rode minor of rode fantoomzalm???


cone

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2015
Berichten
473
Locatie
tegelen
Ik wil graag weten welke visje dit is:
223921_0_82_rode_minor.jpg


Is het nou de rode minor of de rode fantoomzalm :S
 
Twee minuten googlen levert alvast eens drie wetenschappelijke namen op onder rode minor:
- Hyphessobrycon sweglesi
- Hyphessobrycon eques
- Hyphessobrycon callistus
(waarbij de eerste vaker wordt genoemd als rode fantoomzalm)

Dus wellicht kunnen we het voor de eenduidigheid beter bij wetenschappelijke namen houden?

~ Ivo

PS: ook wel grappig die twee verschillende, maar beiden met vlek door het oog, Corydoras soorten naast elkaar :)
 
Overigens, over een heel andere discussie: Scholen verschillende soorten Corydoras samen?
Zie de foto .....

(mijn C. adolfoi en C. metae zwemmen ook bijna altijd samen)
 
Mascha&Ivo zei:
Twee minuten googlen levert alvast eens drie wetenschappelijke namen op onder rode minor:
- Hyphessobrycon sweglesi
- Hyphessobrycon eques
- Hyphessobrycon callistus
(waarbij de eerste vaker wordt genoemd als rode fantoomzalm)

Dus wellicht kunnen we het voor de eenduidigheid beter bij wetenschappelijke namen houden?

~ Ivo

Wat betreft de laatste twee namen, dat zijn gewoon synoniemen waarbij de eques op dit moment volgens Fishbase als officieel wordt erkend.

PS

Ik denk de H. sweglesi
 
Ik heb twee van de deze visjes in mijn bak zitten. En wil deze op lokale verkoopsite zetten en dan werken die wetenschappelijke namen niet. De nederlandse naam werkt vaak beter met verkoop. Vandaar.
Maar het is dus een rode minor ;)
 
Nouja als aquavisie het juist heeft dat het een sweglesi is dan zou rode fantoomzalm weer beter (in ieder geval vaker gebruikt) zijn. Engelse common name is in ieder geval red phantom tetra.
 
De vis op de foto is vast verkocht als Hyphessobrycon eques, maar is het niet. De vis heeft ook geen schoudervlek maar een stip. Je hebt diverse soorten die nauw verwant zijn en ook met elkaar kruisen die verkocht worden als de Hyphessobrycon eques. Ik moet nog ergens een boek hebben waar al deze nauw verwante soorten worden getoond. Maar ik kan het niet zo snel vinden.

Dit zou de "echte" Hyphessobrycon eques zijn.
Hyphessobrycon_eques2_e01094f800f9c6f9b365c34e7b9fda86.jpg
 
Paddy.K.1966 zei:
Overigens, over een heel andere discussie: Scholen verschillende soorten Corydoras samen?
Zie de foto .....

(mijn C. adolfoi en C. metae zwemmen ook bijna altijd samen)

Hoeveel Corys heb je? En hoeveel heeft @cone er?
Op de foto is geen sprake van scholen, maar van elkaars gezelschap opzoeken / naast elkaar liggen.

Mijn Panda's (3) zoeken ook het gezelschap van mijn Aeneus omdat ze gewoonweg met te weinig van de eigen soort zitten en sociale dieren zijn.
 
Als je even googelt op Hyphessobrycon eques dan kom je dit zoal tegen.

Volgens het bijschrift Hyphessobrycon minor
IqfZ34dBY2ASzW6jWrkoLvBcYOPKPssb.jpeg


Volgens het bijschrift Hyphessobrycon eques
IqfZ34dBY2ASzW6jWrkoLvBcYOPKPssb.jpeg


Volgens het bijschrift Hyphessobrycon callistus
IqfZ34dBY2ASzW6jWrkoLvBcYOPKPssb.jpeg


IqfZ34dBY2ASzW6jWrkoLvBcYOPKPssb.jpeg
 
Ik denk dat ik maar ff naar de LFS ga waar ik hem heb gekocht. Dan laat ik hem de foto zien. Kijken wat hij zegt.
Ik vind het gewoon belangrijk om te weten wat het is omdat de rode minor agressiever is dan de fantoom zalm. En ik wil de koper zoveel mogelijk info geven. Al is ie in mijn bak rustig, maar ik heb dan ook een 1.20 bak. Als ik wat aqua-spullen via het net verkoop, komen er vaak mensen langs die kleinere bakken hebben. Ik vind het belangrijk dat de vissen een goed tehuis krijgen en dat de koper er ook veel lol van heeft. Ik had er zelf eerst 10st, maar nu sinds half jaar nog maar 2 en aangezien ik de bak helemaal om ga gooien moeten ze weg
 
Deze vis wordt verkocht onder de naam Rode minor. Echter onder deze naam worden diverse soorten en kruisingen verhandeld. Ze zijn helemaal niet zo agressief als je op de juiste wijze houdt. Namelijk in een flinke groep. In een vrij donkere bak (veel planten, drijfplanten) zonder vrij actieve andere vissen en/of vissen met lange vinnen.

De Rode fantoom is een heel ander soort. Die duideijk anders is.

utM5ggnuii-pdkaE-PhirbJtdzt0IYnj.jpeg


En wat kom je tegen als je googelt op rode fantoomzalm? Jou foto die gelinkt is aan deze pagina. Grappig! https://www.google.nl/search?q=rode+fan ... R4&dpr=0.9
 
En extra verwarring ontstaat al je bedenkt dat de zwarte fantoomtetra, de Hyphessobrycon megalopterus wel die verticaal geori�nteerde vlek heeft en niet alleen een stip ;)
 

Terug
Bovenaan