Schildpadden houden in een vijver? Niet mogelijk--- koi's houden


V

Visser1997

Guest
Zou ik schildpadden kunnen houden in mijn vijver?
Welke soort weet ik nog niet, evt hulp hierbij :p ?
Het is een vijver van 4kuub, wil het eventueel groter maken.
En dan wil ik het 1~1,2 meter diep maken en iets van 3 meter breed bij 6meter lang.
Heb er een pomp op staan een cfs6000.
Nu nog diepste punt ~ 80cm

En dan in de winter wil ik ze binnen in de schuur houden in een aquarium van als dat kan 1meter, met een land stuk erom heen gebouwd van bewerkt hout.
Dus dan vul ik de bak tot de nok toe vol, zodat ze er makkelijk uit kunnen klimmen.
En dat land stuk kan ik nog zo groot maken als ik wil (natuurlijk niet te overdreven groot) :p
Is dit een goede set-up?

En mocht het niet mogelijk zijn wil ik koi houden en zou ik hier mee graag hulp willen krijgen! :D
 
Schildpadden in een vijver zoals jij wil maken is geen enkel probleem. Deze laat je swinters WEL in de vijver, zij graven zich in (dus dikke laag turf en zand op de bodem) en komen in het voorjaar gewoon weer te voorschijn. Hou er rekening mee, dat als het ze niet bij jouw bevalt dat ze gaan emigreren naar je buren of ergens anders waar het gras groener is.

De overal verkrijgbare schattige kleine schilpadjes worden heel robuuste vreetlappen, en je hebt wel 2 pompen en een UV-C straler nodig om de vijver helder te houden! Ze vreten alle planten op en ook alle vissen en ander zwemspul! Maar het is en blijft een geweldig gezicht, zo'n stelletje van 10 of meer stuks te zien ronddartelen of lekker liggen soezen in de zomer zon!

De keuze is aan jou!

Greetzz Bigsmoke
 
de roodwangschildpad staat er inderdaad om bekend dat hij graag een vis te pakken neemt als hij de kans krijgt. maar bij de andere veel gehoude schildpadden(geelwang en geelbuik) gebeurt dit echt zelden en het lijkt me dan ook echt geen probleem om er nog wat goudvissen of zo bij te zetten.
 
@smoke ik wou er een hek omheen maken van dat gaas, met dat groene plastic eromheen.
En dan een net erboven spannen. En uvc zit al in mijn filter, maar wordt dus nog een extra filter nodig geacht?

@buurman, kunnen die in de winter ook gewoon buiten blijven, volgens mij niet toch? En poepen die net zoveel?
En verdere tips blijven welkom :D .
 
in een vijver van minimaal 80 CM diep(dieper is beter) kunnen die prima buiten overwinteren.
 
Ik denk dat ik dan de vijver dieper ga maken... :D
(Stiekum ook meteen groter maken :p )
En hoeveel zou ik ervan kunnen houden in mijn vijver?
En hoe groot worden de schildpadden en het is denk ik wel handig om ze te beschermen tegen reigers E.d.?
 
Veel hangt af van de soort die je wil houden. Als je ze als kleintjes koopt, zal je ze wel eerst een jaartje ofzo binnen moeten houden. Op veel tweedehandssites worden er wel grote (gratis)aangeboden, van mensen die er niet meer voor kunnen of willen zorgen. Als je er wil voor in de vijver, zou ik je zo iets aanraden.
Hier staat een heleboel nuttige en correcte info.
http://www.trionyx.nl/index.php?option= ... Itemid=162
 
Mijn persoonlijke ervaring: ik zou het niet durven om ze in de winter buiten te houden. Akkoord, je setting kan goed genoeg zijn, maar je zal toch een dikke laag moeten hebben dat ze zich kunnen ingraven. Anders zijn de risico's wel erg groot. Ik vind het persoonlijk wel niet echt OK om tropische schildpadden in winterslaap te brengen. Ik weet dat het perfect kan, maar ik ben er geen voorstander van.

Ik houd ze enkel in de zomermaanden buiten, in combinatie met goudvissen in een vijver van dezelfde grootte. Werkt perfect. Ik heb er in de tijd zelfs 20 guppys bijgedaan als voeding... Na de zomer had ik plots een stuk of 200 guppys in de meest prachtige wildkleuren. Dus met die vangstcapaciteiten van de schildpadjes valt het nogal mee. Maar zeker weet je nooit :).

