Rio240 nieuw avontuur


W

Wilbert073

Guest
Hallo allemaal,

Een tijd geleden mezelf flink ingelezen en vragen gesteld op het forum. Omdat ik door een verbouwing thuis niet 100% bezig kon zijn met het aquarium heb ik de plannen en de reeds aangeschafte spullen even in de koelkast gezet. Vorige week eindelijk begonnen aan het avontuur

.
20180428_211748.jpg
20181018_134158.jpg
20181018_155308.jpg
20181018_155644.jpg
20181018_155401.jpg
20181018_155412.jpg


Omdat ik de standaard verlichting veel te fel vond heb ik er voor gekozen om led strips aan te schaffen met een timecontroller erbij (2x led helder wit, 1x warm wit en 1x rood,groen,blauw). Dit is echt ideaal. Vanaf een uur of vijf gaat het licht langzaam aan dimmen waardoor er om 8 uur sfeerverlichting overblijft ipv een bouwlamp in de huiskamer.

Planten bestellen viel niet mee. De keuze is zo groot dat ik moeite had een keuze te maken. Heb nu een aantal planten gekocht die ik wel leuk vond met in mijn achterhoofd de beurs van volgende maand.

De meeste hoofdpijn kreeg ik van het inrichten. Erg leuk om te doen maar het valt vies tegen. Bijna een volle dag mee bezig geweest en vele verschillende opstellingen geprobeerd:
20181018_180444.jpg
20181018_183231.jpg
20181018_191620.jpg
20181018_195544.jpg


Uiteindelijk de knoop doorgehakt en het spiderwood toch niet gebruikt, deze gebruik ik later in een van mijn gifkikker bakken. Nu staat de bak een aantal dagen en ben er best tevreden over. Co2 set aangesloten en ook vloeibare planten voeding aangeschaft. Over een tijdje wil ik er een schol Neon Tetra in gaan zetten en een algen etertje. Bedoeling was om er ook een paar Cpo kreeftjes in te gaan houden. Deze heb ik eerder gehad en vond ik erg leuke beestjes. Nu kwam ik hier ook verschillende gekleurde garnaaltjes tegen en deze vind ik ook erg leuk. Ben me nu aan het inlezen over het houden van garnaaltjes. Wordt vervolgd dus.

20181021_184546.jpg
20181021_184554.jpg
20181021_184523.jpg


Aangezien ik vrij nieuw ben in deze hobby zijn aal tips, aan en of opmerkingen welkom.
 
Mooie bak! Persoonlijk vind ik de rechterkant wel wat druk.

Mooie oplossing met de led strips. Waar zijn deze van?
Ik ben benieuwd naar je gedimde bak in de avonduren, heb je hier een foto van?

Garnalen vind ik zelf ook leuk. Ik heb japonica's, blue dream garnalen, tijgertjes en roodschaargarnalen. De laatste vind ik het meest indrukwekkend qua gedrag en uiterlijk. Zijn vrij groot. Blue dream erg mooi van kleur
 
Mooie bak! Persoonlijk vind ik de rechterkant wel wat druk.

Mooie oplossing met de led strips. Waar zijn deze van?
Ik ben benieuwd naar je gedimde bak in de avonduren, heb je hier een foto van?

Garnalen vind ik zelf ook leuk. Ik heb japonica's, blue dream garnalen, tijgertjes en roodschaargarnalen. De laatste vind ik het meest indrukwekkend qua gedrag en uiterlijk. Zijn vrij groot. Blue dream erg mooi van kleur

Ik ben nog druk bezig met het maken van een licht schema. Kan via de computer per minuut, per kleur aangeven hoeveel percentage licht ze mogen geven. De mogelijkheden zijn enorm.

20181022_191644.jpg
20181022_191809.jpg
20181022_191837.jpg
20181022_191843.jpg
 
De rechterkant oogt voor mij ook wat druk, ik heb het gevoel dat dit door de Echinodorus komt. Smaken verschillen natuurlijk en als het allemaal groeit oogt het weer heel anders. Daarom ook zo leuk om de ontwikkeling van deze bak te volgen.
De stenen vind ik er erg mooi bij liggen!

Heb je de tc420 als computer voor je verlichting?
 
De rechterkant oogt voor mij ook wat druk, ik heb het gevoel dat dit door de Echinodorus komt. Smaken verschillen natuurlijk en als het allemaal groeit oogt het weer heel anders. Daarom ook zo leuk om de ontwikkeling van deze bak te volgen.
De stenen vind ik er erg mooi bij liggen!

Heb je de tc420 als computer voor je verlichting?

Dank voor je feed back. Ben zelf ook erg benieuwd hoe alles zich gaat ontwikkelen. Het is mijn eerste bak en veel is nieuw voor me. Ik gebruik iid de tc420 voor mijn verlichting. Heb de strips en computer als set aangeschaft bij de Ledstripkoning.
 
Mooi formaat, wat ga je er in houden? Rechts lijkt wel wat druk, komt denk ik door de grote bladeren van de plant

edit; @NicoleE was me voor :D


Er komen zeer waarschijnlijk tetra's in en ik ben me nu aan het inlezen in de garnalen aangezien ik dit erg mooie en leuke beestjes vind.
 
Een aantal weken verder nu en ik moet zeggen dat het allemaal niet meevalt. In het begin bleef het water troebel en de Co2 set werkte niet naar behoren. De diffuser die via de filter zou moeten gaan werkte niet. Nu heb ik een diffuser in het aquarium hangen en werkt hij perfect. Niet alle planten zijn aangeslagen. De Eustralis stellata groeit als kool en heb ik al wat vanaf geknipt. Echter is de Monte Carlo gaan rotten en heb ik dus verwijderd. De Eleocharis acicularis wil ook nog niet echt groeien maar misschien moet ik hier nog wat geduld mee hebben? Ook begon ik wat draadalg te zien maar ik heb het idee dat dat nu al minder wordt.

Bewoners zitten er nog niet in. Ik ben van plan om op de Vivarium beurs nog wat mooie planten te kopen en hoop daar ook wat crystal red garnalen te kunnen aanschaffen. Als de planten dan goed zijn gegroeid en de garnalen voldoende verstop plekken hebben wil ik nog wat kleine visjes erin. Ik begrijp dat het combineren van garnalen en vissen lastig is dus ben nog in de oriënteer fase. In eerste instantie wilde ik er een flinke school neon tetra's in maar dit schijnt niet een beste combinatie te zijn.

Ik ben eigenlijk op zoek naar mooie achtergrond planten ( misschien iemand suggesties?). Vandaag het water getest en ik kwam op de volgende waarden: PH=6.5 GH=4 KH=4 en NO2=<0.3. Zijn deze waardes oké ?

Ben veel met de bak bezig (vooral informatie opzoeken) maar het bevalt me prima.

Onderstaand de huidige situatie.
20181112_134818.jpg
20181112_134824.jpg


Alle commentaren, ideeën en suggesties zij van harte welkom :thumbs:
 

Terug
Bovenaan