roetalg


@webhond .. Het is maar een aanbeveling die gewoon door mijzelf bewezen is.

@flecha; om te beginnen kun je het beste achterhalen, wat de echte hardheid van je water is.
Dat bepaald eigenlijk alles, en waarschijnlijk moet je meer denken aan een biotoopbak.
 
@Tom ik heb hier de waterwaarden zoals ze opgegeven zijn door de watermaatschappij:


Parameter Gemiddelde Eenheid Norm (maximum toegelaten waarde)
Aluminium (Al) 18.01 �g/l 200.0
Calcium (Ca) 141.8 mg/l 270.0
Chloride (Cl) 42.68 mg/l 250.0
Fluor (F) < .4 mg/l 1.5
Ijzer (Fe) < 20 �g/l 200.0
Geleidbaarheid 787.99 �S/cm 2100.0
Kalium (K) 4.26 mg/l -
Magnesium (Mg) 20.28 mg/l 50.0
Mangaan (Mn) < 5 �g/l 50.0
Ammonium (NH4) < .3 mg/l 0.5
Nitriet (NO2) < .015 mg/l 0.1
Nitraat (NO3) 17.64 mg/l 50.0
Natrium (Na) 13.18 mg/l 200.0
Zuurstof (O2) 7.61 mg/l -
Lood (Pb) < 5 �g/l 25.0
Sulfaat (SO4) 77.7 mg/l 250.0
 
Ja, je zou die beste man eens terug moeten mailen en vragen om de totale hardheid in graden fH.
Want ik kom qua calcium al uit op 14 dH
 
@TOM ik heb dit geleend van wiki

Waterleidingbedrijven hanteren de onderstaande indeling.

Bepaling watertype
Duitse Hardheid Franse Hardheid Concentratie zouten type water
0 tot 4 dH 0 tot 7 fH 0�20 mg/l zeer zacht water
4 tot 8 dH 7 tot 15 fH 20�40 mg/l zacht water
8 tot 12 dH 15 tot 22 fH 40�60 mg/l gemiddeld water
12 tot 18 dH 22 tot 32 fH 60�80 mg/l vrij hard water
18 tot 30 dH 32 tot 55 fH 80�120 mg/l hard water
>30 dH >55 fH >120 mg/l zeer hard water
In de buurlanden worden eigen hardheden (Engelse en Franse hardheid) gebruikt.

Omrekentabel eenheden waterhardheid
�dH �e �fH ppm mmol/l
Duitse hardheid
1�dH =
1 1,253 1,78 17,8 0,179
Engelse hardheid
1�e =
0,798 1 1,43 14,3 0,142
Franse hardheid
1�fH =
0,560 0,702 1 10 0,1
CaCO3 (VS)
1 ppm =
0,056 0,07 0,1 1 0,01
mmol/l
1 mmol/l =
5,6 7,02 10,00 100,0 1
Normen voor drink
 
@TOM ik denk dat het dit is wat u vraagt:
Waterhardheid Sint-truiden
De waterhardheid in de gemeente Sint-truiden
bedraagt 46,0 �F.*
18 tot 30 dH =
32 tot 55 fH =
80�120 mg/l hard water
 
@Tom zei:
@webhond .. Het is maar een aanbeveling die gewoon door mijzelf bewezen is.

@flecha; om te beginnen kun je het beste achterhalen, wat de echte hardheid van je water is.
Dat bepaald eigenlijk alles, en waarschijnlijk moet je meer denken aan een biotoopbak.

@TOM ik hoor u hier spreken over een biotoopbak. Als ik de bak zelf niet ontsmet krijg dan mag ik beginnen wat ik wil het mislukt dan ook. En nu krijg ik tegen wind als ik dit zeg maar een biotoop in een 1 m bak kan volgens mij niet. En waarom ga nu eens naar zo'n plek kijken die je wil nabootsen wat zie je dan op die meter 1 misschien 2 vissen als je geluk hebt en 1 soort plant, en je bent er op uitgekeken. Dus een biotoopbak maken word dan een samen voegen van verschillende meters tot dat je iets hebt dat toonbaar is. Sorry als ik op tenen trap het is misschien wat cru uitgedrukt maar het is mijn (vrije?) mening.
 
Ik heb zelf geen biotoop maar volgens mij zijn er best leden die een bak van 1 meter hebben en daar een mooie biotoop van hebben gemaakt.
 
Kijk op google afbeeldingen.

Biotoop bakken.

Niet kwijlen,he. Zoveel bakken je ziet.
 
jessicapilon zei:
Ik heb zelf geen biotoop maar volgens mij zijn er best leden die een bak van 1 meter hebben en daar een mooie biotoop van hebben gemaakt.

Dit is nu juist wat ik daarmee bedoelde. Om dan zo een biotoop na te maken neem je niet 1 m maar dan neem je misschien 100 m of een paar km samen om tot een aangenaam kijkend geheel te komen. Ik weet er zijn duizenden biotoopbakken of miljoenen en deze vind ik ook schoon en kunnen u zeer tevreden en fier laten zijn. Maar hetgeen ik daarnet aan haalde was zuiver uit de natuur en theoretisch. Want op deze manier van denken kun je elke bak aanvallen en dat was niet mijn bedoeling. Het is daarom ook dat ik vermelde dat het teen trappen ging zijn. Sorry niet zo bedoeld .
 
