is nu verstandig voor mij om te doen? Vis kopen? handmatig verwijderen en hopen op betere tijden? 'rommel' in de bak gooien wat de alg bestrijd?

Komend weekend wordt het tijd om een watertest setje aan te schaffen (JBL combiset een goede keuze?) zodat ik gericht kan zoeken wat er mis is.

Hieronder een overall plaatje van hoe het er nu bij staat.

427748_0_82__mg_9500.jpg


Alvast bedankt!
 
JBL is prima hoor. Ik vind de Cabomba wel dicht opelkaar staan. Of dat is een vertekend beeld.
Het zou handig zijn om je waarden te weten.

Die Echino kon ik niks mee worden moet ik zeggen. Voeg je verder ook iets toe?? Is de stroming voldoende?
Na 6 weken zou de bak moeten zijn ingedraaid en zou je langzaam aan wat vis kunnen toevoegen maar je kan ook even de watertesten afwachten.
 
Was misschien ook wel handig te vermelden: ik voeg easylife profito toe (volgens de omschrijving). Mijn verlichting brand momenteel van 2 tot 9 (ben begonnen op 6 branduren en verhoog nu iedere week met een kwartiertje). De cabomba staat in kleine bosjes van ieder 3 a 4 steeltjes.
 
Ondertussen het watertestje gedaan, de waarden:

PH: 7,7
KH: 6
NO�: < 0.01
NO�: tussen 1 & 5
 
Misschien kun je de stengelplanten beter een ietsje uit elkaar planten zodat ze voldoende licht krijgen. Je no2 lijkt prima op orde.
Heb je de po4 ook kunnen meten misschien?? En hoe gaat het nu met de groei en heb je ook nog last van schimmel of alg??
Je co2 is met deze ph en kh vrij laag moet ik zeggen. Gebruik je ook iets van carbo nog misschien??
 
No3 is laag. mag naar de 10 .
Denk dat je filter toch nog niet goed werkt.
Ondanks de no2. .

Heb je al een een beetje vlokvoer verkruimelt, als vervuiling voor de bacterie?

Dat hij 1 uur stil heeft gestaan ,valt mee.
Hier wel 3 uur stilgestaan, en alles gewoon weer opgestart.
 
De no3 zou wat hoger mogen maar als er vissen inkomen dan stijgt dat misschien nog wel iets.
De vraag is nu wel wanneer de eerste bewoners gaan komen natuurlijk ;).

Zoals Bertus al zegt zal dat uurtje niet zoveel uitmaken hoor.
 
Hallo Allen,

Ik heb geen vlokvoer toegevoegd. Voeg ook geen Carbo toe. Ik vind mijn PH ook nog wat te hoog. Ik denk de vissen welke erin komen een iets lagere PH zouden waarderen.
Ik heb het volgende visbestand voor ogen: groep kardinalen midden, Bijlzalmpjes boven, corydoras sterbai bodem met 2 L nummer (144 en een nog nader te beslissen L nummer) en misschien nog een rustige, niet bodem gerichte, cyclide als blikvanger (ga ik nog in 'samenstelling visbestand' posten.

Ik heb de combiset van JBL gekocht waarin de weergegeven tests zitten + Fe. Welke tests zouden voor mij nog waardevol zijn om er los bij te kopen, PO4, en verder?

De schimmel is nog altijd aanwezig op het hout, de algen zijn nog aanwezig maar de groei is niet explosief.

Ik ga de cabomba verder uit elkaar zetten.

Zou Co2 toevoegen de oplossing zijn voor al mijn problemen? (te hoge PH, algen en niet zo goed groeiende planten).

Dank!
 
Hallo allen,

Het schimmel probleem is zo goed als verholpen. Het probleem lost zichzelf inderdaad op. Ik heb alleen nu wel sinds twee weken alg (draad alg).In de tussentijd heb ik ook een Co2 set aangeschaft (JBL m602). Zit op 65 bellen per minuut. Mijn waardes (welke ik kan testen) zijn als volgt:

PH 7.2
KH 5.5
No2 <0.01
No3 tussen 0.5 en 1
Fe 0.1
Po4 < 0.02

Ik heb ondertussen 12 bewoners in de bak (corydoras sterbai)

Op het internet kom ik nogal eens tegenstrijdige berichten tegen voor het oplossen van dit probleem. Hoe los ik dit probleempje op?

Alvast bedankt!
 
Heb je ook een continutest want die zijn erg handig.

Nitraat en fosfaat mogen omhoog naar 10-15 en 1-1,5.
 
Ja, deze heb ik echter nog in de doos zitten (zat bij de M602). Ik heb deze dus n nog niet ge�nstalleerd (de set zelf draait al een weekje of 4 / 5.

Is het Co2 / PH / KH tabelletje niet goed om de Co2 af te lezen?
 
HugovP zei:
Afgelopen weekend hadden we een stroomstoring waardoor de filter iets meer dan 1 uur uit heeft gestaan (doei bacteri�n!).
Dat kan echt geen kwaad hoor, een uurtje. Die bacteri�n blijven echt wel zitten en leven. Zo lang er maar water in het filter blijft.

Water verversen en onderhoud duren bij mij soms een uur of twee, en dan staan de filters ook gewoon uit.
 
HugovP zei:
Ja, deze heb ik echter nog in de doos zitten (zat bij de M602). Ik heb deze dus n nog niet ge�nstalleerd (de set zelf draait al een weekje of 4 / 5.

