roodkopzalm heeft bult met wit puntje!


P

Pleun

Guest
Hallo allemaal!

ik had een vraagje over mijn roodkopzalm.
Deze zwemt al eventjes rond met een bultje op zijn hoofd, waar sinds gisteren ook een wit puntje op zit. Het viel mij daarnaast ook op dat er een bultje op zijn buikje zit. Hij vertoont verder geen raar gedrag.
Dit is volgens mij geen witte stip, aangezien het slechts om 1 wit puntje gaat. Verder maken de andere vissen het prima (lijkt het in ieder geval). Deze vis is een stukje sneller gegroeid dan de rest wat ook apart is.
Ik zou niet weten waar ik mee te maken heb en hoop dat hier iemand is die dat wel heeft!
Heeft iemand enig idee wat dit is en hoe/of het op te lossen is?
ik heb onderaan een foto toegevoegd.


verder nog wat achtergrond informatie:
Hij zwemt in een 60 liter aquarium met 2 kobalt dwerggoerami's en 5 andere roodkopzalmen.
de temperatuur van het aquarium is 25 graden
er zit een filter in, watercirculatie en er wordt lucht toegevoegd. het licht staat 10 uur per dag aan, en verder staat het aquarium op een donkere plaats (weinig natuurlijk licht dus)
ik hevel 1 x per week water af (10-20%) en maak het glas schoon, om de 2 weken maak ik een van de twee filtersponzen schoon (om en om dus beiden 1 x per maand in totaal).
Het aquarium loopt sinds augustus, en de vissen zitten er in sinds oktober.
visje.jpg
 
Waterwaardes !!
Deze Tetra's (ja echt, ze heten zalm maar het zijn tetra's) houden van zacht zuur water met een Ph van ongeveer 6.5
Minimaal aquarium 60 cm lengte met veel beplanting
Deze vis komt voornamelijk als wildvang naar de winkels, kans op parasieten is wel groter
Ze eten zweef of drijvend voer, niet van de bodem
 
Bedankt voor uw reactie Martin! ik ga even kijken of er daar wat mee aan de hand is. Weet u toevallig waarom er dan maar 1 vis deze symptomen vertoont?
 
Zonder meer info kan ik weinig zinnigs zeggen @Pleun

Parasiet, bacterie of juist een 'mixed breed' noem maar op

Foto van je hele bak en waterwaardes, en stappen om de ph wat te minderen
 
Had ik laatst ook bij een Cory in de quarantaine bak. Denk een beschadiging geweest. Werd eerst wat groter, nog een uitstrijkje gedaan, kon niks vinden. Gewoon extra water ververst en ging vanzelf over bij mij. Witte stip zal het denk niet zijn gezien je dan vrij snel uitbreiding zou moeten zien. Is ook niet pluizig zo te zien dus ook niet verdacht voor schimmel.

Zou voor jou zoals al aangegeven beginnen met wat waterwaardes te meten. Heb je nog geen testset bestel of haal (ja dierenspeciaalzaken zijn nog open dacht ik) een druppelsetje. Deze tetra schijnt niet zo goed tegen hoge nitraat waardes te kunnen en vervuiling in het algemeen. Houd het wel goed in de gaten, ik had enkele maandjes geleden een beschadigde roodneus die uiteindelijk ziek werd en uiteindelijk heeft de hele groep het loodje gelegd :(. Was bacteriƫle infectie. Extra waterwissel kan sowieso geen kwaad.

Verder nog wat ander punten welke voor deze vis aangeraden wordt. Is zorgen voor schaduwplekken, weet niet hoe de situatie bij jou is maar wat drijfgroen of diffusere verlichting wordt op prijs gesteld. Verder zijn het zwemmers en raad men over het algemeen een wat grotere bak aan voor deze vissen aan (zijn de meningen wel over verdeeld šŸ˜…) Zou ook naar mijn idee geen reden zijn voor jouw probleem.

Gr
Stefan
 
Heb je voor een uitstrijkje bij een vis ook een eendenbek nodig of kan dat met een ander instrument?
 
Heb je voor een uitstrijkje bij een vis ook een eendenbek nodig of kan dat met een ander instrument?

Slijmhuiduitstrijkje met een medisch schrapertje/mesje (voorzichtig!). Moet je wel de beschikking hebben over een microscoop anders heeft t geen zin natuurlijk. Is het voordeel dat ik op een lab werk, dus vandaar.
 
Heel tof dat je dat doet! En slecht van mijn brein dat ik ā€œuitstrijkjeā€ niet los kan koppelen van vrouwenzaken :LOL:

heb ook wel eens een vis met een gekke stip of plek. Meestal is het ook t sulletje maar hij/zij knapt wel weer op. Dus we laten hem/haar maar lekker sukkelen :)
 

Terug
Bovenaan