Rode Rio en kapotte staarten


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
120,703
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Ik heb een 1 meter bak met:
3 jonge killi s Gardneri
3 Dageti s
3 Curviceps
3 Kuhli s
7 Priscilla Max.

Nu heb ik sinds 2 weken een groepje van 7 Rode Rio s gekocht en gister zag ik dat alle 7 de staart kapot hebben. Het lijkt net of er een beste hap vanaf is genomen.
Ik vraag me af hoe dit komt of wie dit doet. De Rio s trekken de hele dag op met de Priscilla s en die hebben geen van allen een kapotte staart.
Verder zie ik ook geen vissen pikken naar elkaar, behalve dat de Rio s onderling weleens fel zijn en elkaar achterna jagen.
Heeft iemand een idee wie de staart kan hebben beschadigd van de Rio s??
Verder is er niet 1 vis met schade aan de staart. Ik dacht eerst aan een ziekte maar ze zijn erg levendig en eten prima dus ik vermoedt aan de andere kant dat ze het bij dat felle gedrag onderling zelf doen.
Heeft iemand hier ervaring mee of een idee over de oorzaak??
 
Ik vermoed dat de Rio's dit bijelkaar doen, waarom weet ik niet precies, dominant gedrag naar elkaar, te warm gehouden of stress bijv.
Dat doen meerdere scholenvissen, zoals Danio's. Bij mij zie ik dat met Chinese danio's als ze van bak verplaatst worden oid, dan happen ze ook in elkaars staarten maar groeit weer snel aan. Na een tijdje doen ze dat niet meer.
En Gardneri's zijn ook niet altijd lievertjes hoor, maar zijn wat lomper en Rio's zijn ze te snel af, denk ik.
 
Bak staat op 24 graden hier. Het zijn vrij jonge Killi s en ik zie ze (nog) niet bijten hier.
De Rio s zwemmen rustig met de Priscilla s in een grote groep samen en af en toe schieten er 2 achter elkaar aan en dan doen ze dit denk ik.
Kan misschien met de overgang van de LFS naar de bak hier te maken hebben gehad.
We wachten weer af.
 

Terug
Bovenaan