Rio450 voor dwergkogelvissen (MarliesR)


MarliesR

Well-known member
Lid geworden
24 januari 2021
Berichten
466
Locatie
Drenthe
Nieuw topic voor het nieuwe project! Na het herplaatsen van mijn Tetraodon schoutedeni kweekgroep hadden we besloten ook het oude aquarium te verkopen. Ik was eigenlijk vanaf het begin niet blij met de gebogen ruit van de Vision (vervormt zo) en bovendien had de ruit behoorlijk wat krassen die steeds meer tegen gingen staan.

We hebben nog getwijfeld om voor een 120cm bak te gaan omdat het toch net weer wat makkelijker is qua onderhoud. Maar een 150cm past erg mooi in die donkere hoek in onze kamer.... En nadat we bij een aquariumwinkel wat opties hadden bekeken vonden we beide de 120cm toch wel echt te klein. Dus toch maar weer een grote en deze keer de Rio, met de rechte ruit 😁. Ontzettend blij mee! En het nieuwe kastje, met drie dichte deuren! Net op de plek.

20220429_112241.jpg


En als je dan toch opnieuw begint, ook de keus gemaakt deze keer voor zwart "zand" te gaan (van de Hornbach). Ontzettend blij mee!
En natuurlijk mijn mooie hout weer terug in de bak 🥰. Had ze helaas niet helemaal onder water kunnen houden (te groot...), dus ze zweven weer een beetje 😂. Even een dagje gegeven om een beetje op temperatuur te komen.

20220430_162441.jpg


En vandaag begonnen met het inrichten van de bak! De filters (2x JBL 1502) hadden ondertussen doorgedraaid op mijn kweekstelling. Die zijn vandaag verplaatst naar de nieuwe bak nadat ik de gaatjes van de spraybar extra heb uitgeboord (Pea Puffers zijn niet de beste zwemmers). Wordt even bekijken of het zo afdoende is, maar anders kan ik de gaatjes altijd nog wat verder vergroten en/of extra gaten toevoegen.

Extra hout er in en een groot deel van de planten (een deel kan pas op het laatste moment omdat die nu bij de tijdelijke bakken van de dwergkogels zitten). Het is in de hoogte nog een beetje kaal zo, maar hopelijk gaan de planten er goed ingroeien en dan ziet het er al heel anders uit! (o.a. valisneria, zwaardplanten, anubias, rotala, "belgisch groen", javamos en Lomariopsis lineata). Verder nog wat blad (catapa, eik, beuk).

20220501_185008.jpg


Er komt straks een groep in van 34 dwergkogels / Pea Puffers 🥰. Ik heb er op dit moment 7 die net klaar zijn met quarantaine en ik heb nog twee groepjes overgenomen van vrienden in de hobby. Die zitten nu nog allemaal apart van elkaar en gaan straks allemaal in 1x in de grote bak.

Daarnaast zal het bestand bestaan uit 50 stuks Rasboras brigittae (de helft heb ik al, de andere helft heb ik overgenomen van vriendin) en 33 otocinclussen (ook van vriendin overgenomen, zijn al goed gewend aan het even van tabletten en de bak is wel nieuw, maar het hout en de planten zitten al maanden in diverse aquaria).
20211102_181815.jpg


Na het inrichten van de bak heb ik de helft van de Rasboras (de overgenomen groep) en de otocinclussen overgezet. Hun tijdelijke bak was niet heel ideaal, dus handig om met hun te beginnen. Ga de aankomende dagen even goed de waterwaarden in de gaten houden en wanneer alles stabiel blijft (verwacht ik wel, maar je kan maar voorzichtig zijn!) mogen ook de dwergkogeltjes over.

20220413_200311.jpg
 
Mooie plavuizen op de vloer Marlies.(y)
Haha ja, die krijg je er gratis bij als je een hele oude boerderij koopt 😂.
Het is wel ontzettend praktisch 😇. En tegenwoordig noemen ze dat "retro" en is het weer in 😆.
 
Heb kennissen die hebben een jaren 50 huis, liggen ongeveer dezelfde plavuizen in de gehele begane grond en alle vertrekken en kamers., heeft wel wat.
 
