Rio240 * Sluierstaarten van Arno0181


A

Arno0181

Guest
Hallo allemaal

Na het afgelopen jaar erg druk gehad te hebben met andere dingen heb ik aan het begin van dit jaar mijn hobby weer serieus verder opgepakt.

Ik ben in het bezit van een Rio240 met, op dit moment, 2 sluierstaaat vissen.

Afgelopen maanden bezig geweest om mijn bak zo eenvoudig mogelijk doch efficient in te vullen en ik denk dat ik nu aardig op de goede weg ben.

Vandaag eens mijn waterwaardes getest:

pH 7
gH 10
kH 6
(NH4)NH3 0.009
NO2 0
NO3 25
PO4 0.1 / 0.2
Fe 0
Cu 0


zem6.jpg


r48x.jpg


t2zb.jpg


wie5.jpg
 
Zit er momenteel aan te denken om er binnenkort een jonge sluierstaart bij te zetten.

Volgens mij moet dat kunnen gezien het aantal liters water in mijn bak?

:)
 
E�n erbij kan inderdaad. Een vierde ook nog wel maar vijf zou ik niet doen, omdat je daar (5*50) 250 liter voor nodig hebt.
Verder moet je meer verversen als je meer vissen hebt, maar ik weet niet hoe vaak je ververst.
 
Ik zou het bij 3 vissen houden. Dan heb je een leuk groepje en hoef je niet als een gek te gaan verversen als ze 15+ cm. zijn.
 
Ik ververs water eenmaal per week, zo'n 30 tot 40%
 
Wat denken jullie, zou het nodig zijn om mijn ijzer in de bak te verhogen?
 
Heb je problemen met de plantjes?

Wat sluierbakken betreft ben ik al blij als 1) de planten heel blijven 2) de planten blijven leven 3) de alg beperkt blijft (alg-vrij is een utopie). Als je dat voor elkaar krijgt mag je al heel blij zijn. ;)
 
Nog niet echt problemen met plantjes. Alleen de laatste 2 weken komt er zwarte aanslag op de Cambomba en Valisneria die al wat langer in mijn bak staat.

Krijg het met mijn vingers er wel af.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Waterwaardes nodig? :)
 
Nou ben ik niet zo dol op sluiers... maar dit ziet er toch allemaal erg mooi uit!
Ik zou haast overstappen ^__^
 
Ik vraag mij af.. is een leewenkop ook te combineren met sluierstaarten?
 
Wel een van de kwetsbaarste varianten.
 
Heel leuk.

Maar ook voor mij nooit meer goudvissen. Veel te veel onderhoud.
Had ik mij zo gigantisch in vergist, heeft mij voor vele euro's vissen gekost.

Vind deze sluierstaarten wel heel erg mooi....
 
Heb er nu een 'normale' sluierstaart bijgedaan - geen leeuwenkop..

Ditmaal een zwartkleurige ben benieuwd of deze zwart blijft. :)

Was eerst bang dat die kleine zwarte bang zou zijn voor de grote sluier. Maar tot nu toe niets van waar gelukkig..!
 
wat voor planten heb jij in je bak staan? ik ga morgen mijn nieuwe bak opbouwen maar zoek nog een paar plantensoorten die geen zand bodem nodig hebben om te groeien.

even ter aanvulling ik wil graag een bodem van fijn grind en weet dus niet welke planten kunnen groeien in een aquarium zonder voedingsbodem.
 
33d402107093045411ca3087c3741b8c.jpg


Ik maak mij een beetje zorgen om mijn grootste sluier. Sinds enige dagen ligt hij vaak in een hoekje van het aquarium.

Ook heeft hij sinds een week ofzo 'rode vlekken' in zijn sluier. Die zijn er nooit geweest.. Of komt dit doordat ik de tweemaal per week Color Tabin tabletten geef?


IHOiZhWnPHBVC2ehCugC7Ur-0SYMTrIU.jpeg



Hij eet wel goed en reageert ook wel als ik voor het aquarium sta en beweeg.

Iemand advies?
 
Vinrot. Dit kan je behandelen met Sera Bactopur of Colombo Bactyfec.
 
Shit. :(

De sluier ziet er op het moment nog wel gaaf uit, nog niet aangevreten.

Ik ga zo snel mogelijk starten. Iemand goede ervaringen met ��n van bovengenoemde medicamenten?
 
Uiteraard, Jones, uiteraard :)

Je bent er zeker van dat het vinrot is?

Zie de vis de laatste 2 dagen gelukkig wel weer een stuk aktiever overigens en hij blijft ook goed eten. Zojuist eten gegeven.

Ik ga Colombo Bactyfec aanschaffen. Is 100ml genoeg?
 
Absoluut vinrot. Kan je de vis in quarantaine zetten? Dat scheelt een hoop medicatie (en dus geld) en je hoeft de overige vissen niet onnodig aan medicatie bloot te stellen. Herhaling van de medicatie kan nodig zijn dus zorg dat je genoeg koopt. Ik weet de dosering even niet zeker. Ik dacht dat 100 ml. voldoende is om 500l. water te behandelen.

Een grote curverbox o.i.d. voldoet prima als quarantaine. Zorg wel voor waterbeweging met een luchtpompje en/of een klein filtertje (bijv. de Superfish Aqua-Flow 100).
 
Ik heb nog wel een Superfish Aqua-Flow 50 en een curverbox van een liter of 30. Ik hou de Sluierstaart daar zo lang in quarantine.
 
Helemaal goed. Niet voeren tijdens de eerste kuur (3 dagen). Is het na 3 dagen niet weg 100% verversen, filter schoonmaken, visje voeren en weer medicatie toevoegen.
 
kan ik ermee wachten tot dinsdagavond?
 
Ik heb morgen (maandag) alles in huis. Hou jullie hier op de hoogte.
 

Terug
Bovenaan