Salmiakmethode opvallende waardes tijdens opstart


nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Berichten
2,934
Leeftijd
25
Locatie
Vlaardingen
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het indraaien van mijn bioloog (35L netto) met de salmiak methode. Situatie is als volgt:
Zondag 02-09 water in de bioloog (lektest)
Donderdag 07-09 stromingspompje erbij om te testen, ook gaat er een oud stuk filterspons in
Vrijdag 08-09 filtermateriaal komt binnen, 5kg keramische pijpjes, 2handen bioballen en een groot stuk grove filterspons, dit gaat allemaal in een emmer water
Zaterdag 09-09 Nu duidelijk een dikke biofilm in de bioloog, het ruikt ook al echt naar een filter/aquarium. Kaamlaag echt voel- en zichtbaar!
Zondag 10-09, water eruit, bak waterpas zetten, nieuw kraanwater erin, medium erin en 80ml MicrobeLift NiteOutII erin (10x de aangeraden dosis), 1 blokje diepvries voer erbij
Maandag 11-09, 24u na toevoegen van de microbe lift NH4 gemeten: 0,0, logisch. Daarna 0,1166 gram salmiakpoeder erin. Na 20min meten. Het ruikt nu overigens echt sterk naar een aquarium op 28graden.

De waardes:
NH4: 0,00
NO2: 0,3
No3: 10 a 25, lastig te zien maar denk eerder 25

Ik heb NH3/4 met 2 verschillende salifert testjes gemeten, beide 0. Mik ik in 1 van de buisjes 0,05gram salmiak dan slaat de kleur om naar oranje, dus de test doet het wel.

Wat kan ik nu het beste doen? Nog eens 0,1166 gram salmiak toevoegen (zou de NH3 waarde naar 1,2 moeten brengen lijk mij maar daar heb ik een hard hoofd in, dat gebeurde een half uur geleden dus ook niet...).

Hoe snel wordt NH3/4 omgezet in NO2? En hoe snel gaat NO2 naar NO3? Kan het zijn dat er nu zo veel bacteriën al zijn dat het salmiak direct (kwestie van enkele minuten?) wordt omgezet in NO2 en dat daar nu even de bottleneck zit?

Mijn eigen idee:
Dagelijks nu 0,1166mg salmiak poeder toevoegen, dagelijks NO2 en NO3 meten. Komt NO2 boven 1 dan 50% waterwissel. Komt NO3 boven de 50, dan 50% waterwissel.
Mocht het zo zijn dat NO2 straks binnen 24u al weg is, dan de salmiak dosering verhogen tot 1,2gram/180L (0,2333g voor mijn bioloogje) en als dat dan snel omgezet wordt de bak ingedraaid verklaren??

Ik stel voor vandaag ook nog de rest van het NiteOutII flesje toe te voegen gezien de houdbaarheid na openen, is dat een goed idee?

Hoor graag jullie visies!
Alvast bedankt,
Niels

Hieronder nog een foto van de weegschaal die ik gebruikte. Is eentje van het lab op 't werk dus ga er vanuit dat die wel klopt. Ik twijfelde nog even of ik er misschien een komma naast zat...
Bekijk bijlage 365629
 
Laatst bewerkt:
Kleine toevoeging:
-Als ik 20 minuten wacht ipv 3minuten dan slaat de NH3/4 test ietsjes uit, naar <0,15.
-Als ik 0,05gram salmiak toevoeg slaat de kleur snel om naar donker geel (maar niet oranje) en dan is het binnen een minuut weer terug naar helder... Daarna wordt het weer donkerder. Ik vermoed dat de saliferttest veel langer de tijd nodig heeft dan die 3min wachten. Kan dat kloppen?
 
Laatst bewerkt:
Bedroevend eigenlijk hoe komt dat nou?
Amoniak stinkt.
Ook geschikt , maar dan kan het ook net zo goed gestart worden met een scheutje eigen pies.
De ultimate van opstarten.
Je zult veel bestendiger kunnen meten om dat het enigzins gebuffert is geworden.
 
