Rio 240 visbestand plannen


Wat betreft de combi corydoras-ramirezi gaat dit niet altijd goed. Ook wensen deze laatste wat meer bijzondere waterwaarden over het algemeen. Bestand klinkt heel gaaf, best benieuwd naar een foto. Kardinalen zullen er in zo'n donkere bak flink uit knallen met dat neonblauw!

Wellicht even zelf een topic openen? Kun je gerichter vragen stellen en kan er gerichter geantwoord worden. No offense hoor, wellicht handiger voor jezelf
Ze hebben er al lang op geantwoord dat het beter is deze beide niet samen te steken.
 
:daisy:

Ben al alle aqua winkels hier in de buurt (en een paar op ongev. 80km afstand) langsgegaan maar die Laetacara Dorsigera en Apistogramma Alacrina kom ik maar niet tegen... Zit er toch aan te denken om wat Sleutelgatcichlides erin te doen, maar daar ben ik nog niet zeker van. Ik heb gelezen dat je daar een koppel moet laten vormen maar kan dit met 1 mannetje en 2 vrouwtjes?

Wat ik nog graag zou willen
- Solitaire vis (sleutelgatcichlide o.i.d.)
- Blauwe Waaierhandgarnaal, ik zag afgelopen weekend eindelijk ene, maarja, in de plaatselijke bouwmarkt, hmmm... Een bruine waaierhandgarnaal zie ik wel wat vaker en is eigenlijk ook wel leuk.

Nog twijfels
- 10 Otocinclus
- 10 Bijlzalmen
- meer kardinalen?? hmm

Ik heb een paar weken geleden de vuurgarnalen vanuit mijn kleine aquarium (waar regelmatige sterfte een feit was) overgezet naar deze bak, en hier doen ze het uitstekend! Misschien ook leuk om er wat Amano garnalen bij te zetten?
 
Hier bij ons in Belgie hebben ze in geen enkele bouwmarkt garnalen zitten hoor.
 
De meeste vissen zijn bij een dierenwinkel wel te bestellen. Gewoon eens vragen
Ok, maar ik zou ze wel graag eerst überhaupt eens in het echt willen zien voordat ik ze laat bestellen :D

-

3 sleutelgatcichliden waarvan 1 een mannetje goed aantal? De bak zou groot genoeg moeten zijn, er ligt een zandbodem, 2 stukken kienhout, genoeg schuilplekken (vooral na vandaag want er komt weer een nieuwe lading planten binnen) en het is een rustige, een van de meest vredelievende cichliden die goed samen moet kunnen met andere (niet té drukke) vissen. Lijkt me ideaal. Enige wat ik me afvraag is of ze goed tot hun recht komen op een zwarte bodem tegen een zwarte achterwand..

Diamantgourami blijf ik ook mooi vinden.

Daarnaast ga ik eens kijken naar een mooie (blauwe of bruine) waaierhandgarnaal en wat Amano garnalen.
 
Ok, maar ik zou ze wel graag eerst überhaupt eens in het echt willen zien voordat ik ze laat bestellen :D

-

3 sleutelgatcichliden waarvan 1 een mannetje goed aantal? De bak zou groot genoeg moeten zijn, er ligt een zandbodem, 2 stukken kienhout, genoeg schuilplekken (vooral na vandaag want er komt weer een nieuwe lading planten binnen) en het is een rustige, een van de meest vredelievende cichliden die goed samen moet kunnen met andere (niet té drukke) vissen. Lijkt me ideaal. Enige wat ik me afvraag is of ze goed tot hun recht komen op een zwarte bodem tegen een zwarte achterwand..

Diamantgourami blijf ik ook mooi vinden.

Daarnaast ga ik eens kijken naar een mooie (blauwe of bruine) waaierhandgarnaal en wat Amano garnalen.
Das normaal dat je de dieren eerst eens in het echt wil zien vooraleer je een bestelling doet,hoop dat je vind wat je zoekt.
 
Ik las ergens dat Corydoras Sterbai liever geen cichliden in de buurt willen hebben. Dus Sleutelgatcichliden toch geen goed plan ondanks dat ze in vergelijking met andere cichliden erg vredelievend zijn?

Huidig bestand;
  • 30 Kardinaaltetras (zijn heel mooi op kleur sinds Dr. Bassleer voeding)
  • 10 Corydoras Sterbai (nog redelijk schuw maar gaat steeds beter, hoeveelheid voertablet bepalen is nog lastig)
  • Overig: 20 Anatome Helena slakken en 10 vuurgarnalen
 
Hmm, ik denk eerder dat het andersom is, cichliden die veel rondom de bodem te vinden zijn kunnen soms stress krijgen van andere bodembewoners. Maar er zijn ook mensen waarbij het goed gaat.
Als je een cichlide wil die vredelievend is dan zou ik inderdaad voor de sleutels gaan. Of de altispinosus, maar die houd ik zelf liever in een groepje. Bij mij trokken ze echt als een groep door de bak.

