Rio240 Cemedia


cemedia

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Berichten
597
Leeftijd
31
Locatie
Steenwijkerwold
Hi all,

Terwijl ik vandaag bezig was met m'n bakkie besloten toch maar eens wat foto's in een album te zetten :)

Het betreft een Rio240, 2 blauwe spat (man/vrouw), 10 roodkopzalmpjes, 9 stervlekzalmpjes, 10 cory's julli, een berg blauwe garnaaltjes en een L010A.

Deze foto's zijn van voor vandaag, dus de nieuwste plantjes staan er nog niet op. Die komen t.z.t. als ze hun onderwater vorm hebben aangenomen :).
 

Bijlagen

  • image4.jpeg
    image4.jpeg
    200.3 KB · Weergaven: 165
  • image3.jpeg
    image3.jpeg
    411.1 KB · Weergaven: 168
  • image2.jpeg
    image2.jpeg
    276.2 KB · Weergaven: 168
  • image0 (1).jpeg
    image0 (1).jpeg
    303.7 KB · Weergaven: 151
Wat leuk dat je een album start! Hoe lang heb je hem nu draaien? Die grote planten, zijn toch Echinodorus? Zijn al flink gegroeid (y). Mooie sfeer zo.
 
Wat leuk dat je een album start! Hoe lang heb je hem nu draaien? Die grote planten, zijn toch Echinodorus? Zijn al flink gegroeid (y). Mooie sfeer zo.
Zijn echinodorus soorten idd. Volgens mij de meest voorkomende variant.

Bak draait sinds februari ongeveer. Filter en deel van de vissen zijn toen overgezet van een 70l bakje.
 
Zijn echinodorus soorten idd. Volgens mij de meest voorkomende variant.

Bak draait sinds februari ongeveer. Filter en deel van de vissen zijn toen overgezet van een 70l bakje.
Ah ok, ik mis inderdaad het stuk van voor deze bak. Had al het idee dat er nog een verhaal voor kwam.
Echinodorus bleheri misschien? Die komt veel voor.
Deze foto's zijn van voor vandaag, dus de nieuwste plantjes staan er nog niet op. Die komen t.z.t. als ze hun onderwater vorm hebben aangenomen :).
Laat je die buiten de bak in een andere bak of zo tot ze hun submerse vorm hebben? Of zet je ze in je huidige bak en houd je ons in spanning :DD
 
Wil ooit ook nog is upgraden naar een 240. Net wat meer zwemruimte voor de roodkoppen. En ja grote Echinodorus, neem aan dat dit de bleherii is zijn vaak wel mooi ja. Wel opletten dat die Limnobiums dat ze niet je hele oppervlak verstikken. Ik had dat ze steeds voor m'n filterinlaat kwamen toen ik ze nog had en vervolgens ging zich er allemaal vuil ophopen.

Gr
Stefan
 
Ah ok, ik mis inderdaad het stuk van voor deze bak. Had al het idee dat er nog een verhaal voor kwam.
Echinodorus bleheri misschien? Die komt veel voor.

Laat je die buiten de bak in een andere bak of zo tot ze hun submerse vorm hebben? Of zet je ze in je huidige bak en houd je ons in spanning :DD
Wil ooit ook nog is upgraden naar een 240. Net wat meer zwemruimte voor de roodkoppen. En ja grote Echinodorus, neem aan dat dit de bleherii is zijn vaak wel mooi ja. Wel opletten dat die Limnobiums dat ze niet je hele oppervlak verstikken. Ik had dat ze steeds voor m'n filterinlaat kwamen toen ik ze nog had en vervolgens ging zich er allemaal vuil ophopen.

Gr
Stefan
Het voorgaande bakje bleek op een gegeven moment lek in Ć©Ć©n van de hoeken.
Even terug gezocht in mijn mail: iig 1 is een bleheri. De andere twee ook verwacht ik, die zijn in een winkel gekocht maar zien er hetzelfde uit.

De nieuwe planten staan in dezelfde bak, maar zien er nog niet zo knap uit. Bovendien moeten ze nog behoorlijk veranderen van vorm. Betreffen Crypto trpoica, alternanthera reineckii mini en staurogyne porto velho.


Ik vis er (bijna) wekelijks een flinke beslagkom limnobium uit. is ook Ć©cht nodig, anders komt er gewoon geen licht meer doorheen. ze groeien / vermeerderen ook bizar snel.
 
Oh ik ben benieuwd naar deze Staurogyne!

Vreemd hĆØ dat planten het in de ene bak goed doen en in de andere niet. Ooit net als jij Limnobium gehad wat de bak uit groeide. En met de huidige setup groeit het tergend langzaam terwijl de rest het goed doet. Voorheen had ik ook wortels aan de Limnobium die vreselijk lang waren en nu komen ze amper tot ontwikkeling.

En wat dat dan veroorzaakt? Fijn dat hij het bij jou goed doet want het is een erg mooie drijver!

Ik blijf je bak volgen. Erg benieuwd hoe je nieuwe planten het gaan doen.
 
