Samenstelling 240 liter aquarium


Moonfish

Well-known member
Lid geworden
29 augustus 2016
Berichten
233
Leeftijd
35
Goedemiddag,

Na een tijdje de zoutwaterhobby te hebben verkent, heb ik toch de conclusie getrokken dat zoetwater meer mijn ding is. En daarom ben ik terug, en wel met een nieuw aquarium; een Juwel Rio 240 welteverstaan ( 240 liter, afmetingen: 121 x 41 x 55 cm ).

Nou verdrink ik een beetje in de mogelijkheden qua visbestand voor dit aquarium en daarom roep ik graag de hulp van jullie medeforummers in. De opties die zelf door mijn gedachten gaan zijn een Zuid-Amerika biotoop, een Azië biotoop of een gezelschapsaquarium. Het belangrijkste vind ik overigens dat de gekozen vissoorten zich behaaglijk voelen in het aquarium en dus voldoende (zwem)ruimte hebben in relatie tot hun gedrag, lengte of behoefte.

Als ik dan aan soorten denk die ik interessant vind voor de bovenlaag, kom ik uit bij goeramisoorten zoals de Trichogaster leerii, lalius of chuna.
Bij de diamantgoerami twijfel ik echter of die niet 'te groot' wordt voor het aquarium en of ik die soort wel recht doe ik deze bak. Honinggoerami's heb ik eerder gehouden en zijn prachtig, maar misschien dan weer juist 'te klein' om de eyecatcher van het aquarium te zijn. Het compromis lijkt dan de dwerggoerami te zijn, maar die zijn zoals bekend vrij zwak. Mochten er andere alternatieven zijn voor 'de bovenlaag' dan hoor ik die graag.

Voor de middenlaag valt mijn oog qua 'Azië' op de Trigonostigma hengeli/espei en qua 'Zuid-Amerika' op de Paracheirodon axelrodi (kardinaaltetra). Niet hele spannende keuzes, maar beide zijn wel prachtig als middenlaag- en scholenvis, denk ik. Mijn voorkeur gaat daarin ook uit naar een rustige scholenvis, die aan 1.20 m genoeg zwemruimte heeft. Qua aantallen denk ik dan om te beginnen met een stuk of 15 stuks, wat later altijd nog uitgebreid kan worden. Andere suggesties voor scholenvissen die aan deze eisen voldoen, zijn zeker welkom.

Voor de onderlaag zijn corydorassoorten zoals de aeneus en panda zeker favoriet. Ook (dwerg)cichlide zoals de Apistogramma cacatuoides of de Cleithracara maronii (sleutelgatcichlide)zijn interessant. Qua Aziatische soorten denk ik dan vooral aan de Tateurdina ocellicauda (pauwooggrondel).

Kortom, keus genoeg, en dat maakt het niet altijd even gemakkelijk. Dus graag jullie hulp bij de puzzel voor een evenwichtig visbestand dat rust uitstraalt, elkaar niet in de weg zit en kleur brengt in de brouwerij (biotoop of gezelschap).

Ik kijk uit naar jullie suggesties.

Met vriendelijke groet,

Moonfish


 
Na wat verdere research ben ik tot 2 voorlopige opties qua visbestanden gekomen.

1. Aziatisch

Bovenlaag:

- Trichogaster labiosa / diklipgoerami (wildkleur koppel)

Middenlaag
- Trigonostigma espei (15x)

Bij dit visbestand zoek ik eigenlijk nog een 3e vissoort ter suggestie. Het liefst voor de bodemlaag. Zelf ben ik niet zo'n fan van de Pangio kuhlii en dat betekent dat de mogelijkheden voor de bodem vrij beperkt blijven. Van de Corydoras aeneus ben ik wel weer gecharmeerd, maar die komen dan weer niet uit Azië. Moet het dan toch een gezelschapsaquarium worden is dan de vraag.


