Rio 240


D

DavidRio240

Guest
Hallo binnen kort heb ik een nieuwe Rio240.

Ik ben aan oriënteren welke vissen ik er ga indoen.

Enige Wat vast staat is dat het Mbuma Chichiliede worden.

En bij voorkeur vele verschillende kleuren.Iemand idee voor een leuk vissen bestand?u
 
Ik weet niet of je dichtbij een groothandel of dergelijk woont? Anders is het wel erg tof om daar eens langs te gaan om te kijken welke soorten ze uberhaupt hebben. Stel je wordt daar verliefd op een bepaalde soort dan kan je daar andere bij gaan zoeken.
 
Het belangrijkste advies dat ik je kan geven is dat je jezelf een beetje in moet houden. Ga bij een winkel kijken, een andere liefhebber, of in een boek, en maak een lijstje met soorten die je mooi vind. Lees je dan verder in voor die soorten. Veel Mbuna lijken op elkaar, qua uiterlijk, maar ook qua gedrag. Toch zitten er zeker ook verschillen tussen, met name qua combinaties.

Hier zijn wat algemene richtlijnen:

1. Kies geen twee soorten die heel veel op elkaar lijken (zeker de mannetjes niet).
2. Kies geen soorten die groter worden dan, zeg, 12-13 cm.
3. Veel Mbuna kun je feitelijk beter in een groep houden: ga dan voor veel mannen, en minimaal evenveel vrouwtjes (liefst meer). Liever geen koppels. Vrouwtjes worden constant nagejaagd. Twee of drie mannen van dezelfde soort is bijna een garantie voor oorlog. Maar vier of meer mannen gaat dan vaak wel weer goed.
4. Hou je in :) Mbuna zijn vaak al mooi als ze nog maar vier of vijf centimeter groot zijn, en het is verleidelijk om er veel teveel vis in te stoppen. Overbevolken kan eigenlijk best met Mbuna, maar maak het niet té bont, hou rekening met de volwassen afmeting (ze groeien snel, overigens, een centimeter per maand is heel normaal). En zorg voor voldoende filtering!
5. Bij het kiezen van je vissen, kies niet de allermooiste/grootste man die je erbij ziet. Dat is namelijk ook de meest dominante. Ze komen toch wel op kleur, als het goed is.

Succes!
 

Terug
Bovenaan