Ik heb 6 schildpadden in de vijver. Ik filter over een moerasfilter. Bij het overzetten moet je sowieso opletten dat ze niet in thermische schok gaan. Dus opletten geblazen. Ik ben er zo bijna 2 kwijt geweest...

De vrouwtjes worden gemakkelijk een 30-tal centimeter. De mannetjes een 20-tal centimeter. Succes! Ben benieuwd :)
 
Ik heb eigenlijk zelf geen ervaring met de winterslaap, mijn eigen schildpadden zijn hier nog te jong voor. Deze winterslaap is juist goed voor ze. Hierdoor sterken ze aan en kunnen ze uitgerust aan een nieuw (kweek) seizoen beginnen. Zo lees je toch op de meeste schildpaddensites.
Ik wil in het voorjaar ook beginnen met het bouwen van een vijver voor mijn 6 geelwangen/buiken. Hour rekening met 1/2de m� per schildpad.
ivm de guppy's, bij zitten er ook guppy's bij de schildpadden. Gezonde exemplaren overleven probleemloos en zorgen ervoor dat de mest van de schildpadden verwerkt word naar kleinere broksjes, die de filter dan weer beter aankan. Ze zorgen er ook voor dat voedseloverschot opgeruimd wordt.
Ongezonde, zwakke guppen kunnen wel ten prooi vallen, maar ik zie zo iets als natuurlijke selectie.
Neem anders eens een kijkje in mijn album 500l palu (is eigenlijk 720l, foutje bij berekening.
 
Pol_de_gezzmol zei:
Veel hangt af van de soort die je wil houden. Als je ze als kleintjes koopt, zal je ze wel eerst een jaartje ofzo binnen moeten houden. Op veel tweedehandssites worden er wel grote (gratis)aangeboden, van mensen die er niet meer voor kunnen of willen zorgen. Als je er wil voor in de vijver, zou ik je zo iets aanraden.
Hier staat een heleboel nuttige en correcte info.
http://www.trionyx.nl/index.php?option= ... Itemid=162
de soort maakt mij persoonlijk niet zo veel uit, zou ze wel het liefste vaak zien :p
en vooral de soort die het beste onder deze omstandigheden kan leven.
(zal de link trouwens zo bekijken ;)

jerre050978 zei:
Mijn persoonlijke ervaring: ik zou het niet durven om ze in de winter buiten te houden. Akkoord, je setting kan goed genoeg zijn, maar je zal toch een dikke laag moeten hebben dat ze zich kunnen ingraven. Anders zijn de risico's wel erg groot. Ik vind het persoonlijk wel niet echt OK om tropische schildpadden in winterslaap te brengen. Ik weet dat het perfect kan, maar ik ben er geen voorstander van.

Ik houd ze enkel in de zomermaanden buiten, in combinatie met goudvissen in een vijver van dezelfde grootte. Werkt perfect. Ik heb er in de tijd zelfs 20 guppys bijgedaan als voeding... Na de zomer had ik plots een stuk of 200 guppys in de meest prachtige wildkleuren. Dus met die vangstcapaciteiten van de schildpadjes valt het nogal mee. Maar zeker weet je nooit :).

Ik heb 6 schildpadden in de vijver. Ik filter over een moerasfilter. Bij het overzetten moet je sowieso opletten dat ze niet in thermische schok gaan. Dus opletten geblazen. Ik ben er zo bijna 2 kwijt geweest...

De vrouwtjes worden gemakkelijk een 30-tal centimeter. De mannetjes een 20-tal centimeter. Succes! Ben benieuwd :)
oke ook bedankt voor jouw antwoord, ik zal ook letten op die thermische shock.


Pol_de_gezzmol zei:
Ik heb eigenlijk zelf geen ervaring met de winterslaap, mijn eigen schildpadden zijn hier nog te jong voor. Deze winterslaap is juist goed voor ze. Hierdoor sterken ze aan en kunnen ze uitgerust aan een nieuw (kweek) seizoen beginnen. Zo lees je toch op de meeste schildpaddensites.
Ik wil in het voorjaar ook beginnen met het bouwen van een vijver voor mijn 6 geelwangen/buiken. Hour rekening met 1/2de m� per schildpad.
ivm de guppy's, bij zitten er ook guppy's bij de schildpadden. Gezonde exemplaren overleven probleemloos en zorgen ervoor dat de mest van de schildpadden verwerkt word naar kleinere broksjes, die de filter dan weer beter aankan. Ze zorgen er ook voor dat voedseloverschot opgeruimd wordt.
Ongezonde, zwakke guppen kunnen wel ten prooi vallen, maar ik zie zo iets als natuurlijke selectie.
Neem anders eens een kijkje in mijn album 500l palu (is eigenlijk 720l, foutje bij berekening.
ik ken uw "palu" al :D
is kweken met deze schildpadden eigenlijk ook mogelijk?
en hoe zou ik het op de beste manier kunnen doen met filtreren?
het liefste met ��n pomp of iets dergelijks.. omdat mijn ouders niet meer pompen willen hebben staan.
en hoe groot raad je aan dat ik mijn vijver maak?
ik wil nl wel een leuk groepje schildpadden kunnen huisvesten.
 