Nu terug naar het topic zelf. In de uitleg van de behandeling met peroxide staat praktisch alles en zeer goed uitgelegd maar een essentieel punt wordt niet aangehaald: mag het filter tijdens deze behandeling blijven door werken of moet die ook stil gelegd worden. Want ik veronderstel toch dat door het laten draaien van de filter er een stroming in de bak is die de peroxide gelijkmatig verdeeld over de hele bak. Of is dit niet zo?
 
flecha zei:
@TOM ik denk dat het dit is wat u vraagt:
Waterhardheid Sint-truiden
De waterhardheid in de gemeente Sint-truiden
bedraagt 46,0 �F.*
Link met stukje uitleg over hardheid in het aquarium.

Da's wel een extreem hoge waarde. Heb je die van een betrouwbare bron ?
Want als het echt zo hoog is, blijven er weinig opties over.
Je zou het eigenlijk eerst willen vaststellen met een druppeltest.


De alg die je nu hebt is geen roet-alg, dus die behandeling is niet nodig.
 
46 graden Fahrenheit?
 
Ja dit gegeven komt van het drinkwater leverend bedrijf. Men is nu een onthardings installatie aan het bouwen zodat elke gebruiker ervan kan genieten. Ik heb al eens gezegd dat een liter water hier het gewicht heeft van eenen half van bij jullie.
 
@Tom zei:
flecha zei:
@TOM ik denk dat het dit is wat u vraagt:
Waterhardheid Sint-truiden
De waterhardheid in de gemeente Sint-truiden
bedraagt 46,0 �F.*
Link met stukje uitleg over hardheid in het aquarium.

Da's wel een extreem hoge waarde. Heb je die van een betrouwbare bron ?
Want als het echt zo hoog is, blijven er weinig opties over.
Je zou het eigenlijk eerst willen vaststellen met een druppeltest.


De alg die je nu hebt is geen roet-alg, dus die behandeling is niet nodig.

Ik was ook al van mening dat het niet echt op roetalg leek.
 
Mag ik dan vragen om welke alg het dan gaat en hoe deze bak te redden valt? Want als het bruin alg is vraag ik me af waarom het zo om zich heen grijpt.
 
@Tom zei:
flecha zei:
bedraagt 46,0 �F.*
Link met stukje uitleg over hardheid in het aquarium.

Da's wel een extreem hoge waarde. Heb je die van een betrouwbare bron ?
[color:#FF0000]Want als het echt zo hoog is, blijven er weinig opties over[/color].
Je zou het eigenlijk eerst willen vaststellen met een druppeltest.


De alg die je nu hebt is geen roet-alg, dus die behandeling is [color:#000000]niet [/color]nodig.

Welke opties zijn er dan nog?
 
flecha zei:
Ja dit gegeven komt van het drinkwater leverend bedrijf. Men is nu een onthardings installatie aan het bouwen zodat elke gebruiker ervan kan genieten. Ik heb al eens gezegd dat een liter water hier het gewicht heeft van eenen half van bij jullie.


46 graden Fahrenheit?
Wat is Fahrenheit? en wat is Celcius?


Je water testen met druppels.

Te hoog fosfaat geeft ook bruinalg.
 
Bruinalg - kiezelwieren - Cichlidenkwekers


20 nov 2012 ... bruinalg Een bruine, soms wat slijmerige laag die op de ruiten, bladeren en alle
andere voorwerpen in het aquarium te zien is. Deze alg komt ...
www.cichlidenkwekers.nl/bruinalg-kiezelwieren/

Bruine alg in het aquarium: oorzaak & bestrijding - Aquascaping-blog


Bruine alg is normaal in een nieuw aquarium. Ook komt bruine alg soms voor bij
een te zwakke of korte verlichting van het aquarium.
www.aquascaping-blog.com/bruine-alg -
 
flecha zei:
@TOM ik denk dat het dit is wat u vraagt:
Waterhardheid Sint-truiden
De waterhardheid in de gemeente Sint-truiden
bedraagt [color:#FF6666]46,0 �F.*
18 tot 30 dH = [/color]
32 tot 55 fH =
80�120 mg/l hard water


Dit is wat het betekent het is niet fahrenheit maar Franse graden. En de omrekening staat er onder dus in DH is het 24,..
Wat doe je met dit? Beton maken of een aquarium killen.
 
Tja, dat zou je het zachter moeten maken.
Is wel erg hard ja.
 
Waterhardheid leidingwater | Hoe hard is uw water?


Hard water heeft een veel grotere concentratie mineralen dan zacht(er) water.
Mineralen zijn ... hard water. Zo kent men daar Engelse en Franse graden om de
hardheid van drinkwater in uit te drukken. ... maken de kwaliteit van een product
www.aquacell-waterontharder.nl/.../wate ... water.html


Klik op waterhardheid nederland.
 