Ik vraag me af of ze in die flesjes niet gewoon gemalen zeoliet o.i.d. hebben gegooid..? Dat zou kunnen verklaren waarom je meetwaardes zo afwijken.

Dat gebeurt vaker, dat er allesbehalve alleen bacteriën in zo'n flesje zitten. En dan beloven ze op het flesje dat het spul ammonia(k) onschadelijk maakt / uit het water haalt. Zo kan ik het ook wel. Dat gaat je met enkel bacteriën niet zo snel lukken....

Heb wat gegoogeld naar de ingrediëntenlijst maar kan die niet vinden. Ben ik blind, of is dit verdacht. :D
 
Thanks @Gino88 !!

Ik geloofde ook nooit zo in die flesjes maar n.a.v. het salmiak artikel in deze sectie van het forum dacht ik nog eens een poging te doen.

Volgens het internet is het volledig biologisch en bestaat het uit verschillende stammen van Nitrosomonas, Nitrospira en Nitrobacter bacteriën.

Zal eens kijken wat ik morgen meet direct na het toevoegen en na een uurtje.

Als het zeoliet zou zijn lijkt het mij dat ammoniak wordt afgevangen en dat er dan dus ook geen no2 en no3 zou moeten ontstaan? Feit dat ik daar wel flinke verkleuring van de testen waarneem lijkt me te zeggen dat er toch iets gebeurt
 
Salmiak dat kun jij toch niet menen.
Of wellicht toch wel.
😔
Salmiak het pure spul dus zonder suiker toevoeging is ammonium chloride.
En ammonium is nu eenmaal een onderdeel van de stikstof kringloop dus daarmee kan je prima je filter enten.

Het teveel aan chloride raak je met een waterwissel kwijt

En wij mensen piesen geen ammoniak.
Een kat wel.
 
Zeoliet wil je natuurlijk niet direct in je bak hebben. Eens verzadigd houdt het alle stoffen binnen. Ga je eens met zout aan de gang als kuurtje of zo dan regenereer je de zeoliet en komen alle stoffen ineens weer vrij. Einde oefening voor alles wat zwemt.
 
dank voor je reacties @rjoemman !

Jij nog theoriën over hoe het kan dat ik geen ammonia meet? En tips over hoe nu verder met het indraaien?:)
 
Pfff ik had geen zin om dat hele verhaal te lezen. Nu toch gedaan.

Zolang je NO2 meet dan is het niet nodig om ook de NO3 te gaan meten. Die zal namelijk altijd positief zijn. Zie mijn foto album. De NO3 test is alleen betrouwbaar bij een NO2 van nul omdat onderweg de stoffen omgezet worden van NO3 naar NO2. Dus een NO3 test reageert ook op NO2.

Ga dus absoluut geen water verversen als je NO3 hoger is dan x zoals je aan geeft. Pas als de NO2 hoger is dan 2 ppm ga je water wisselen.

Indien je NH4 nul is dan voeg je salmiak toe mits de NO2 dus lager is dan 2ppm.

Je bak is pas ingedraaid wanneer je na toevoegen Salmiak geen NH4 en geen NO2 maar juist wel NO3 meet.

Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel
 
Omdat het meten niet goed lukt voor je moet je maar liever kijken en ruiken ook in je bak.
Het schijnt nou met een met een paar zure zweetsokken uit me wasmand nog te amoniakloos.
Kom op.😉
 
Je geeft ook aan dat je NO2 en NO3 meet. Dat zou erop kunnen duiden dat er al bacteriën actief zijn die het omzetten. Of die zo snel kunnen werken dat het vrijwel meteen niet meer te meten is weet ik niet.
 