het Nederlandse klimaat is te koud voor deze schildpadden om zich voort te planten. je zou ze op zich wel kunnen kweken maar dit raad ik je af aangezien er in Nederland een behoorlijk overschot is aan schildpadden en deze vaak in de natuur worden gedumpt waar ze voor veel schade zorgen.

ik zou je willen aanraden om niet met kleine schildpadjes te beginnen, die kunnen ten prooi vallen aan reigers. op marktplaats bijvoorbeeld worden erg vaak schildpadden aangeboden omdat ze te groot zijn geworden.

Bijvoorbeeld: http://link.marktplaats.nl/773709483


en mocht je er nog wat goudvissen bij willen zetten dan zou ik beginnen met een stuk of 10, die planten zich vanzelf wel voort.
 
geelwang, roodwang of geelbuik zijn de beste keuze dan. Worden vaakst aangeboden (of gedumpt) en doen het goed in vele vijvers in Belgie en nederland.
Kweken kan, zou zelfs niet zo lastig zijn eens je volwassen dieren hebt. Je moet je ook afvragen wat er gebeurd met je kweek, er is namelijk al een overaanbdo aan deze dieren. Je wil toch ook niet dat jouw nakweekjes, waar je jouw tijd en moeite in steekt, bij een nozem terechtkomen, die ze na enige tijd beu is en zo in een parkvijver terechtkomen en lokale salamanders en kikkers helpen uitroeien.
Beste manier om te filteren van een vijver weet ik zelf nog niet goed, mijn vijver zit ook nogmaar in een ontwerpfase, dus daar kan ik je weinig ervaringshulp mee bieden. Ik zou wel het aantal vis beperken, om de filter niet te overbelasten. Je maakt de vijver tenslotte voor de schildpad, vis is bijzaak.
De grootte hangt natuurlijk ook af van wat je tot je beschikking hebt. Maar hoe groter hoe beter zou ik zeggen.
Ik denk dat je vanaf 6 wel al van een leuk groepje kan spreken, 8 is leuker, 10 nog beter, maar dit hangt natuurlijk weer af van de grootte van je vijver.
Mss moet je ook eens de schildpaddenforums afschuimen, daar zitten meer ervaren schildpaddenhouders die je beter advies kunnen geven dan de visliefhebbers hier. Er staan ook veel mooie vijverontwerpen op dergelijke fora.
 
Dankje buurman!
Had het al gelezen inmiddels al gelezen dat kweken wordt afgeraden.
Zal wel op mp zoeken, naar grote exemplaren.
Nog tips qua grote van de vijver?
En welke filter of pomp? Wil maar een stroom behoevend apparaat, is de max van door mijn ouders gesteld.
Vijver kan ik iig wel heel groot maken, wil naast de vijver een stuk maken met metselzand en daarom heen buxsus haagje.
 
@pol op welke fora ben jij actief en raad je nog extra aan?
De vijver kan ik vrij groot maken, zal morgen ff een foto maken van de ligging v.d. vijver.
 
de grootte van de vijver? hoe groter hoe beter haha ;) en ik denk dat je die het beste kan filteren met een standaard vijverfilter. dus in de vijver zelf komt dan een opvoerpomp die het water naar de filterton pompt.

Bijvoorbeeld: http://www.schonevijver.nl/contents/med ... hlf495.jpg


vaak zitten in die filtertonnen een UV filter in gebouwd deze zijn er goed om alg te bestrijden maar dan heb je wel 2 stroomverbruikers dus daar moet je dan misschien nog over onderhandelen ;)


en je hebt het over een buxushaagje, ik weet het niet helemaal zeker maar ik ben er vrij zeker van dat buxus giftig is. dus dat zou je even moeten nakijken.
 
