Ronald_

Well-known member
Lid geworden
21 mei 2021
Berichten
140
Hoi allemaal,

in mijn rio 450 zwemmen momenteel:
15 Botia lohachata
15 Barbus nigrofasciatus
6 crossocheilus siamensis
2 ancistrus dolichopterus
3 cichlasoma meeki

hierbij wilde ik een schooltje brachydanio rerio toevoegen, ik richt me op een India/Sri lanka aquarium, waarbij de cichlasoma en ancistrus hun oude dag uit mogen zitten.

wat is jullie mening hierover? Is dit haalbaar of zit ik dan met overbevolking?
 
ik zou me eerder zorgen maken over temperatuur dan over plaats.
Je zal veel langer genot hebben van die danios als je ze in de winter ook koud kan houden.
 
Als het goed is kan dat ook, alleen de crossocheilus hebben het dan iets koud. Momenteel draait de bak in de winter rond de 20C en in de zomer rond de 25C

of zie ik iets verkeerd?
 
De temperatuur zoals je die nu hebt zou voor al die soorten goed moeten zijn, als ik ze stuk voor stuk naga. Ik heb zelf die siamezen hier onverwarmd zitten; 's winters zitten ze daardoor op 20 graden (soms nog wat er onder) en dat geeft geen problemen. Ze zijn altijd actief, gezond en eten goed...

Zou dan wel dat minimum van 20 aanhouden als ik jou was. :)

Bezettingsmogelijkheid ligt verder in het verlengde van de filtratie en de ruimte die je nu fysiek over hebt voor meer vissen...
 
Aquarium heeft een zandbodem, vrij veel hout en microsorium pteropus, en dan twee bossen wat grotere planten in de hoeken, dus vrij veel vrije zwemruimte.

No3 25
No2 0
Gh 6
Kh 3
Ph 6.0
Cl 0

filtratie is een jbl crystalprofi 1902, een kleine oppervlakteskimmer, en een 3000L/h wavemaker

wekelijks 100L waterwissel

is dat voldoende?
 
Laatst bewerkt:
De bezettingsgraad van aquaria bepalen is geen exacte wetenschap. Dat maakt "exact" advies geven vaak lastig. šŸ™ƒ
Ik denk in dit geval dat de bak qua grootte voldoende is. Voor die danio's is wel ruimte, zeker ook omdat ze veel in de bovenlaag vertoeven.

Wat dan wel goed zou zijn voor de stabiliteit/gezondheid van je bak, is wat extra filtercapaciteit toevoegen. Een potfiltertje erbij bijvoorbeeld, iets van het formaat JBL E702 of een E902.
Het is niet strikt noodzakelijk, maar het is wat ik zelf zou doen. Waarom: bij een relatief hoge visbezetting t.o.v. de hoeveelheid filtering zijn er in de regel grotere aantallen bacteriƫn in het water aanwezig. Dat is (voor ons hobbyisten) niet direct meetbaar en leidt niet altijd tot zichtbare effecten, anders dan een vermindering van de helderheid van het water. Daarom wordt er veelal niet bij stilgestaan. Maar je ontlast het immuunsysteem van je vissen door ruim te filteren.

Kan wel zijn dat zoiets veel stroming geeft i.c.m. de wavemaker die je al hebt.

Ik denk haast dat die pH van 6 niet klopt. Teststrips geven niet voor alle waarden een even betrouwbare lezing. :) Maar goed, als jij gewoon kraanwater gebruikt zullen je waterwaarden met zoveel verversing prima zijn!
 
Ahh top, super bedankt voor de reacties!

Ik zal kijken of ik er nog een filter bijgeprutst krijg.
 
Ik heb toch nog even een vraag, kan ik ook een binnenfilter combineren met het potfilter? Ik heb namelijk eigenlijk geen ruimte meer in de kast, en ook niet meer in de doorvoergaten in de lichtkap.
 
tenzij je een gigantisch bakbeest van een binnenfilter neemt zal die weinig toevoegenaan biologische filtercapaciteit
 
Oh dat is minder dan, en bijvoorbeeld een grotere skimmer?
 
