Samenstelling 180l*85d*60h


StefaanF

Well-known member
Lid geworden
26 maart 2012
Berichten
51
Leeftijd
33
Locatie
Mechelen, België
Ik heb een bak van 800l netto draaien met een zuid amerika bestand in. Foto in bijlage, ondertussen is de bak al goed ingedraaid en zijn de planten al fors gegroeid. Nu ben ik op zoek naar een aandachtstrekker in mijn bak en ik vind de afrikaanse vlindervis super.

Mijn bestand momenteel:
6 ancistrus dolichopterus
5 laetacara curviceps
1 man apistogramma viejita
2 microgeophagus ramirezi
25 kardinaaltetra
13 pristella maxillaris
5 carnegiella strigata

Zou een groep van een 8tal vlindervissen te doen zijn, of beter toch een ander pronkstuk in de bak? Ik heb er geen probleem mee dat het geen amerikaan is. Ik heb ook nog een rio 180 leeg staan, dus moest hij niet passen bij het visbestand kan ik er mogelijk wel wat anders uitzwieren...

20160821_091132.jpg
 
Heb geen verstand van deze vissoort, maar wilde even zeggen wat een schitterende bak heb jij! :smitten:

Eerst dacht ik: wat heeft hij een kleine plantjes (las een 80 liter netto ipv 800 :juggle:)
 
SaskiaZ heeft ervaring met / kent vlindervissen goed.
Wij ebben er ook een tijdje over ingelezen en met die 8 stuks zou je zomaar eens in de goede richting zitten qua aantal voor je bak.

PS: je Apistogramma zou zomaar eens de macmateri kunnen zijn. Nog zonder de foto's is dat te vertellen, want wat als viejita gelabeld wordt is 9 of meer van de 10 keer macmasteri.
Heb je wel de echte viejita, dan hebben wij niks gezegd en verzoeken we foto's :D
 
Ik heb dan hoogstwaarschijnlijk een macmasteri ja. Maakt me niet zo veel uit, t is een knappe vis :)
Nog een andere mogelijkheid om bij dit bestand te zetten?
Ik had ook aan maanvissen gedacht maar die zijn mogelijk iets te agressief naar medebewoners toe?
 
Een update van de bak:
Ik heb voor peru altums gekozen. 1.5 jaar geleden serieuze problemen gehad met cammalanus (parasiet) en 13 van de 15 maanvissen verloren, de apistogramma, ramirezi en laetacara's.
Ik heb de parasiet na een aantal behandelingen dood gekregen en sinsdien visbestand terug opgebouwd en quasi geen vissterfte meer gehad in het laatste anderhalf jaar. En uiteraard een goede quarantainegewoonte erop nagehouden.
De nieuwe maanvissen doen het ook al meer dan een jaar super goed. Heb om de 2 weken wel een nestje van een van de koppeltjes. Ze hebben wel een groeiachterstand gehad bij de leverancier, en groeien duidelijk minder groot uit als de 2 eerste vissen.

Mijn bestand momenteel:
5 ancistrus dolichopterus (allemaal mannen, jeej!)
40 kardinaaltetra
12 pristella maxillaris
14 pterophyllum scalare 'rio nanay'
8 dicrossus filamentosa (schaakbordcichlide)
1 L134
5 carnegiella strigata (marmerbijlzalm)
8 corydoras schwartzi
1 honinggourami
6 diamantgouramis

Nu denk ik mijn bestand toch terug wat aan te passen en alleen zuid-amerika te houden. gourami's er terug uit dus.
Wat ik denk te willen bereiken:
2 of 3 ancistrus dolichopterus
40 kardinaaltetra
12 pristella maxillaris
14 pterophyllum scalare 'rio nanay'
8 dicrossus filamentosa (schaakbordcichlide)
1 L134
20 carnegiella strigata (marmerbijlzalm)
15 corydoras schwartzi
5 Sturisoma panamense
mogelijk nog een L-nummertje of 2
mogelijk een koppeltje apistogramma of microgeophagus ramirezi/altispinosa

Nu is de vraag, is dit een goed plan, en zijn dit niet te veel vissen?
zouden extra dwergcichliden problemen veroorzaken met mijn dicrossus?
Ik heb de indruk dat het we zal lukken, nu is mijn bak immers ook vol, maar niet overvol en geen abnormale agressie ofzo.

Nog enkele foto's
aquarium voor een snoeibeurt
Screenshot_3.jpg


aquarium na een snoeibeurt
Screenshot_4.jpg


en enkele close-ups
Screenshot_2.jpg
Screenshot_1.jpg
 

Terug
Bovenaan