Mooi ingericht, vind het zelf wel erg snel qua toevoegen van bewoners zonder indraaien
 
Mooi ingericht, vind het zelf wel erg snel qua toevoegen van bewoners zonder indraaien
Dankje 😊
En de filters draaien al ruim een jaar hè. Dus volledig nieuw is het niet. Maar houd sowieso uiteraard de waterwaarden even extra in de gaten.
 
Wauw heel gaaf ingericht zo.
 
Mooi hoor Marlies 👍.
 
Bedankt!

Tot dusver is alles stabiel, maar dat zegt zo vroeg natuurlijk nog niet heel veel. Vandaag weer meten en de eerste waterwissel.
 
Ziet er gaaf uit en een leuk bestand👍👍 ben zelf ook begonnen met dwerg kogelvissen groepje van 7, ben daardoor benieuwd wat jij ze aan voeding gaat geven??
 
Ziet er gaaf uit en een leuk bestand👍👍 ben zelf ook begonnen met dwerg kogelvissen groepje van 7, ben daardoor benieuwd wat jij ze aan voeding gaat geven??
Ah wat leuk!

Wat ik tot dusver hier (met succes) heb gevoerd (levend) is;
  • Witte muggenlarven
  • Daphnia / watervlooien
  • Grindalwormen
  • Artemia nauplii (eenmaal volwassen zijn die te klein voor ze, maar kan je af en toe wel volwassen artemia voeren als afwisseling)
  • Blackworms
  • Hele kleine baby slakjes
  • Copepods (zoetwater)
Ik vind het met levend voer altijd erg handig dat je (met zoetwater soorten) doorgaans niet snel het probleem hebt dat je water vervuild door teveel voer.

Er zitten ook wat scuds bij in de bak (ook goede opruimers). Ik heb ze nog niet "op heterdaad" kunnen betrappen van het eten daarvan, maar zouden ze ook moeten kunnen eten, zeker de kleintjes. Diepvries (witte mug, rode mug, artemia) zullen ze straks in principe ook wel eten, door een groot deel ervan wordt het al gegeten. Tubifex (levend) ook wel gok ik. Kleine krekeltjes zijn ze ook gek op, maar heb ik hier nog niet geprobeerd (onhandig, want de krekels groeien snel te groot en heb hier verder nu niks wat het eet). Bladluizen (aphids) zijn de meeste ook helemaal gek op, maar heb ik hier nog niet kunnen vinden. En ik heb een hele zooi neocaradina's in de bak. Een deel van de kleintjes daarvan zullen ze ook zeker wel eten.
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie, ze gaan een mooi leven te gemoed bij jou👍👍
 
Dankje!
Jij hebt geen volgtopic voor je murder beans?
 
Koop en kweek je die zelf?
Ja een keer een startkweek gekocht. Het kan even duren voor het lekker op gang komt, maar daarna is zelf cultiveren goed te doen. Net wat meer werk dan microwormen, maar voer ze nu eens per 2 a 3 dagen en dat werkt prima.
 
Gisteravond werd ongepland een beetje lange avond. Toen ik begin van de avond de bakken controleerde waar de Pea puffers tijdelijk zaten zag ik dat er iets in mijn quarantaine bakje niet leek te kloppen. Het water zag er "raar" uit en het gedrag van de vissen stond me niet aan. Toen ik wat beter keek zag ik dat het filter om een of andere reden stil was gevallen :(.

Ik heb het water niet meer gemeten maar gewoon de stekkers er uit getrokken, planten er uit en de kogeltjes overgezet naar de nieuwe bak. Ik was dat eigenlijk van het weekend van plan omdat ik er dan even rustig de tijd voor kon nemen, maar soms lopen dingen nu eenmaal anders. Helaas was de zwaktste van de groep (van 7) overleden. Die was zo ongeveer al het kleinste, de minst actieve eter en kwam al met 1 aangedaan oog. De restende 6 zagen er verder ok uit.

Daarna dus ook maar doorgepakt en ook de andere twee groepjes (van 14 en 13) uitgevangen en overgezet. Met deze kogeltjes is een groep belangrijk, maar ze zijn tegelijkertijd wel ook territoriaal. Dus het is beter een nieuwe groep zoveel mogelijk in 1x te introduceren wanneer alles nog nieuw is voor iedereen.