Ok� zei het maar als voorbeeld zou ook wat anders kunnen doen maar buxsus vind ik altijd wel een mooie makkelijke plant :p
 
En trouwens ik heb deze filter:
0sLqEmPEVZwkk-hD_M0zkhkqtmgkJz1O.jpeg


Heb ik een sterkere nodig?
 
Als je al een filter hebt, bekijk dan eens de stromingscapaciteit en bouw op basis daarvan je vijver. Je kan mss wel een extra plantenfiltersysteem aanleggen in de vijver, op deze manier heb je geen extra pomp of dergelijke nodig, maar haal je wel een beter rendement.
Dus dat het water eerst langs de plantenzone moet voor het naar de echte filter gaat. Zo haal je al een heleboel vuil weg.
Denk er ook aan als je schildpadden in de vijver doet dat een omheining/muurtje een must is. Schildpadden zijn hele goeie klimmers en gravers. Dus als je dit niet doet zitten ze in no-time bij je buurman.
Deze is bijvoorbeeld een goeie vind ik persoonlijk.
http://www.schildpadnet.nl/forum/index. ... 00f21f089a
Er is wel een pak minder actie dan hier op het forum, maar de meeste schildpaddenliefhebbers zijn momenteel net als hun schildpadden in winterslaap denkik.
 
Pol_de_gezzmol zei:
Als je al een filter hebt, bekijk dan eens de stromingscapaciteit en bouw op basis daarvan je vijver. Je kan mss wel een extra plantenfiltersysteem aanleggen in de vijver, op deze manier heb je geen extra pomp of dergelijke nodig, maar haal je wel een beter rendement.
Dus dat het water eerst langs de plantenzone moet voor het naar de echte filter gaat. Zo haal je al een heleboel vuil weg.
Denk er ook aan als je schildpadden in de vijver doet dat een omheining/muurtje een must is. Schildpadden zijn hele goeie klimmers en gravers. Dus als je dit niet doet zitten ze in no-time bij je buurman.
Deze is bijvoorbeeld een goeie vind ik persoonlijk.
http://www.schildpadnet.nl/forum/index. ... 00f21f089a
Er is wel een pak minder actie dan hier op het forum, maar de meeste schildpaddenliefhebbers zijn momenteel net als hun schildpadden in winterslaap denkik.
Weer bedankt :)
Bij die foto die ik had verstuurd stond volgens mij rechts dat het 1500liter is, wel een beetje weinig vind ik..
Ik ga ff uitzoeken hoe het zit met de planten filter!!
Aan de omheining had ik gedacht wil dat doen met gaas en dan zo om de 2meter een paaltje in de grond en daaraan vast maken, en met pinnen in de grond. En dan omdat het hek helemaal om de vijver heen gaat er weer net overheen gespannen, tegen katten en reigers.
 
Denk eraan dat schildpadden dus ook graven, een omheining kan je dus beter in de stabiel zetten, daar graven ze dan niet onderdoor.
 
Tussen de rand van je vijver en het begin van je omheining zal waarschijnlijk een stukje grond liggen. Je kan dit zoveel mogelijk beperken, maar je zal altijd een zeker afstand moeten houden. Als je de omheining plaatst, zorg dat deze diep genoeg in de grond zit, zodat ze er niet onder kunnen graven.
Een andere oplossing is om deze strook grond uit te graven en de omheining die onder de grond terecht komt te voorzien van een strook stabiel (cement-zand mix, ook gebruikt om klinkers in te leggen) Doorheen de stabiel kunnen ze niet graven. Achteraf kan je dat vanboven dan terug aanvullen met aarde, om eventueel een beplating te zetten of met zand of met keitjes of wat je graag ziet.
Snapje ?

Voorzie ook genoeg land gedeelte binnen de omheining, dat de schildpadden toch een wandelingetje kunnen maken als ze willen.
 
Dit is de lokatie v.d. Vijver :p
3FpTkfIyQ-J9u35tC9XOQa39OJ1AVzqk.jpeg


Improvisatie tegen blad
3FpTkfIyQ-J9u35tC9XOQa39OJ1AVzqk.jpeg


3FpTkfIyQ-J9u35tC9XOQa39OJ1AVzqk.jpeg


3FpTkfIyQ-J9u35tC9XOQa39OJ1AVzqk.jpeg
 
Pol_de_gezzmol zei:
Tussen de rand van je vijver en het begin van je omheining zal waarschijnlijk een stukje grond liggen. Je kan dit zoveel mogelijk beperken, maar je zal altijd een zeker afstand moeten houden. Als je de omheining plaatst, zorg dat deze diep genoeg in de grond zit, zodat ze er niet onder kunnen graven.
Een andere oplossing is om deze strook grond uit te graven en de omheining die onder de grond terecht komt te voorzien van een strook stabiel (cement-zand mix, ook gebruikt om klinkers in te leggen) Doorheen de stabiel kunnen ze niet graven. Achteraf kan je dat vanboven dan terug aanvullen met aarde, om eventueel een beplating te zetten of met zand of met keitjes of wat je graag ziet.
Snapje ?