Ik vind sleutels wel leuke vissen.

Hier zie je hoe ze ongeveer in het wild leven:
en hier met jongen:
 
Hmm, ik denk eerder dat het andersom is, cichliden die veel rondom de bodem te vinden zijn kunnen soms stress krijgen van andere bodembewoners. Maar er zijn ook mensen waarbij het goed gaat.
Als je een cichlide wil die vredelievend is dan zou ik inderdaad voor de sleutels gaan. Of de altispinosus, maar die houd ik zelf liever in een groepje. Bij mij trokken ze echt als een groep door de bak.

Ik vind sleutels wel leuke vissen.

Hier zie je hoe ze ongeveer in het wild leven:
en hier met jongen:

Thnx. Denk je 1 man en 2 vrouwtjes een goede combi? Of moet je bij de aanschaf ook al meteen kijken voor een ‘bewezen’ koppel.
 
Sleutels worden best groot en zijn (zover ik weet) geen haremvormers. Daarom zou ik één man en één vrouw houden en er op hopen dat dat een koppel gaat worden. Observeer ze maar eens een tijdje voordat ze je koopt. Kijk naar sleutels die dicht bij elkaar zwemmen en hun partner al hebben gekozen.
 
Sleutels worden best groot en zijn (zover ik weet) geen haremvormers. Daarom zou ik één man en één vrouw houden en er op hopen dat dat een koppel gaat worden. Observeer ze maar eens een tijdje voordat ze je koopt. Kijk naar sleutels die dicht bij elkaar zwemmen en hun partner al hebben gekozen.
Top. Ik ga binnenkort eens langs bij de aquazaak die deze sleutels heeft zitten. Is een eindje rijden maar is het waard om ook hier nog eens kijken naar verdere opties.
 
Ik zou zeker ook even zoeken naar een winkel die Laetacara dorsigera (rode acara) heeft zitten.
Een kleinere Zuid-Amerikaanse cichlide, die net als C. maronii vooral wat boven de bodem zwemt en wat kleur en gedrag betreft (vind ik die persoonlijk) interessanter. Ik heb er eerder een man en een vrouw van gehad, maar dat was helaas geen koppel (het is achteraf ook niet héél zeker dat het een man en een vrouw waren, is bijna niet te zien). Ik ben een totaal nieuwe inrichting van mijn bak aan het voorbereiden en speel heel sterk met de gedachte er een groepje dorsigera's in te zetten. Ik vind het prachtige vissen!

Ik zie nog geen oppervlaktevissen in je bestand, daar zou je nog over kunnen nadenken.
Een leuke groep Carnegiella strigata (marmerbijlzalm) of Nannostomus eques (penseelvisje) zou kunnen, of Epiplatys annulatus (ringbandsnoekje) als je voor wat meer kleur gaat, of als echte blikvanger zou je kunnen kiezen voor een koppel Trichogaster lalius (=Colisa lalia; dwerggourami) of T. chuna (honinggourami), of een harem Betta splendens (siamese kempvis).
 
Laatst bewerkt:
:help:

Mensen, Ik heb sinds korte tijd een koppel Diamantgourami's erin, maar het gaat volgens mij niet echt goed. In de aquariumspeciaalzaak heeft men een man en een vrouw genomen die al redelijk lang bij elkaar zouden moeten zitten. Echter jaagt de man het vrouwtje op. Meestal alleen na het voeren, en dan de gehele avond. De volgende dag lijken ze gewoon rustig naast elkaar te zwemmen, maar na het voeren is het mannetje dus heel erg dominant. Het vrouwtje blijft dan ook het meeste van de tijd laag achter de planten, en komt alleen naar boven om lucht te happen, als het mannetje haar dan ziet, heeft ze pech want dan komt hij haar weer achterna. Ik heb er een filmpje van proberen te maken, maar dit is dus vlak na het voeren, dan is het namelijk het ergste:



Morgenvroeg zullen ze weer rustig en vredig naast elkaar zwemmen... Ik snap het niet... Misschien nóg een vrouwtje erbij zetten? Ik vind het prachtige vissen maar dit kan zo niet verder natuurlijk.

Huidig bestand;
  • 2 Diamantgourami's (man + vrouw)
  • 30 Kardinaaltetras
  • 10 Corydoras Sterbai
  • 20 Anatome Helena slakken, 10 vuurgarnalen, 10 japonica's en 2 waaierhandgarnalen
 
Iemand misschien een idee?:daisy: Is het slim om nog een vrouwtje erbij te zetten of om dit gewoon af te wachten?
Op bovenstaand filmpje is het wel heftig, meestal is het gewoon effe achtervolgen en 1-2 tikken uitdelen. Maar het kan ook heel lang (met name ochtend, vroege middag) vrede zijn tussen de twee.

B.v.d!
 

Terug
Bovenaan