Rotala rotuntifolia maakt zijwortels


Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Hallo hobbyisten,

Ik heb wat rotala rotuntifolia plantjes erin staan maar sinds ik ze heb maken ze zijwortels aan, wat natuurlijk niet mooi eruit komt te zien en ook alg aantrekt.
Lijkt dit symptoom op een voedingstekort in de bodem?
 
Hier op de foto goed te zien (heb de plantjes met nog meer zijwortels er al uit gehaald om nieuwe stekjes van te kunnen planten). Het groeit verders goed, ziet er gezond uit (op de alg problemen in m'n aquarium na :C). Nadeel is dat door de vorming van de wortels, de plant als kruiper gaat gedragen
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-06-14 at 6.33.55 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-06-14 at 6.33.55 PM.jpeg
    131.5 KB · Weergaven: 88
Dit is een gewone eigenschap van Rotale rotundifolia. Een plant die wel licht nodig is om ze compacter te houden. Ze maakt dan ook zijtakken was het een struikachtig uiterlijk kan geven. De "normale" kleur Rotala wordt ook wat rozig in de toppen bij voldoende licht. Bij ruim voldoende licht neigt ze zelfs naar rood! Er bestaat ook een groene versie die niet kleurt die ik zelf altijd had maar de "green" versie wordt niet vaak aangeboden. Bodemvoeding is trouwens goed voor de plant. Ik zie dat jij de stekken uit elkaar zet. Dat hoeft niet, zet ze maar elke keer een stuk of drie samen in een pootgat en die drietallen kunnen zelfs vrij dicht bij elkaar staan. Dat toont wat mooier, let wel ze zijn licht nodig.
 
Laatst bewerkt:
Dat hoeft niet, zet ze maar elke keer een stuk of drie samen in een pootgat en die drietallen kunnen zelfs vrij dicht bij elkaar staan. Dat toont wat mooier, let wel ze zijn licht nodig.
Krijgen ze dan juist niet te weinig licht als ze zo dicht bijelkaar staan? Ik heb hem ook gehad en had altijd juist min 1 cm ruimte tussen de stengels.
 
Dat hoort niet bij een Rotala.
Of laat ik het andes formuleren; als de omgevingscondities goed zijn krijg je nooit geen zijwortels. Als ze ergens luchtwortels gaan maken doen ze dat vrnl. als ze te weinig voeding hebben. Dat deze rotala gaat 'hangen' is vrij opmerkelijk.
Van alle soorten Rotala groeit deze het meeste 'rechtop' hoewel ze nog steeds de neiging hebben naar scheve/ overhangende groei bij tekorten.

Je mag ze wel eerder snoeien en het snoeiafval ertussen steken. Dit om een wat compactere groei te creëren.
 
juist min 1 cm ruimte tussen de stengels.
Bij het inplanten kan je dit hanteren, maar iets dichter op elkaar is ook geen probleem. Na 1e, 2de, 3de snoei etc kan je besluiten de toppen terug te steken, net als Corné dit aangeeft voor een compactere groei/voller aanzicht. Als een Rotala wortels maakt hoger vanuit de stengel dan wijst dit op tekorten. Dit kan bodem gerelateerd zijn, maar vergeet vooral de waterkolom niet. Wat ik nog wel eens zie in 1 van mijn bakken is dat een "overgroeide" rotala top die overhangt door zijn lengte aan het wateroppervlak en uitlopers aanmaakt, uit zijn advent knoppen ook gaat wortelen. Naast tekorten (in mijn geval mogelijk door de sterkere stroming bovenin en meer direct licht) zou je ook kunnen denken aan een overlevingsmechanisme van de plant zelf, want zou dit top stuk substraat raken dan heb je binnen no time 20/30 nieuwe uitlopers uit 1 plant. Blijft wonderlijk onze hobby 😊.

Gr. Ed
 
Krijgen ze dan juist niet te weinig licht als ze zo dicht bijelkaar staan? Ik heb hem ook gehad en had altijd juist min 1 cm ruimte tussen de stengels.
Wanneer je voldoet aan de lichtsterkte vraag van deze planten, die dus intensief is, heb je geen last van dit probleem. Die 1 cm. kan je aanhouden bij de stek-drietallen. Kijk maar eens op de foto's van mijn bak.
 

Terug
Bovenaan