Bertus zei:
Bruinalg - kiezelwieren - Cichlidenkwekers


20 nov 2012 ... bruinalg Een bruine, soms wat [color:#FF6666]slijmerige laag[/color] die op de ruiten, bladeren en alle
andere voorwerpen in het aquarium te zien is. Deze alg komt ...
www.cichlidenkwekers.nl/bruinalg-kiezelwieren/

Bruine alg in het aquarium: oorzaak & bestrijding - Aquascaping-blog


Bruine alg is normaal in een nieuw aquarium. Ook komt bruine alg soms voor bij
een te zwakke of korte verlichting van het aquarium.
www.aquascaping-blog.com/bruine-alg -

Het is geen slijmerige laag maar eerder en heel korte of kleine alg die is er ook af te krijgen maar met veel moeite. En als ik het laat gebeuren dan gaan de planten gewoon dood want er kan gen uitwisseling meer plaats hebben door dat het bladgroen niet meer te zien is en ook niet kan functioneren en verstikt de plant bij manier van spreken. Want het licht word ontnomen aan de planten, komt niets meer doorheen.
 
Denk toch dat je veel silicaten hebt,in het water.

Is Osmose niets voor jou?
 
Waterhardheid in Sint-Truiden

De waterhardheid in Sint-Truiden (3800) ligt rond de 40-50 Franse graden.
(Bron: VMW)


Wat betekent dit cijfer nu?

Woon je in Sint-Truiden, dan stroomt er [color:#FF6666]per inwoner, per jaar,
tussen de 16 en 20 kilogram kalk door je waterleidingen.[/color]
 
In de ons omringende landen gebruikt men andere eenheden voor hard water. Zo kent men daar Engelse en Franse graden om de hardheid van drinkwater in uit te drukken.

�dH �e �fH ppm mmol/l
Duitse hardheid 1 �dH = 1 1,253 1,78 17,8 0,179
Engelse hardheid 1 �e = 0,798 1 1,43 14.3 0,142
Franse hardheid 1 �fH = 0,560 0,702 1 10 0,1



CaCO3 (VS) 1 ppm = 0,056 0,07 0,1 1 0,01
mmol/l 1 mmol/l = 5,6 7,02 10,00 100,00 1
 
Ik zal het uiteindelijk toch moeten gaan gebruiken. Maar als ik dit ga toepassen dan ga ik boven de 20 kg per jaar uitkomen. Want met een osmose toestel krijg je maar 1 op 4 liter osmosewater want de rest dient dan als voeding voor de natuur, afloop.
 
En Dit?


Aquaholland CO2 Carbo Plus

Innoverende technologie en absoluut eenvoudige bediening zijn kenmerkend voor de nieuwe Carbo plus. CO2 uit het stopcontact voor aquaria tot 500 liter(bij lage KH-waarden) maar 2-22,5 Watt verbruik laagvoltspanning 4 jaar garantie Eenvoudigweg de stek �



Haalt ook silicaten uit het water.

Witte aanslag op het RVS.
Regelmatig in azijn schonen.
 
Co2 | Aquariumstunter


... aquarium. Voor een goede plantengroei is een Co2 systeem onmisbaar. ...
Carbo plus � CO2 uit het stopcontact � voor aquaria tot 500 liter (bij lage... � 128
95
www.aquariumstunter.com/c-2314157/co2/
 
Ik ben WEG.
Hond uitlaten.

Of dit, Grote Tank,de grens over, vol gooien bij een tank station.
En terug.
 
Ik heb een CO2 installatie in gebruik met een voorraad fles van 10 liter wel geen PH tester met sonde of zo alleen met de CO2 continu test. Maar hier heb ik niet veel resultaat want de GH Is weer de boosdoener.
 
Ik ga proberen met de bak te enten met water uit mijn andere bak zie een ander topic van me/ Graag wat advies bij de inrichting.
Deze bak heeft nooit voor problemen gezorgd, geen opstart alg of iets dergelijks. Dadelijk in het goede ritme zelfde water. Dus het blijft me een raadsel waarom krijg ik deze 1 m bak niet opgestart.
 
De hoge hardheid kan kloppen, ik heb zelf nog in Tongeren gewoond en daar was het +30GH. Heel de regio daar bevat bijzonder veel kalk in het water :)

@Flecha: heb je geen recente foto van je bak? Ik zie hier verschillende foto's ...
 
Ik zal eerst nog nieuwe foto's plaatsen want ik moet er nog recente van maken, maar ze komen er aan. En dank u voor de ondersteuning wat betreft de water hardheid hier in de regio. Ongelooflijk maar is toch zo.
 
GillesF zei:
De hoge hardheid kan kloppen, ik heb zelf nog in Tongeren gewoond en daar was het +30GH. Heel de regio daar bevat bijzonder veel kalk in het water :)

@Flecha: heb je geen recente foto van je bak? Ik zie hier verschillende foto's ...

Hier is er een reeks:

728547_0_82_dscn3300.jpg
[/img]

653634_0_82_dscn3305.jpg
[/img]


353224_0_82_dscn3295.jpg
[/img]
 

Terug
Bovenaan