Rommeltje


DannyF

Member
Lid geworden
14 mei 2018
Berichten
12
Leeftijd
64
Best forum,

De bodem van mijn Highline 200 is het nogal rommelig. Buiten stenen en verwilderd mos (ik trek er regelmatig flinke plukken uit) heb ik ook een flink aantal eikenbladeren toegevoegd. De Cory's en Kuhli's vinden het geweldig en ook de andere vissen (luipaarddanio"s en meloenbarbelen) zijn er continue mee bezig. Al met al een heel actief aquarium.

De vraag is hoelang de eikenbladeren kunnen blijven liggen? ze rotten niet en het lijkt of er ook van gegeten gezien de gaten. Is er een maximaal aantal bladeren per b.v. 100 liter en is hret verstandig om de bladeren elke x-tijd te vervangen.

De waterwaarden zijn goed, er gaan bijna vissen dood, het water is helder. Ik heb alleen een klein beetje last van baardalg, ververs elke 2-3 weken een derde van het water.

Alvast bedankt,
Danny
 
Ik denk dat ze na verloop vanzelf wel vergaan. Baardalg is in de regel een tekort aan co2.
Heb je een foto van de bak?
 
Best forum,

De bodem van mijn Highline 200 is het nogal rommelig. Buiten stenen en verwilderd mos (ik trek er regelmatig flinke plukken uit) heb ik ook een flink aantal eikenbladeren toegevoegd. De Cory's en Kuhli's vinden het geweldig en ook de andere vissen (luipaarddanio"s en meloenbarbelen) zijn er continue mee bezig. Al met al een heel actief aquarium.

De vraag is hoelang de eikenbladeren kunnen blijven liggen? ze rotten niet en het lijkt of er ook van gegeten gezien de gaten. Is er een maximaal aantal bladeren per b.v. 100 liter en is hret verstandig om de bladeren elke x-tijd te vervangen.

De waterwaarden zijn goed, er gaan bijna vissen dood, het water is helder. Ik heb alleen een klein beetje last van baardalg, ververs elke 2-3 weken een derde van het water.

Alvast bedankt,
Danny
Als er bijna vissen dood gaan is er toch iets mis.... Maar ik denk dat het woord "geen" nog in de zin hoort? ;)
 
Baardalg kan ook een gevolg zijn van organisch materiaal. Als het lang nodig heeft om te vergaan dan zou het best kunnen zijn dat je aquarium te schoon is en je hm nog biet so heel lang hebt draaien. Normaal gesproken breken macro en micro organismen biologisch materiaal af en dit trekt de bodem in om nog verder omgezet te worden naar voedingsstoffen voor de planten.

Door de bodem zo veel mogelijk met rust te laten kan je dit bevorderen maar als je alles regelmatig schoon maakt en het opnieuw bevuild met schoon en ontsmet eikenblad dan heb je wel de organische materiaal maar mis je de microorganismes om het af te breken. Als dit ophoopt kan het dicht slippen en wanneer anearobische bacteriën te veel gaan groeien kan dit problemen opleven voor een aquarium die er niet voor is ingericht
 
De reden dat de Cory's en Kuhli's het geweldig vinden is dat het eikenblad op termijn vol gaat zitten met micro-organisme wat echt een snack is voor de vissen en garnalen. Het blad zal langzaam afbreken en vergaan, dit kan je gerust tot het dat er alleen een nerf over is in je aquarium laten.
 
Hallo jessicapilon,

Hierbij een aantal foto's hopelijk wordt je er wijs uit.

Thx,
Danny
 

Bijlagen

  • PXL_20231001_173817080.jpg
    PXL_20231001_173817080.jpg
    212.3 KB · Weergaven: 39
  • PXL_20231001_173556909.jpg
    PXL_20231001_173556909.jpg
    292 KB · Weergaven: 39
  • PXL_20231001_173545040.jpg
    PXL_20231001_173545040.jpg
    355.4 KB · Weergaven: 41
  • PXL_20231001_173538842.jpg
    PXL_20231001_173538842.jpg
    375.9 KB · Weergaven: 38
  • PXL_20231001_173532630.jpg
    PXL_20231001_173532630.jpg
    357.5 KB · Weergaven: 39
In mijn Borneo-bak heb ik ook allerlei soorten blad op de bodem. Ik haal nooit wat weg.
 
Thx, dan laat ik het liggen. De vissen worden er in ieder geval erg blij van.
 
Ik heb ook takjes en bladeren in mijn bak. De vissen vinden het prima, hoe rommeliger hoe natuurlijker ze zich gedragen. Ik haal er nooit wat uit, voeg elke waterwissel weer wat nieuwe blaadjes en takjes toe. Gewoon drijvend, het zakt vanzelf naar beneden. Net zoals in de natuur, waar er ook altijd dood plantenmateriaal in het water ligt, het is dus totaal niet schadelijk voor je vissen.
 

Terug
Bovenaan