sèkwassa? (= C'est quoi ça?)


willem666

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2015
Berichten
2,314
Iemand een idee wat dit is?

Ik zie het op een paar blaadjes van mijn bucephalandra en anubias.
Het lijkt wel één of ander transparant, beschermend laagje met eronder een paar bolletjes (eitjes?).
Ik merkte gisteren dat één van deze "koepeltjes" ietwat los hing langs één kant (én leeg was binnenin), ik kon het gewoon lostrekken met een pincet zonder sporen na te laten op de plant.

In dit bakje zitten vrij veel kleine diertjes zoals cyclops en dergelijke.
Misschien één of ander vorm van ingekapselde eitjes maar ik heb geen idee van welk diertje dat dan kan zijn...

:S


20190525_165134.jpg
20190525_160450.jpg
 
Zijn dat geen slakkeneitjes?

Mja, dan toch niet de "standaard"-slakkeneitjes die ik gewoonlijk zie.
Eitjes van poelslakjes of torenslakjes zijn doorgaans niet afgeplat en zien er toch helemaal anders uit.

Dit zijn echt zeer platte schijfjes, die amper uitsteken tov het blad. Het lijkt een beetje op een blaar die je krijgt wanneer je je verbrandt of na het stappen van de dodentocht of dergelijk.
Ik dacht aanvankelijk dat het beginnende gaatjes in de blaadjes waren (bij bucephalandra zie je dat soms opduiken midden in de blaadjes) maar dat is het duidelijk ook helemaal niet.

Gelukkig is het niet rood

Stel je voor! Iets roods en ondefinieerbaar in mijn bak???
Dan zou ik pas stress krijgen...
:D:engel:
 
Mja, dan toch niet de "standaard"-slakkeneitjes die ik gewoonlijk zie.
Eitjes van poelslakjes of torenslakjes zijn doorgaans niet afgeplat en zien er toch helemaal anders uit.

Dit zijn echt zeer platte schijfjes, die amper uitsteken tov het blad. Het lijkt een beetje op een blaar die je krijgt wanneer je je verbrandt of na het stappen van de dodentocht of dergelijk.
Ik dacht aanvankelijk dat het beginnende gaatjes in de blaadjes waren (bij bucephalandra zie je dat soms opduiken midden in de blaadjes) maar dat is het duidelijk ook helemaal niet.



Stel je voor! Iets roods en ondefinieerbaar in mijn bak???
Dan zou ik pas stress krijgen...
:D:engel:

Peut-être un autre problème indéfinissable? Je hebt vast de woede opgewekt van iets of iemand...
 
Ik heb ook geen idee wat het is, Nous y revoilà !! (met dank aan Google translate):D
 
Bij Willem kan het ook zomaar weer weg zijn volgens mij:D:D

Tja, ik zie er een stuk of zes in dit bakje, allemaal strak tegen een blad geplakt. Sommige hangen er al een maand of langer.
Elk vliesje lijkt drie a vier "bolletjes" te bevatten en is ongeveer 8mm lang.
Zonet zag ik er twee "vrij" liggen op de bodem. Dus die zijn spontaan los gekomen...

Het lijkt organisch te zijn maar bij mijn weten zijn dit toch echt geen slakkeneitjes, ze lijken helemaal niet op de ei-klompjes die ik doorgaans zie bij torenslakjes of dergelijke. Het zijn echt afgeplatte ovaalvormige vliesjes...

Bizar...

20190601_145725.jpg
20190601_145704.jpg
 
Ja duidelijk weer een vorm van buitenaardse wezens en ik zou bang worden als ik zo mn hobby moest bedrijven:D:D

Ik benader mijn bakken sinds kort steevast in wetsuit én met kliefhamer in de aanslag.
 
Lijkt me erg verstandig want je weet nooit wat er de volgende keer weer opduikt:D
Volgens mij zijn het jouw eitjes. Krijgt willem straks allemaal Johnnetjes in zijn bak!

Willem ik zal meteen je bak met bestand direct dan ook op MP plaatsen en geld toegeven aan mensen die het willen :D :D
 
Volgens mij zijn het jouw eitjes. Krijgt willem straks allemaal Johnnetjes in zijn bak!

Willem ik zal meteen je bak met bestand direct dan ook op MP plaatsen en geld toegeven aan mensen die het willen :D :D

Dit is dus een goed voorbeeld van hoe je vrienden maakt:D:D:D. Ik denk dat Liran gewoon jaloers is op die eitjes:p
 
Je gunt mij wel wat zeg :juggle: Anderen krijgen mooie plantjes opgestuurd en ik moet het doen met vreemde eitjes en buitenaardse substanties (alhoewel een beetje rood in de bak niet zou misstaan ;))
Aan de andere kant is het enige dat ik jou heb aangeboden een selectie van mijn algen, dus ik mag niet klagen met dit aanbod:D
 

Terug
Bovenaan