Mooie bak!
Ben erg benieuwd hoe je de echinodorus zo mooi hebt gekregen. Ik heb ze ook maar het lukt niet echt om ze goed te houden. Zeker niet zo mooi als bij jouw bak.
Heb je de standaard multilux led verlichting in de bak?
 
Oh ik ben benieuwd naar deze Staurogyne!

Vreemd hĆØ dat planten het in de ene bak goed doen en in de andere niet. Ooit net als jij Limnobium gehad wat de bak uit groeide. En met de huidige setup groeit het tergend langzaam terwijl de rest het goed doet. Voorheen had ik ook wortels aan de Limnobium die vreselijk lang waren en nu komen ze amper tot ontwikkeling.

En wat dat dan veroorzaakt? Fijn dat hij het bij jou goed doet want het is een erg mooie drijver!

Ik blijf je bak volgen. Erg benieuwd hoe je nieuwe planten het gaan doen.
Mooie bak!
Ben erg benieuwd hoe je de echinodorus zo mooi hebt gekregen. Ik heb ze ook maar het lukt niet echt om ze goed te houden. Zeker niet zo mooi als bij jouw bak.
Heb je de standaard multilux led verlichting in de bak?

Klopt Nicole. Mijn Limnobium had "vroeger" ook hele lange wortels, tegenwoordig minder. Kan niet verklaren waar het door komt.

Paulus, ik gebruik aquariumbemesting.nl poedermengsels + vitasubs bij de wortels van de planten. De Echinodorus hebben allemaal een eigen tablet gekregen geloof ik. Verder geen voedingsbodem en gewoon zand van de hoornbach. o, en co2 :).
Ik heb de felste led balk (day?) omgeruild voor de color. Als ik het goed zeg heb ik nu dus de nature en color leds. iets van 7200K en 4500K oid.
 
Vreemd hĆØ dat planten het in de ene bak goed doen en in de andere niet. Ooit net als jij Limnobium gehad wat de bak uit groeide. En met de huidige setup groeit het tergend langzaam terwijl de rest het goed doet. Voorheen had ik ook wortels aan de Limnobium die vreselijk lang waren en nu komen ze amper tot ontwikkeling.

En wat dat dan veroorzaakt? Fijn dat hij het bij jou goed doet want het is een erg mooie drijver!
Had ik ook. Heeft naar mijn idee met de voedingsstoffen te maken. Toen ze bij mij heel erg woekerde had ik altijd nitraat voorradig en nou schijnen Limnobiums echte nitraatvreters te zijn. Na een tijdje stokte de groei en kregen zie die lange wortels en bemerkte toen dat m'n nitraat concentraties laag waren dus wellicht dat dit dan ook de oorzaak is.

Gr
Stefan
 
Had ik ook. Heeft naar mijn idee met de voedingsstoffen te maken. Toen ze bij mij heel erg woekerde had ik altijd nitraat voorradig en nou schijnen Limnobiums echte nitraatvreters te zijn. Na een tijdje stokte de groei en kregen zie die lange wortels en bemerkte toen dat m'n nitraat concentraties laag waren dus wellicht dat dit dan ook de oorzaak is.

Gr
Stefan
Ik meet momenteel NO3 en PO4 wekelijks om het verbruik te leren kennen. Ik heb op zijn laagst, uitgezonderd de eerste week 10 ppm nitraat gehad. Blad van de Limnobium blijft ook mooi groen ten opzichte van de eerste week. Limnobium als nitraatvreter vind ik ook een goede indicatorplant.
Destijds hanteerde ik de EI. Momenteel (nog) niet.
Ik denk dat er (nog) andere factoren moeten spelen.
 
Best een tijd terug sinds ik wat foto's heb gepost.. Hierbij :). Foto's zijn genomen na het snoeien ;).

Meneer Gourami is recent helaas overleden. Het huidige bestand bestaat uit:
L200
10 Cory's
8-9 Stervlekzalmen
10 roodkopper
9 zwarte fantoomzalmen
Onbekend aantal blauwe garnalen

Ik overweeg iets voor de bovenlaag te zoeken. (bijltjes?), ik sta open voor tips :D
Eventueel lijkt een koppel of harem antennebaarsjes (of een variant) me ook heel gaaf.

Ik heb wat problemen met baard alg gehad. Dat is inmiddels onder controle. Op het binnenfilter is nog e.e.a. te zien.
 

Bijlagen

  • image3 (2).jpeg
    image3 (2).jpeg
    257.2 KB · Weergaven: 105
  • image2 (2).jpeg
    image2 (2).jpeg
    316.4 KB · Weergaven: 106
  • image1 (3).jpeg
    image1 (3).jpeg
    357.4 KB · Weergaven: 97
  • image0 (3).jpeg
    image0 (3).jpeg
    312.4 KB · Weergaven: 107
Vandaag flink bezig geweest. Zoek de verschillen ā˜ŗļø
Ik zoek nog een leuk plantje voor rechts achter (iets hoogs) en vooraan. Ik gebruik co2, tips zijn welkom :D
 

Bijlagen

  • 3309750E-7506-4878-9EE1-CD3D3471AAC0.jpeg
    3309750E-7506-4878-9EE1-CD3D3471AAC0.jpeg
    186.6 KB · Weergaven: 66
  • 5AEF1114-62B5-4997-B1B3-8C55891D258A.jpeg
    5AEF1114-62B5-4997-B1B3-8C55891D258A.jpeg
    282.8 KB · Weergaven: 63
Kleine update. 2 weken terug wat nieuwe planten er in gezet. Oa een flinke drijver.
 