Heb je de Juwel filter niet meer? Dat is een prima binnen filter voor erbij. Ik heb zelf een RIO 240 met een groot extern filter en de Juwel bioflow. Dat filter wordt vaak verguisd maar dat is onterecht het is een prima filter voor erbij.
 
Als het je ding is zou je het ook nog over een andere boeg kunnen gooien: luchtlijntje erin en een Ziss ZB-300 erin hangen. :D Vergt minder ruimte dan een normaal binnenfilter. Maakt door de luchtpomp wel wat meer geluid moet ik eerlijk zeggen, dat is dan weer de keerzijde...

Wel lastig als je ruimte beperkt is. :) Zelf heb ik het e.e.a. op en naast de bak geknutseld voor extra filtering. Verdient niet de schoonheidsprijs, maar gelukkig hoeft het hier door niemand mooi gevonden te worden.
 
Oh dat is minder dan, en bijvoorbeeld een grotere skimmer?
De biologische capaciteit van een skimmer zal ook niet groot zijn. Maar het kan mss wel helpen om de een deel van de vervuiling te elimineren voor dat het in je waterkolom komt en zodoende de nood aan biologische filtering te verkleinen.
Je zal die wel frequent moeten uitkuisen.
 
OkƩ bedankt! Het een en ander om over na te denken
 
Momenteel draait de bak op een JBL crystalprofi 1500 en een JBL crystalprofi 1900

mij heb nu verspreid over meerdere bakken de volgende vissen zitten:
Koppel cichlasoma meeki
Koppel amatitlania altoflava
Schooltje Barbus nigrofasciatus
Schooltje Botia almorhae(rostrata)
Man Ancistrus wildkleur
Man Ancistrus albino longfin
Groepje L066
Tweetal L181
Kolonie Poecilia wingei
Schooltje Limia perugiae

ik zou dit graag willen combineren in de rio 450. Nu begrijp ik dat dit niet allemaal kan, wat zijn de mogelijkheden?

de limia, Ancistrus longfin, en beide cichliden zijn eigenlijk een must om te blijven, wat zouden jullie hier van bestand van maken?
 
supermooi, alleen mis ik dan toch wat bodembewoners en een scholenvisje.
Ook de plantenkeuze lijkt in die bakken vrij beperkt.

zelf zat ik te denken aan:
Limia, beide koppels cichliden, purperkopbarbelen, Botiaā€™s, en een deel van de L-nummers. Dat kan/past niet?

beide koppels zijn bewezen koppels cichliden.
 
Wat betreft de plantenkeuze: ik hou van inrichtingen die zo biotoopgetrouw mogelijk zijn en de daarbij horende vissenkeuze. In de Midden-Amerikaanse rivieren staan niet veel planten. Is die Limia geen scholenvisje dan? En je hebt toch ook nog Xiphophorus helleri zitten? Die passen er ook uitstekend bij.
De combi met Aziaten zal best kunnen als je ze op neutraal water houdt. Maar daar kan ik je niet in adviseren omdat ik nooit zo'n combi zou maken ;). Maar het jouw bak en als jij denkt dat het kan..... Misschien dat iemand anders er een idee over heeft :D
 
Wat betreft de plantenkeuze: ik hou van inrichtingen die zo biotoopgetrouw mogelijk zijn en de daarbij horende vissenkeuze. In de Midden-Amerikaanse rivieren staan niet veel planten. Is die Limia geen scholenvisje dan? En je hebt toch ook nog Xiphophorus helleri zitten? Die passen er ook uitstekend bij.
De combi met Aziaten zal best kunnen als je ze op neutraal water houdt. Maar daar kan ik je niet in adviseren omdat ik nooit zo'n combi zou maken ;). Maar het jouw bak en als jij denkt dat het kan..... Misschien dat iemand anders er een idee over heeft :D
De xiphophorus heb ik niet meer, die werden teveel onderdrukt, de limia is ook wat steviger en met wat meer.

het was ook meer om inspiratie op te doen, maar het is een gezelschapsbak geen biotoopaquarium.
 

Terug
Bovenaan