Rode lotus knippen


F

Fishy233

Guest
Ik heb sinds twee dagen een Rode Lotus in een aqua staan.

Er zaten bij aankoop al wat gaatjes in enkele blaadjes ( h�, dat rijmt :) ).
Nu zijn die blaadjes bezig te verslijmen/dunnig te worden, kleur verdwijnt uit de aangetaste blaadjes.


Kan ik deze stengels zo afknippen?
Dat doe ik dan zo dicht mogelijk bij de knol?
Er groeit dan vanzelf wel weer nieuw blad aan?
 
Ja als het blad echt afsterft of verslijmt dan kun je die wel eraf halen hoor. Dicht bij de knol is prima lijkt me. Ook hier geldt denk ik weer dat de plant nog moet aanslaan. Veel planten worden eerst minder mooi in je bak om daarna weer goed de draad op te pakken. Komt vast goed dus.
 
Ok, bedankt :)

Ik heb het betreffende aquarium met veel werk ingericht en het zou zo zonde zijn als meer dan de helft van de planten het niet gaat redden ofzo.
Ik ben denk ik gewoon te bezorgd, haha :)
 
Ik dacht ooit eens gehoord te hebben dat je de bladeren niet te dicht bij de knol mag afknippen omdat je dan kans hebt dat bol gaat rotten.
Het rottings-proces slaat dan te snel over op de bol ofzoiets.
 
Deefdeef zei:
Ik dacht ooit eens gehoord te hebben dat je de bladeren niet te dicht bij de knol mag afknippen omdat je dan kans hebt dat bol gaat rotten.
Het rottings-proces slaat dan te snel over op de bol ofzoiets.

Dat is niet het geval want als het blad na verloop van tijd zo slecht is dat het vanzelf loslaat is dat ook direct bij de knol.
Restanten van de bladstengel van na het knippen die nog aan de knol zitten laten ook alsnog los.
 
Klopt John. Dan heb je hetzelfde idee dus dat zal geen probleem zijn.
 
Als ik m'n lotus knip doe ik dat ook zo laag mogelijk anders heb ik een paar dagen later allemaal van die losse stengeltjes die over de bodem dwarrelen.
 
Heb je dit met nog planten ? ik las al dat je het ook hebt met echinodorus tenellus. Als meerdere van je planten vergelen, verslijmen, ... zou ik toch eens goed nadenken over de oorzaak. Ik wil niet te snel bodemrot roepen, zeker aangezien je aquarium nogmaar onlangs is opgestart. Heb je ook planten die het goed doen in dit aquarium ? Welke bodem heb je gebruikt ? Heb je nog een voedingsbodem gelegd ? Alles goed gespoeld ?
 
In de eerste periode na opstart hoef je je geen zorgen te maken over vergelen of verslijmen bij nieuwe planten. De meeste planten uit de winkel worden bovenwater gekweekt en dan moeten deze zich nog aanpassen door onderwaterbladen te maken. Planten die uit een ander aquarium komen moeten, zoals Jessica al zei, ook even de tijd krijgen om zich aan te passen aan andere waterwaardes.
 
Pol_de_gezzmol zei:
Heb je dit met nog planten ? ik las al dat je het ook hebt met echinodorus tenellus. Als meerdere van je planten vergelen, verslijmen, ... zou ik toch eens goed nadenken over de oorzaak. Ik wil niet te snel bodemrot roepen, zeker aangezien je aquarium nogmaar onlangs is opgestart. Heb je ook planten die het goed doen in dit aquarium ? Welke bodem heb je gebruikt ? Heb je nog een voedingsbodem gelegd ? Alles goed gespoeld ?

Deze twee doen het het alleen niet zo goed.

De rest groeit als kool :)

Inmiddels heb ik de Rode Lotus geknipt, lijkt nu veel mooier.
 
Marlene zei:
In de eerste periode na opstart hoef je je geen zorgen te maken over vergelen of verslijmen bij nieuwe planten. De meeste planten uit de winkel worden bovenwater gekweekt en dan moeten deze zich nog aanpassen door onderwaterbladen te maken. Planten die uit een ander aquarium komen moeten, zoals Jessica al zei, ook even de tijd krijgen om zich aan te passen aan andere waterwaardes.

Bedankt :)
 

Terug
Bovenaan