Bijlagen

  • 8EBECAC8-8F2C-4B45-A805-0D548E430012.jpeg
    8EBECAC8-8F2C-4B45-A805-0D548E430012.jpeg
    279.8 KB · Weergaven: 91
  • 12F69CBB-FB56-48EF-8B17-9FCB303E7FAA.jpeg
    12F69CBB-FB56-48EF-8B17-9FCB303E7FAA.jpeg
    324.4 KB · Weergaven: 87
  • 84952119-A1F6-4556-BE6C-39562F85CE83.jpeg
    84952119-A1F6-4556-BE6C-39562F85CE83.jpeg
    352.8 KB · Weergaven: 90
  • A11C0E18-2598-4CE8-8779-AF057E963A7F.jpeg
    A11C0E18-2598-4CE8-8779-AF057E963A7F.jpeg
    216.4 KB · Weergaven: 95
Vandaag flink bezig geweest. Zoek de verschillen ā˜ŗļø
Ik zoek nog een leuk plantje voor rechts achter (iets hoogs) en vooraan. Ik gebruik co2, tips zijn welkom :D
Hydrocleys nymphoides?
 
Mooie bak hoor en lekker groen al.
 
Vanmiddag 15 nieuwe visjes gekocht bij Mauis.
 

Bijlagen

  • F3C6C28F-A759-42DF-B080-20943B7BC040.jpeg
    F3C6C28F-A759-42DF-B080-20943B7BC040.jpeg
    311.6 KB · Weergaven: 82
  • Leuk
Waarderingen: TLS
leuke plantjes en leuk ingericht! mag ik vragen wat voor plant de lange plant met de dunne donkere stengels is? en de drijfplant?
 
Dankjewel! erg mooie plant, de cryptocoryne. Ik zie dat ie geschikt is voor een bak van 22-28 graden, met normale hoeveelheid licht. Denk je dat ie het ook goed zou kunnen doen in een bak zonder verwarming en verlichting? mijn bak is op kamertemperatuur, maar staat wel op een plaats met veel natuurlijk lichtinval.

dankjewel voor het aanbod, maar ik woon te ver weg om wat op te komen halen :(
 
Dankjewel! erg mooie plant, de cryptocoryne. Ik zie dat ie geschikt is voor een bak van 22-28 graden, met normale hoeveelheid licht. Denk je dat ie het ook goed zou kunnen doen in een bak zonder verwarming en verlichting? mijn bak is op kamertemperatuur, maar staat wel op een plaats met veel natuurlijk lichtinval.

dankjewel voor het aanbod, maar ik woon te ver weg om wat op te komen halen :(
Bij temperaturen onder de25 groeien ze helaas erg langzaam tot niet heb ik gemerkt.
 
Tijdens en na de schoonmaak.
 

Bijlagen

  • 80BE1F56-480E-4DB8-9065-45EFFFD43310.jpeg
    80BE1F56-480E-4DB8-9065-45EFFFD43310.jpeg
    219.9 KB · Weergaven: 69
  • 6B2E7887-57A0-4A31-A92E-775B71D5FD37.jpeg
    6B2E7887-57A0-4A31-A92E-775B71D5FD37.jpeg
    240.6 KB · Weergaven: 68
  • D6912B24-69E5-4A4D-9C57-4F808774CA8E.jpeg
    D6912B24-69E5-4A4D-9C57-4F808774CA8E.jpeg
    314 KB · Weergaven: 69
Mooi en de visjes komen mooi tot hun recht.
 
Een voor en na het onderhoud / snoeien deze keer. flink wat planten ingekort :)
Ik ontdekte helaas flink wat staghorn(??) alg op het hout, zie foto. Ik meet geen NH4. Heeft iemand ideeƫn hoe dit kan zijn ontstaan en hoe ik het oplos?
 

Bijlagen

  • image2 (3).jpeg
    image2 (3).jpeg
    240.7 KB · Weergaven: 59
  • image1 (4).jpeg
    image1 (4).jpeg
    233 KB · Weergaven: 55
  • image0 (4).jpeg
    image0 (4).jpeg
    278.6 KB · Weergaven: 60
Dat is vaak een gevolg van een nh3/4 piek maar die is wellicht al weg en dan zie je de staghorn nog wel.

 
Wat een verschil dan gelijk he, als je gesnoeid hebt. ;-)
Staat er weer fris bij, kan er weer tegenaan!
 

Terug
Bovenaan