2. Zuid-Amerika

Middenlaag:

- Paracheirodon axelrodi / Hyphessobrycon amapaensis / Hyphessobrycon amandae (25x)

Bodemlaag:
-Corydoras aeneus (10x)
- Apistogramma cacatuoides (koppel)

Voor de middenlaag denk ik toch een lichte voorkeur te hebben voor de Hyphessobrycon amapaensis. Helaas komt deze soort niet veel in de handel voor en als ze al voorkomen dan zijn ze vrij aan de prijs. Een grote school vuurtetra's is dan ook een mooi alternatief. Ik hoor graag waar jullie voorkeur ligt. Voor de bovenlaag in dit bestand heb ik nog zitten denken aan de Nannostomus eques, maar die verlangen best een lage PH-waarde en de vraag is of dat matcht met de andere vissen.

Op-of aanmerkingen op deze visbestanden? Ik hoor het graag.


 
Zou 20 - 25 stuks dan bijvoorbeeld beter zijn?

Het volgende bestand zou in dat geval, qua temperatuur en waterwaarden denk ik wel kunnen werken:

1x koppel Trichogaster labiosa
20 -25x Trigonostigma espei
10x Corydoras panda (vind ik qua lengte en temperatuureisen beter matchen dan de aeneus)

Temperatuur van het aquarium kan dan afgesteld worden op 22 - 23 graden.
 
Zou 20 - 25 stuks dan bijvoorbeeld beter zijn?
Omdat je maar 1 scholenvis hebt lijkt mij zoiets een mooie groep voor in je aquarium. Maar als het jou eerst te veel lijkt kun je altijd eerst een kleinere groep nemen en dit even aankijken.
 
Nog een klein vraagje met betrekking tot de goerami's:
Wildkleur varianten van de Trichogaster labiosa zijn lastig aan te komen, merk ik. Daarom denk ik dat mijn keuze valt op de Trichogaster Chuna (honinggoerami). Welke samenstelling/aantallen zouden jullie voor dit aquarium aanraden? Ik zat te denken aan een harem, maar ik vroeg mij af of de overgebleven vrouwelijke goerami's na een eventuele koppelvorming niet verstoten worden door het koppel?

Gr. Moonfish
 
Aqua planet in Delft adverteer met de labiosa in wildkleur. Ik zit al een tijdje in dubio of ik daar ook eens heen ga.
 
Vind zelf de wildkleurvarianten van goerami's (en vissen in het algemeen) een stuk mooier, maar ieder zijn voorkeur. Helaas constateer ik wel dat de kweekvormen- en kleuren in populariteit toenemen, ook bij bepaalde aquariumzaken. Gelukkig is dat bij de honinggoerami nog niet zo heel erg het geval. Heb ook nog aan dwerggoerami's zitten denken, maar bij die soort vroeg ik me af of ze inmiddels als wat minder te lijden hebben onder het iridovirus. Misschien dat iemand daar middels ervaringen nog antwoord op heeft?
 
Volgens mij is het nog gewoon hetzelfde. Er loopt net ook een ander topic over. Toevallig heb ik vandaag ook mijn laatste euthanasie gegeven.

Ik zou ook graag een harempje labiosa in wildkleur willen halen. Maar na het verlies van zoveel dwerggoeramis vind ik het moeilijk om de stap te maken. Moet nog even overtuigd worden dat deze wel langer meegaan.
 
Visbestand is inmiddels (zo goed als) compleet:

3x Trichogaster chuna - Als het goed is 1M met 2V, maar nog jong en niet goed op kleur om definitief vast te stellen. Het gedrag tot nu toe doet mij vermoeden dat de samenstelling klopt.
26x Trigonostigma espei - Leuk, actief visje, zwemt veel tegen de stroming van het filter in (normaal gedrag?)
15 x Corydoras panda - overdag vrij schuw, tegen etenstijd weer actiever.

Temperatuur: 23 graden

Om het visbestand (ooit) compleet te maken, dacht ik nog misschien aan een 2-tal L010a of een groepje otocinclus (na een halfjaar) of een paar Japonica garnalen. Keuze daarover is nog niet gevallen. Andere opties zijn welkom.

Gr. Moonfish
 
En dat tegen de stroming in zwemmen vinden sommige vissen gewoon leuk om te doen. Ze spelen er vaak mee.
 

Terug
Bovenaan