Schildpadden houden in een vijver? Niet mogelijk--- koi's houden


Lijkt wel prima toch?
Ze zeggen wel 16000 liter per uur. En verbruik is maar 100watt.
 
Dat is een hele krachtige filter voor zo een klein verbuik. Wss wel goeie deal.
 
Maar er zit geen filter gedeelte bij las ik..
Dus ik weet niet wat verstandigheid is?
Gewoon een grotere aanzuigpomp? Van 8000 ipv 1500liter
 
Het debiet van een filter/pomp is sterk afhankelijk van de hoogte van opvoer en de "dichtgroei"van de filotermedia.

In een aqua omgeving loopt het debiet van een filter met opgegeven vermogen van 1000 iter, binnen 2 maanden met wel 2/3 terug. Niet erg maar wel iets om rekening mee te houden!

Zorg daarnaast voor een plekje ( drijvend eiland) midden in de vijver met daarboven een glasplaat, dan warmt het eiland en dus ook de schildpadden veel sneller op. En zijn ze beschermd tegen de reiger.

Greetzz BigSmoke
 
Heb je nog tips qua filtering en hoe ik glasplaat neer zou moeten zetten?
Ik heb ook foto's gemaakt van de vijver en de tuin eromheen..
 
Laat ik het zo stellen, je kan ONMOGELIJK te veel filterenof een te hoge capaciteit pomp hebben.
Als je schildpadden gaat houden, dan vervuilt je water echt ENORM. Ga eens kijken bij een goede kweker van KOI-karpers, deze schitterende vissen worden niet voor niets de varkens van het water genoemd.

Ga daar bekijken welke filters en pompen zij gebruiken, en dan bedoel ik de filter/pompcapaciteit per 1000 liter water. Verhoog dit, zeker met een plantenvoorfilter, met 30% en dan zou je goed moeten zitten.

Een behoorlijke investering? Ja maar wel een waar je heel veel lol aan zult beleven, beter wat kosten aan de voorkant dan allerlei extra kunstgrepen "on the fly"!!

Greetzz BigSmoke
 
Ok� top!! Hier heb ik weer heel veel aan :D !!
Is die 16.000 liter per uur pomp goed?
Maar een nadeel van die pomp is dat ik die niet op mijn filter kan aansluiten..
 
Dats dan trouwens voor ong 9/12 kuub vijver...
Is dat ook genoeg voor de schildpadden?
En hoeveel is de max aan schildpadden die ik er gezond ik kan houden? En hoe groot kan ik het landstuk maken?? Landstuk kan ik best wel groot maken..
 
Maak ongeveer 1/3de landdeel, dus iets van een 3m� moet genoeg zijn. Ik zou zeggen voor 10m�, 10 schildpadden. Ivm met de pomp aansluiten op een bestaande filter, warom kan dit niet ?
Anders kan je natuurlijk ook zelf een filter maken, met overlopen naar verschillende kamers.
 
Omdat de uitgang van de pomp groter is dan de ingang van de filter.
En een groter landstuk is dus niet beter?
En als ik de vijver 12kuub maak, is de max echt 1schildpad per kuub?
 
Maar trouwens alle inbreng en info hierover is welkom hoor!
En tips en onderbouwde kritiek natuurlijk ook..
 
Als je de vervuiling beheersbaar wil houden, dan raad ik idd niet meer dan 1 schildpad per kuub aan, in het begin lijkt dat wel erg weinig maar als ze groter groeien is dat echt het maximum.

Als je heel gedisciplineerd bent, kun je er in den beginne ook 20 kleintjes in zetten, na 2-3 jaar 5 eruit en dan na 2-3 jaar nog eens 5 eruit. Dan heb je toch heel wat te kijken en te beleven.

Je kan de POMP ook aansluiten met een verloopstuk naar de filter toe, desnoods via een T-stuk zoda tje er gelijktijdig zelfs 2 filters op kan zetten, eentje via de planten toevoer en eentje die je moet zien als een directe vuilopvang, waar je bv kool e.d. in kunt stoppen en waarvan je de media ook gemakkelijk kunt vervangen.

Greetzz BigSmoke
 
:thumbs:
Dankje!! Ik zal denk ik meteen voor grotere gaan-> van mensen overnemen..
En dat van een T-stuk ga ik zeker overwegen!! Ik ga denk ik de 2e filterbak zelf maken!!
 

Terug
Bovenaan