Voorzie ook genoeg land gedeelte binnen de omheining, dat de schildpadden toch een wandelingetje kunnen maken als ze willen.
Ok� ik snap het denk ik
dan zal ik dus een deel van het gaas onder de grond plaatsen...

Ik was van plan om een soort van zandbak te maken door aardeweg te halen en daar metsel zand te doen.
 
En trouwens diep genoeg is dat dan gewoon 10cm onderdegrond?
 
Laat maar trouwens zag net hoeveel die verbruikte :O
 
Ja je snapt het. 10cm moet wel voldoende zijn.
Je hebt eigenlijk al een vijver zo te zien ? Is het dan de bedoeling om deze aan te passen/uit te breiden of wat ?
Die imrpovisatie tegen blad is wel goed, maar voor schildpadden maakt dit niet zoveel uit er mag tegen de hersft trouwens wel wat blad invallen, zodat ze een mooi laagje hebben om in te overwinteren. Tegen het voorjaar kan je dan de vijver schoonmaken als ze uit winterslaap zijn. Een net bovenaan kan wel helpen tegen reigers en katten.
Trouwens, die filter op de vorige pagina heeft toch al een pomp ? met 1500l/h mag je ongeveer rekenen dat je een vijver van 500l kan zuiveren. Dus als je groter gaat, mag je zeker een zwaardere pomp hebben.
 
Ja ik wou deze vijver uit gaan breiden en dieper maken.
En de vijver is nu al iets van 3kuub.
Dus de pomp is sowieso te klein?
Wat is een goed alternatief voor mijn vijver om het te filtreren?
Wat ook niet te veel stroom slurpt?
 
Die laatste zou inderdaad al een stuk beter zijn. De filter die je hebt kan je wel gebruiken, maar maak dan een voorfilter met plantenbak.
 
Oke
Wat zou ik doen op gebied van vijver grote ik dacht eerst aan 6meter lang, bij 2meter breed en 1meter diep..
Dus een vierkante vijver en ong even diep overal...
Maar kan ik beter de vijver in plateaus maken?
En is vijver rubber sterk genoeg om tegen de klauwtjes van de schildpadden te kunnen?
En de planten filter kan ik die gewoon als een uitstulping van de vijver maken met daar dan allemaal planten in en de instroom van de filter?
 
Visser1997 zei:
Oke
Wat zou ik doen op gebied van vijver grote ik dacht eerst aan 6meter lang, bij 2meter breed en 1meter diep..
Dus een vierkante vijver en ong even diep overal...
Maar kan ik beter de vijver in plateaus maken?
En is vijver rubber sterk genoeg om tegen de klauwtjes van de schildpadden te kunnen?
En de planten filter kan ik die gewoon als een uitstulping van de vijver maken met daar dan allemaal planten in en de instroom van de filter?

Dit is enigzins een kwestie van smaak, plantenfilter zoals je omschrijft zou inderdaad werken, simpel systeem en je dan nog van versiering die je wil.
Plateaus zijn niet nodig, wel mss leuk voor de schildpadden.
De klauwen van een schildpad gaan niet door vijverplastic denkik.
 
Ja ik ga voor een planten filter dat lijkt me een leuk projectje!
Ik dacht er aan om de vijver recht te maken dat ie der uiteindelijk zo uit gaat zien...


------------------
-------------(-)-- () = Uitgang filter
------------------
------------------
------------------
------------------
------------------
------------------
''' \(---------)/
'''''''\(------)/
'''''''''\(---)/ <------ planten filter
'''''''''' \(-)/
'''''''''''''\/. <---- ingang filter


Zonder ''''' blijft het niet staan zoals ik wil bij het planten filter gedeelte...
Alleen wil ik het planten filter gedeelte half rond maken
 
Trouwens vijver gedeelte ongeveer 1meter diep.
En planten filter 50cm diep....?!?
 

Terug
Bovenaan