Ik heb een paar toffe filmpjes van het schoolingsgedrag kunnen maken, deze moet ik echter nog even van mijn telefoon halen. Voor nu vast even een foto hoe de bak er gisteravond bij stond (onderin kan je een deeltje van de dwergjes zien);

20220504_195652-edit.png


Al die witte stipjes in het water zijn watervlooien overigens.
 
Goed ingegrepen Marlies, want dit kan snel heel verkeerd aflopen. Je hebt weer een plaatje gecreëerd 😉. Het is bij de vlooien af 😉.

Gr. Ed
 
Bak ziet er heel erg gaaf uit! Maar begrijp ik het nou goed en heb je zo'n 30 puffertjes nu?
 
Bedankt iedereen!

En klopt @Killerfish , het zijn er 33 in totaal nu 😁.
 
Is het de bedoeling dat dit aantal zo groot is en blijft?
 
Is het de bedoeling dat dit aantal zo groot is en blijft?

Ja 😁 . Dwergkogelvisjes worden ook niet zo groot. De paar in beeld op die foto zijn de volwassen exemplaren. Ze worden maar ongeveer 2,5 centimeter lang.
 
Klinkt als een heleboel, maar met 2.5cm valt t wel mee ja. Heeel erg vet
 
Het is me gelukt om wat tijd te vinden om de video's samen te voegen met het scholende gedrag 🥰 . Het was echt zo'n gaaf gezicht! Inmiddels nu een ruime 24 uur later zie ik dat ze echt al wat beginnen te settelen, beginnen ze zo hun favoriete plekjes te vinden (en te verdedigen). Zie ik ze ook regelmatig afzonderlijk van elkaar de bak doorgaan of in kleine groepjes.


 
Wauw, wat een mooie bak en leuk visbestand!
 
Die rakkertjes zijn nog best snel zeg 😳😉
 
Het zijn echt kleine bijdehandjes haha! Ze zijn een stuk kleiner dan de schoutedeni's, maar ze hebben wel bijna net zoveel attitude 😂.
WhatsApp Image 2022-05-05 at 7.50.48 PM.jpeg


Vandaag de eerste waterwissel gedaan sinds ze in de bak zitten. Ook daarin waren ze bijdehand 😂.


Alles lijkt het verder goed te doen. Ze negeren de bijvissen zoals ik hoopte inderdaad. De otto's eten inmiddels ook goed en liggen s' ochtends in een kluwen om het "voer van de dag" (courgette, algentabletje of repashy wat ik nog had met extra spirulina erdoor gemixt). De brigittae eten ook goed, maar dat had ik ook niet anders verwacht, dat zijn niet zulke moeilijke eters. Ik kan natuurlijk onmogelijk alle 33 kogeltjes zien, maar wat ik gedurende de dag zoal voorbij ziet komen ziet er adequaat tot zeer goed gevuld uit haha.
 
De verlichting ook nog iets aangepast en voor nu is het verder eerst een kwestie van blijven observeren, wat vaker wisselen voor de zekerheid en de waterwaarden wat extra in de gaten houden en eventueel ingrijpen waar nodig.

"Echt mooie verlichting" zat er even niet meer in qua budget, maar ik heb wel die foeilelijke standaard blauwe led van Juwel direct vervangen door de rood/witte "color". Verder wat PVC buisjes rond de de balken om ze iets te dimmen, met name aan de zijkanten waar de Anubias zit.

Had op mijn vorige bak van die RetroLed's van Superfish (1x wit, 1x rood) met supersimpele "zonsopkomst/ondergang module". Die gebruik ik nu weer om iets van een zonsondergang/opkomst en "schemermoment" te hebben. Het is allemaal niet perfect, maar voor nu ben ik best te tevreden! En dan op termijn een keer upgraden naar waarschijnlijk een HVP. Of een Helialux als ik die interessant tweedehands zou kunnen overnemen tzt aangezien ik toch geen hele spannende plannen qua planten heb.


WhatsApp Image 2022-05-09 at 7.07.38 PM.jpeg
 
Erg mooi geheel zo Marlies 👍.
 
Ziet er goed uit Marlies!
 
Bedankt beiden!

Ziet er goed uit Marlies!

Je rooitjes hebben het wel naar hun zin nu in de grote groep in veel ruimte 😄. Vind het zo leuk om te zien hoe ze zich gedragen in een wat grotere groep zo. En ze maken ook echt flink gebruik van de hele zwemlengte!
 

Terug
Bovenaan