Is het Co2 / PH / KH tabelletje niet goed om de Co2 af te lezen?

Tja echt heel betrouwbaar is die niet soms. Zo n continutest is betrouwbaarder want die meet waterdamp en dus niet allerlei zuren die wel worden meegenomen met de druppeltesten.
 
Hallo allen.

Mijn algen probleem is nog altijd niet onder controle.
Mijn nitraat en fosfaat waren te laag. Hierop besloot ik Easylife fosfo en nitro te gaan toevoegen. Tevens voeg ik naast de Co2 ook easycarbo toe en sinds het begin van de bak voeg ik profito toe. Mijn huidige waardes:

PH: 7.1
KH: 5
No3: 15 (nitro heeft duidelijk effect)
Po4: niet waarneembaar met druppeltest.
FE: 0.15

Nu mijn vragen: Direct na het toevoegen van fosfo meet ik Po4 (0.2). 10 uur later is alle po4 verdwenen. Het lijkt of mijn fosfaat 'vervliegt'. is dit mogelijk?

Verder krijg ik mijn ph ook niet lager (ondanks de toevoeging van easycarbo en co2). Kan er iets in het water zitten dat hier voor zorgt?

Alvast bedankt!
 
Wat voor bodem gebruik je en heb je iets wat het kan absorberen in je filter??
Wel raar dat de po4 zo snel weg is namelijk.

Btw, 0,2 is ook bijna niks dus dat kan ook de reden zijn want dan is het snel verbruikt. Vrerhoog de po4 eens tot 1,0-1,5mg/L en kijk dan eens weer.
 
Mijn bodem is filterzand van wildkamp. In mijn filter zitten blauwe 'sponsen' en witte balletjes. Dit is het standaard filtermateriaal dat wordt geleverd bij een jbl pomp.
 
Ik denk dat je te weinig toevoegt want 0,2 is erg weinig en dat is dan snel weer verbruikt en daarom meet je vrij snel weer geen po4 denk ik. Daarom zou ik de po4 eens verhogen naar 1-1,5mg en dan kijken na bijvoorbeeld 24 uur.
 
Kortom. In mijn 250 liter bak 50 ml toevoegen?

(10 ml per 500 liter verhoogt de PO4-concentratie met 0,1 mg/L.)

Dit houd dus in dat de po4 waarde 1 zou worden. Ik ga kijken of het helpt!

Het kan dus niet aan mijn bodem of filtermassa liggen?
 
De bodem van zand niet, maar wat voor witte balletjes het zijn die worden meegeleverd weet ik dus niet. Misschien staat dat op de verpakking als je die nog hebt maar het lijkt me stug als dat juist alleen de po4 eruit zou filteren. Ik denk eerder dat je te weinig hebt toegevoegd.

Dosering klopt want ik geef 40ml op 100 liter voor 2.0mg.
 
Hallo.

Mijn algen probleem is nog altijd niet opgelost.

Laten we deze keer beginnen met een plaatje:

437868_0_82__mg_9991.jpg


Vervolgens mijn huidige waardes:
PH 7,0
KH 5
FE 0,1
PO4 0,4
No3 20

Mijn hele aquarium heb ik recentelijk schoon gemaakt. Ik heb het hout eruit gehaal en schoongemaakt, planten welke bedekt waren onder een laag alg verwijderd, 50% water ververst, filter schoongemaakt. Dit alles om van mijn algen af te komen.

Het probleem is dat mijn planten niet meer groeien. In eerste instantie groeide mijn plantjes redelijk goed (verschil in valisneria op de eerste foto en deze foto is goed te zien). Zag altijd 'belletjes' uit mijn planten komen en er was geen alg. Nu groeien mijn planten niet meer (en krijgt alg de kans).

Mijn waterwaardes zijn nu (door toevoeging van Profito, Nitro en Fosfo en CO2) redelijk (toch??), toch groeit er nog niets. Mijn licht staat 8 uur aan. Zou het kunnen dat het probleem van mijn alg in de verlichting van het aquarium zit (de standaard verlichting welke bij het aquarium is geleverd)?

Alvast dank!
 
Je po4 vind ik nog behoorlijk laag hoor.Je moet het eens verhogen naar bv 2.0 en dan kijken hoeveel er na 3 dagen nog inzit en na een week. Kan best dat je snel een po4 tekort hebt namelijk.
De EI is misschien ook wel een makkelijke bemestingsmethode voor je waardoor je tekorten uitsluit.
De verlichting zal minder snel de oorzaak zijn nu denk ik. Je co2 is met net 10mg niet hoog maar wellicht voldoende. Je hebt op de planten ook nog algen en zo ja welke dan??

Op 13 november hebben we het ook over de toevoegingen gehad en de planten moeten ook even wennen aan de nieuwe omstandigheden en kunnen aanslaan.

Weet je welke alg je recentelijk weer had??

Hier een goede site met info:


http://www.aquascaping-blog.com/
 
De algen groeien op elke plant (het zwaardplantje op de voorgrond is zelfs bijna weggevaagd). Het gaat om draad alg.

Ik ga de po4 verder opschroeven. Ik hoop dat de planten nog moeten wennen.

Heel erg bedankt voor al je snelle reacties. Ik waardeer het zeer!
 

Terug
Bovenaan