Schildpaddenvijver ontwerpfase


P

Pol_de_gezzmol

Guest
Beste,

Ik ben al enige tijd aan he spelen met het idee om een vijver te maken voor mijn 6 geelwangen. Nu we eindelijk ons eigen huis hebben, met daarbij een eigen tuin(tje), wil ik dit idee omzetten naar de praktijk. Ik hoop te beginnen graven tegen deze zomer. Afwerken vijver voor de winter, schildpadden erin tegen voorjaar 2015.
Ik zou wel graag een vijver aanleggen die niet kapot gaat na de eerste strenge winter. Daarom dit topic, kunnen julie mij tips geven, over hoe ik mijn ontwerp nog moet of kan aanpassen, zodat ik er meer plezier aan beleef.
Ik heb mijn idee op plan gezet.

vijver_ontwerp3.7.jpg


Vorige ontwerpen staan in mijn foto-album (500l), maar ivm de vijver zou ik toch graag dit apart topic behouden.
 
Netjes uitgevogelt,moet ik zeggen.
Filter staat rechts onder.
Waar zet je de opvoerpomp?
 
Thx, ik zit hier al lang aan te denken en veranderen.
Naast de filter zou ik een soort van pompkamer voorzien (dat extra lijntje). Hier zou dus de pomp komen, deze pompkamer moet dmv een lange pvc buis verbonden worden met het diepste punt vd vijver. Deze staat niet op de tekening, maar loopt ongeveer langs de lijn van de dwarsdoorsnede.
 
Of een pomp op het diepste punt zetten,in een pvc pijp met gaatjes. of bedoel je dat al?
Dan een slang naar het filter, en een slang terug in de vijver.
 
Ik denk dat het makkelijker is om de pomp niet in de vijver te zetten, dan moet je kabels en slangen wegwerken. Als je onderhoud moet plegen kan je er moeilijk aan...
De filter zelf zou ik verhoogd opstellen, kastje ombouwen zodat ik er aan kan als ik dat wil en de uitloop moet een waterval worden. Deze is nu ook nogmaar provisoir uitgetekend, alles zal afhangen van inspiratie van het moment en beschikbare bouwmaterialen.
 
Hoe haal je dan je water omhoog? Zelfaanzuigend?
Moet je het een 0,50 m omhoog zuigen.
 
neen, de pompput heeft een niveau van -0.5 tot 0, staat in verbinding met de vijver= wet van de communicerende vaten, hierin zitten de opvoerpompen en deze moeten het water idd 0.6m hoger pomper, wat wel moet lukken.
 
Iemand nog andere tips ?
 
Ik zou zelf een bodemdrain aanleggen en pomp gebruiken die droog opgesteld kan worden.
Eventueel met een kleine meerkamer filter.
Zo wordt alle grove vuildelen opgevangen vanaf de bodem en naar je filter gepompt.
 
Die drain daar zit wel wat in, kan mss beter filteren dan enkel een aansluiting.
Ja glas, dat zou leuk zijn, maar budget is daarvoor niet, en ook onze tuin leent zich hier niet echt voor.
 

Terug
Bovenaan