Rio350 jungle van Martin R


Martin R

Active member
Lid geworden
10 maart 2020
Berichten
38
Leeftijd
37
Na een lange tijd mijzelf te ergeren aan mijn inrichting van mijn Rio350 besluit genomen om deze opnieuw op te starten. Vissen ondergebracht in tijdelijke aquaria en dan begint de grote schoonmaak. Wat een werk... ;) maar stiekem ook wel leuk om alles weer netjes te maken.

Ik had een achterwand er in zitten van Juwel maar deze heb ik eruit gehaald. Ik heb er voor gekozen om de achterzijde zwart te verven voor, hopelijk, wat meer diepte (optisch dan). Gelukkig ging de achterwand er makkelijk uit.

En dan begint het leuke werk:
20220227_144926.jpg


De achterzijde hoog ik wat op middels lavasteentjes. Dit houdt de bodem luchtig en creëer hiermee gelijk veel plek voor de bacteriën. Hierop ben ik bezig gegaan met de bodem. Voorin zand met wat grotere kiezeltjes. Achterin een laag soil van Tropica. Voor de hardscape heb ik gekozen voor lavasteen met spiderwood. Qua steen moet ik wel opletten dat deze de hardheid van mijn water niet verhogen aangezien het al aan de hoge kant uit de kraan komt. Een GH van 12/13 dH. Met lavasteen moet dit wel goed gaan.🤞

20220227_175130.jpg


Wordt het al wat? Op wat kleine details na ben ik best tevreden. Bij Aquasabi heb ik een aantal planten besteld. Eerst zijn de epifyten aan de beurt. Javavaren, Anubias en bucephalandra. Leuk werk om deze in gaten en kieren te steken. En een drupje lijm doet ook wonderen om deze planten te bevestigen aan de hardscape. Wel 1 foutje gemaakt met de lijm. Dit is wel te zien op de laatste foto.

20220302_171328.jpg


Het is bijna onmogelijk om overdag een redelijke foto te nemen van het aquarium door de reflectie. Ligt dit nou aan mij of hebben meer daar last van? Na epifyten zijn de achtergrondplantjes aan de beurt. Van links naar rechts: Echinodorus Amazonicus (deze is nu nog mini), Ludwigia Rubin, Alternanthera reineckii, Cabomba furcata (dit wordt een uitdaging) en als laatste de Braziliaanse klimop.

20220302_185159.jpg


Dag 1:
20220302_220215.jpg


Ik twijfel nog over de twee stenen op de voorgrond en het spiderwood in het midden. Klopt niet helemaal ofzo maar ik laat het eerst even zo.

Met behulp van een eheim filter en tweemaal daylight verlichting van Sera hoop ik dat dit uit mag groeien tot een jungle. Ohja, ik voeg ook co2 toe. Dit ga ik vandaag afstellen. Wekelijks voeg ik all in one voeding toe.

En nu.. geduld hebben tot de bak is ingedraaid en de planten aanslaan.

Tot zover..

Hoi!
 
Leuk gedaan en veel plezier met je bak.
 
Mooie start zo, geniet ervan 👍.
 
Bedankt!
 
Welke bewoners komen erin?
 
Sowieso mijn oude visbestand, bestaande uit: c. 12 corydoras, 3 apistogramma cacatoides en een ancistus.

Ik had een vijftal mooie maanvissen maar deze zijn weg gegaan naar een groter aquarium in de buurt. Ik had altijd het gevoel ze niet lekker zaten in mijn aquarium. Het was een gevoel hoor maar ze waren altijd happerig naar elkaar en vooral als het koppel eitjes afzette. Dan was er veel onrust in mijn bak. Ze zitten nu in een 150 cm bak. Dat lijkt me beter.

Ik ben nog aan het nadenken over een groep scholende vissen. Daar ben ik nog niet over uit. Iemand suggesties?
 
20220711_220728.jpg

Paar maand verder nu. Best tevreden over hoe het gaat. Niet alle planten sloegen goed aan. Maar de meerderheid wel. De javavaren staat bekend als een makkelijke beginnersplant maar bij mij wil het niet goed. In mijn vorige bak ook al niet. Zal wel aan de waardes liggen waarschijnlijk.

Als groepsvis heb ik een groepje kegelvlekjes genomen. Erg leuke vis. En deze man staat graag in het middelpunt van de aandacht:
20220711_222119.jpg


Tot de volgende!

groet Martin
 
Gave bak hoor, heel mooi ingericht!
 
Ziet er goed uit.
 
bedankt allemaal!
 
7 maand na opstarten met deze setting:
20221022_223720.jpg


Alles draait opzich wel goed. Het was een illusie om de bruine bodem achter de lavasteen te houden. Het komt er toch tussen door en valt op het zandbed. Maar ik heb er vrede mee gesloten. Hier in Appingedam hebben we daar een uitdrukking voor: Tis nait aans! :giggle:

Rechts onder in heb ik een minimaal beetje alg op de blaadjes zitten. Maar verder is het vooral genieten:
20221022_223739.jpg

badass:
20221022_223928.jpg

20221022_223956.jpg

20221022_224152.jpg

20221022_224358.jpg


groetjes!
 
Mooie bak!
Ben je er al uit wat je met die twee stenen op de voorgrond wilt?
Zo nee, dan zou ik ze met z'n tweeën op 1/3 van linker- of rechterkant leggen. Dan doorbreek je dat symmetrische en wordt het wat speelser. Als je meestal van links naar rechts kijkt, leg je ze het best op 1/3 van de rechterkant (en omgekeerd als je het meest van links kijkt...)
Het zou ook mooi kunnen zijn om bij die 2 een grotere 3e te leggen.
Op die manier 'trek' je het oog je bak in, dat maakt je nieuwsgierig.
Maarja, dat is hoe ik het zou doen, het is jouw bak, jij moet er happy mee zijn!
 
Hey, ja dat was in het begin inderdaad nog wel een twijfelpuntje, klopt! Maar ik ben er inmiddels ook wel aan gewend en stoor me er niet aan ofzo. Maar bedankt voor je input. Dat waardeer ik wel!
 

Terug
Bovenaan