Schelpjes in 60L aquarium


C

corydorasfan123

Guest
Hallo allemaal,
Op vakantie heb ik een zakje met Nassarius livescens gekocht. Thuisgekomen heb ik deze schoongemaakt door ze 5-10 min. in een pan met kokend water te leggen. Overal lees ik dat schelpen uit zee mogelijk nog kalk en/of zout afgeven aan het water. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om een stuk of 10-15 van dit soort schelpjes in een Juwel Rekord 600 (63L) kan plaatsen, zonder dat hier visjes van dood kunnen gaan. Ik heb kardinaaltetra's, Cory's, kegelvlekbarbelen en een borstelneus. Mij leek dat een paar van die kleine schelpjes geen kwaad konden maar toch maar even vragen voor de zekerheid. Alvast bedankt!

Groetjes Aquariumfan123
 
Schelpen zullen altijd kalk afgeven (ze bestaan uit kalk) dus ik zou het niet doen.
 
Welke epoxy kun je dan het beste gebruiken?
 
Een paar van die schelpjes in je bak kunnen echt geen kwaad hoor is slechter om kardinaaltetras in een 60cm te hebben zwemmen.
 
Probeer eens een weekje met enkele en controleer je Ph. Misschien een ideetje om ze als deco te gebruiken rond de bak.
Denk er ook aan dat ze in de bak langzaam zullen vergaan en algen die er op groeien, zo verliezen ze rap hun schoonheid.
 
Had ik het toch een beetje goed, de ph heeft er niks mee te maken:D;)
Niet helemaal:

Een hoge Carbonaathardheid bindt sneller de zuren waardoor je aquariumwater daadwerkelijk minder zuur wordt en daarmee de pH waarde (zuurgraad) stijgt (aldus internet)
 
Het beste is eigenlijk om gewoon te meten, meet je beginwaarde, doe wat schelpjes erin en meet op meerdere momenten je eindwaarde weer (een paar dagen later). Voornaamste is dan KH/GH en PH. Hoewel calciumcarbonaat de PH langzamer beindvloedt dan calciumbicarbonaat, kan het toch invloed hebben. Om je water harder te maken, doen ze ook wel eens koraal in de tank of eierschalen.
 
Klopt wat je zegt maar dat zijn allemaal veel poreuzere dingen dan die schelpen/slakkenhuizen van de ts.
Zou dan in iedere bak een probleem moeten zijn met appelslakken en veel helena's bv.
 
Kan je huisjes van levende slakken vergelijken met lege? Slakken gaan hun schelp continu opbouwen met calcium en zo trekken ze calcium uit het water. Om de calcium van de schelp op te lossen heb je zuur nodig (Ph).
In welke mate dit gebeurt hangt af van de Ph en de poreusheid van de schelp. Hoe langer deze in het water ligt hoe poreuzer de structuur wordt, hoe sneller de degradatie. 15 schelpen op een 60l kunnen in mijn opinie de waterwaarden grondig overhoop halen.
 
Is allemaal denk ik wel heel ver gezocht want dan zouden levende slakken in combinatie met vissen die hard water nodig hebben ook slecht zijn voor de waterwaarden door het onttrekken van calcium?

Maar zoals A.Sak aangeeft,meten is weten.
Ben benieuwd of iemand dat eens gaat uitzoeken! ;)
 

Terug
Bovenaan