Je geeft ook aan dat je NO2 en NO3 meet. Dat zou erop kunnen duiden dat er al bacteriën actief zijn die het omzetten. Of die zo snel kunnen werken dat het vrijwel meteen niet meer te meten is weet ik niet.
Ja de nitrosomas bacterie is aanwezig daarom wordt de Salmiak (de NH4 dus) direct omgezet in Nitriet (NO2).
De nitrobacter bacterie is er nog niet of iig nog niet voldoende aanwezig, daardoor blijf je nog NO2 meten.

Het feit dat er NO3 wordt gemeten zegt nu in deze fase nog niks omdat de testsets geen onderscheid tussen NO2 en NO3 kunnen maken.

Zolang NH4 nul is en er wel NO2 wordt gemeten zou ik gewoon lekker Salmiak blijven toevoegen mits dus het gehalte NH4 niet skyhigh (> 2ppm) is.
 
ammonia is vanmiddag 0 na 3minuten wachten (zoals de test aangeeft), na een half uur verkleurt hij iets gelig, maar niet boven de 0,25 schat ik.

NO2 is (na een second opinion) zo rond de 0,7. Ik dacht zelf eerst hoger maar dat komt vooral doordat de kleur zo rood is
Bijgaand een fotootje van de NO2 test
Na de testen heb ik 0,15g salmiakpoeder toegevoegd. Dit zou dan een ammoniakwaarde van 1,7 moeten weergeven. 2 minuten na het toevoegen het water getest maar lees al weer bijna 0.

Ter bevestiging van de NO2 heb ik nog 4ml kraanwater + 1ml aquariumwater getest. Die waarde kwam net iets onder de 0,2 uit.
1694525411724.png
1694526527101.png
 
Laatst bewerkt:
Hoe veel is je pH?
Weet ik niet. Ik las in jouw topic dat je inderdaad aan de pH kon zien dat het ammonium werd verwerkt en wanneer het op was. Ik heb hier geen pH testje, kan op het lab op t werk donderdag wel ff meten.

KH is overigens 7,4 dus die is boven de 5 (gemeten met salifert druppeltest).

Is het handig om die KH dagelijks mee te nemen met de meetronde?
 
NO2 vandaag 2,8ish. Heb in de JBL buis 4ml kraanwater en 1ml bioloogwater gedaan, zie meting hieronder. Schat hem op 0,5 a 0,6. Kom dan uit op zo ongeveer 2,75.

Zometeen even 10L water wisselen, dan kom ik uit op 1,9 schat ik. Dan geen salmiak meer toevoegen en NO2 dagelijks blijven meten.
1694618766518.png


Kraanwater ook even getest, die is 0,025.
 
Ik zou niet volledig stoppen met salmiak.
Zorg ervoor dat het aanbod aan voeding in stand blijft voor de nitrosomas. Anders krijgen ze honger en sterven af.
Gewoon een kwart dosis salmiak blijven geven.
 
Vandaag alleen NO2 gemeten, met 4,5ml kraanwater en 0,5ml bioloogwaarde zit ik zo rond de 0,4, dus totaal een NO2 waarde van rond de 4.0.

Zojuist 20L water ververst, iets meer dan de helft is dat. 10L uit de kraan en 10L uit de nano, kijken of dat nog wat helpt.
1694701850808.png


Straks nog maar even weer een klein snufje salmiak er in
 
Eten de algen in je biofilm niet stiekem wat ammoniak mee 😜 of de bacterie bloei die bij een opstart kan ontstaan. Ik denk dat ze de bacteriën ook niet voor niets "nitro" hebben genoemd. Volgens mij werken ze goed 😄 je kan ze altijd zuurstof minder aanbieden als ze te snel voor je gaan 😂

je wilt volgens mij gewoon graag ammoniak meten is het niet! En anders een druppeltje kleurstof bij de test doen voor de voldoening!
Heb nog op de websites gekeken van dat spul maar ik denk dat ze hun geheim recept niet willen delen. Ze claimen vooral dat het goed werkt. Ik heb niet de indruk dat ze rotzooi verkopen in iedergeval.
 

Terug
Bovenaan