rode cirkels op ruit en stenen


mjm

Well-known member
Lid geworden
1 februari 2009
Berichten
202
Locatie
bergschenhoek
ik heb al vrij lang rode cirkels op de ruit en stenen zitten ze varieren van 15 tot 50 mm doorsnee. het is een zoetwater bak. weet iemand wat het is.
 
Heb je daar een foto van misschien?
 
jawel weet alleen nog niet hoe ik hem via mijn ipad moet uploade
 
Daar kan ik je helaas niet mee helpen, mogelijk een ander welke je van die juiste informatie kan voorzien.
 
494245mjm.vandijk_0_85_picture.jpg
 
eindelijk gelukt.
 
1 of andere schimmel of alg.
Kan je er zo met een pasje vanaf schrapen.
 
dank je wel john voor je reaktie

zou toch graag wat meer informatie willen over dit fenomeen.
is nogal een verschil alg of schimmel
kan er zelf niets over vinden.
dach het ooit eens gezien te hebben in een zoutwater bak.
is ook alleen te verwijderen door het weg te schrapen


marcel
 
Als ik zo naar de foto kijk denk ik ook een donkere boden te zien op die plaats welke op mogelijke bodemrot zou kunnen duiden, dus alleen de cirkel verwijderen zou dan niet genoeg zijn.
Klopt het dat je donkere delen in je boden hebt?

P.s.
Zo ja wat zijn je waterwaarden met name de po4
 
nee, dat was mulm van bladeren en ander vuil is onderussen verwijderd.

marcel
 
Toch zou ik graag je waterwaarden weten om een beter idee te kunnen overwegen ;)
 
Lijkt me wel bruinalg toe. de vorm van een cirkel heb ik zo nog nooit gezien moet ik zeggen.
Als het iets anders is dan ben ik benieuwd wat dan wel en ook hoor ik graag je waterwaarden??
Kun je het makkelijk met je vinger wegwrijven en voelt het vettig aan??
 
waterwaardes zijn
no2--0
no3-15
gh-8dh
kh-6
ph-6.8
cl2-0


het voel niet vettig aan en is ook niet weg te wrijven, moet het echt schrapen
het is een bak van 350x70x75cm met waterhoogte van 70 cm

groet, marcel
 
Waarmee heb je gemeten?
Op zich niets mis mee, en een h�le beste bak ook.
350x75x70 is de manier waarop het weergegeven wordt ;) (LxBxH)

P.s. kan je ook de po4 meten?
 
met een strip van tetra
ik weet dat dit niet echt nauwkeurig is, maar wel een indicatie of er iets fout zit

en zoals ik al eerder aangaf kan ik niets vinden op het net wat op de rode vlekken lijkt.
heb tevens twee plekken half weggeschrapt met een buisje wat gelijk het materiaal met water afvoerde om te zien of het weer aangroeit, ook een plek volledig verwijderd.

groet, marcel
 
Ik kan het ook niet echt verklaren het zijn vreemde cirkels en zoals je al aangaf zit het ook op stenen.
Daarom denk ik meer aan een probleem met je bodem,( en blijf ik vragen :))

Wat is je bezetting qua vissen en heb je een foto van de bak?
 
mijn beztting is minimaal,
8 x redback
6 x veerzalm
15x cory
1x gypsy van 25 cm
2x aureum

nrmaal zitten er okk 80'kardinalen in maar die zijn helaas vorige week door stip overleden.

foto komt eraan

groet, marcel
 
Als het geen vettige bruinalg is dan zou ik het zo niet weten. Hopen dat een ander het fenomeen herkent. Bruinalg is in de regel vrij makkelijk weg te halen en al helemaal in het begin.
Waarden zien er ook niet raar uit zoals Ton al aangeeft.
 
Ik ben niet zo'n grote vissoorten kenner maar naar mijn beleving zeker geen overbezetting.
 
741893mjm.vandijk_0_85_aquariu.jpg

336786mjm.vandijk_0_85_aquariu.jpg

932559mjm.vandijk_0_85_aquariu.jpg

967937mjm.vandijk_0_85_aquariu.jpg


groet, marcel
 
Prachtige bak :petjeaf:


P.s. schroom je niet om meer foto's te plaatsen :)
 
Een beste sloot water in je huiskamer.
 
mark,
had ik al gedaan, maar ik probeerde het op een ipad
had nog niet gelezen dat het allen in een windows omgeving werkt.

dank je Ton.

groet, marcel
 
Photobucket of een vergeljkende app/programma werkt prima voor Mac gebruikers.
En ik kan het weten. Ik heb niet anders.
 
Bedankt allemaal voor de positieve reakties, maar laten we niet afdwalen van het item:
de rode vlekkken zoals te zien op de eerst foto.
Iemand enig idee.

Groet, marcel
 
Goedemorgen Marcel,

Je aquarium staat er mooi bij. Drie kwart jaar geleden heb ik in een aquariumwinkel veel bakken gezien met roodalgen. Ik kende ze niet en heb me toen laten vertellen dat ze in bepaalde delen van ons land veel voorkomen en dat ze hardnekkig zijn.

Ze wachten op ( voor hun) ongunstige momenten af en gaan dan in ruste. Als de omstandigheden beter worden gaan ze flink groeien. Het zijn wieren die familie zijn van penseelalgen. Die zijn lastig te bestrijden.

Factoren die van belang zijn om ze te bestrijden:
-zoveel mogelijk de algen weghalen.
- Meer licht en snelgroeiende planten inzetten om met de algen te kunnen gaan concurreren. Als ik naar de foto 's van je aquarium kijk zie ik hoofdzakelijk moerasplanten en nauwelijks echte water planten die snel groeien.
-Stroming in het water beperken omdat roodalgen hiervan houden.
- Ook het nitraatgehalte zo mogelijk verlagen. In de praktijk betekent dat vaak meer water gaan verversen. Je hebt een groot aquarium. Je vissen hebben flink wat zwemruimte. Als je wekelijks 300 liter water ververst blijft er nog een flink deel water over dat niet ververst is. Na verloop van tijd wordt dit water steeds " ouder". Roodalgen voelen zich prima thuis is wat ouder water. Dat zie je ook bij penseelalgen, die horen namelijk bij de roodalgen.
-Ik verwacht dat op de plaatsen waar roodalgen groeien minder CO2 beschikbaar is waardoor zij de kans krijgen om te gaan groeien. Je zou het CO2 gehalte kunnen verhogen.
- mogelijk heb je in je aquarium tevens een gebrek aan bepaalde sporenelementen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
hartelijk dank Jos,

ben nu wat wijzer, er is aan de linkerkant van de bak een zogenaamd bos (30x50cm) met alleen maar valsineria en valsineria gigant en ook staan daar zwaardplanten.
Je kan wel eens gelijk hebben wat betreft de co2 omdat mijn stroming van links naar rechts is. de bak wordt in 90 min rond gepompt.
Ik heb ook veel last gehad van penseelalg maar die is nu duidelijk op zijn retour.
Als de rood alg geen kwaad kan is het voor mij niet storend.

groet, marcel
 
Penseelalg is ook een roodwier en knap vervelend in je aquarium.
Wat heb je gedaan waardoor deze al nu op zijn retour is? Of wat deed je voorheen anders dan nu?

Ik zou als ik jou was een paar flinke bossen waterpest in je aquarium zetten. Dat zijn snelle groeiers die de concurrentie met de algen aankunnen gaan. Qua kosten valt dat erg mee. Daarnaast zou ik flink meer water gaan verversen en dan eens kijken of je niet alleen de penseelalgen de nek omdraait maar ook de rode alg op je glas.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
laat dat al maar weg ben ruim 1.5 jaar bezig om dit voor elkaar te krijgen.
Heb vroeger geen co2 toegevoegd waardoor de penseelalg erin sloop.
heb sinds 1.5 jaar co2 staan zonder systeem lees alleen de bellen en met een timer wordt er alleen co2 toegevoeg van 7.00 t/m 23.00 uur. stuur dus ook niet op ph. maar die is wel constant rond de 6.8.
heb eerst heel veel weggeschraapt en door co2 staat de groei stil en sterf van lieverlee af
Ik ben van mening dat je met een aquarium een lange adem moet hebben en absoluut niets moet proberen te versnellen.
Geduld is een schone zaak.

Groet, marcel
 
Aquarium houden is altijd een kwestie van de lange adem. De tips die ik je gaf hebben hun nut al meerdere keren bewezen. Het is natuurlijk aan jou wat je er mee doet.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Een gok:
Mogelijkerwijs zijn dit een soort Kalk/korstalgen. Kunnen wit, rood maar ook wel roodbruin zijn. Mensen die een zeeaquarium hebben (her-)kennen ze vaak wel. In uitzonderlijke gevallen schijnen ze ook in zoetwater voor te komen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Haptophyta

Daar kom ik op omdat door de TS geschreven wordt dat er geschraapt moet worden op het te verwijderen. Is het dus een (ver-)harde substantie?

Het wil me niet te binnen schieten waar en wanneer maar ik heb dit eerder gezien. Men kon mij toen niet zeggen wat het was.
Uiteraard ben ook ik dus erg nieuwsgierig wat het nu precies is! Hou ons op de hoogte!


Groet,
Ben.
 

Terug
Bovenaan