Rio 180 van Appa2022


Appa2022

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
28 november 2022
Berichten
156
Leeftijd
27
Goedenavond,

Vandaag heb ik mijn eerste aquarium ingericht. Ik ben erg benieuwd hoe het de komende tijd gaat groeien. Ik ben voor nu plantenvoeding (planted-box all in one en bodem capsules) en Bacto Turbo van HS aqua toegevoegd voor het filter. Ook krijgen de plantjes CO2, hoeveel moet ik nog wat mee experimenteren denk ik, maar als ik de dropchecker bekijk is de indicatie vloeistof nu lichtgroen na enkele uren, dus dat lijkt me vrij positief. Ik vroeg me af of het aangeraden wordt om ook een water conditioner toe te voegen? Ik heb JBL Biotopol in de kast staan (gekregen van de aquarium verkoper).

Plantjes:
- Anubias barteri var. nana
- Hygrophila Pinnatifida,
- Alternanthera cardinalis rosanervig
- Ranunculus Inundatus
- Limnophila Hippuridoides
- Cryptocoryne Wendtii 'Flamingo'

En verder lava stenen en spider wood.
 

Bijlagen

  • IMG20221217163925.jpg
    IMG20221217163925.jpg
    343.3 KB · Weergaven: 83
  • IMG20221217164307.jpg
    IMG20221217164307.jpg
    496.4 KB · Weergaven: 83
  • IMG20221217164025.jpg
    IMG20221217164025.jpg
    460.5 KB · Weergaven: 71
  • IMG20221217163952.jpg
    IMG20221217163952.jpg
    551.9 KB · Weergaven: 73
  • IMG20221217164008.jpg
    IMG20221217164008.jpg
    529.9 KB · Weergaven: 82
Laatst bewerkt:
Waarom zou je uberhaupt middeltjes willen toevoegen zoals opstartbacterien (fabeltje dat dat werkt want bacterien hebben zuurstof nodig wat niet in die flesjes zit) of waterconditioner (ook een fabeltje een aquarium heeft gewoon 4 weken indraaitijd nodig en dna is je water goed en het verversen kan gewoon met leidingwater)? het spekt uiteraard wel de kassa van de winkelier dus enig nut is er wel, maar dat is dus tevens het enigste nut
 
Hoi Nicolientje,

Ik had de opstartbacteriën bij de bak gehad (ik heb deze tweedehands gekocht) dus ik dacht dat ik het dan net zo goed zou kunnen gebruiken, vandaar.

Ik was sowieso van plan om 4-8 weken te wachten met het toevoegen van vissen. Ik wil eerst wat gewend raken aan de bak, de planten en het onderhoud.
 
Heel verstandig de bak 4 weken te laten indraaien, wat mijn tip is in deze: koop wat druppeltests (NO2 NO3 Ph Kh Gh NH3/NH4) zodat je kan meten wat je nou precies aan het doen bent met je aquarium, laat je dan aub niet verleiden door een verkoper om teststrips te kopen (zouden zogezegd handiger zijn maar zijn dat niet) want die wijken meer dan 50% af, dit geld ook voor de jbl proscan (werkt met strips die je dan moet scannen met je mobiel, dus heb je ook nog het lichtinval als afwijkende factor)
 
Ik heb inderdaad een druppeltest set gekocht. De JBL combiset (zie foto). Ik zie nu dat daar geen gH test bij zit, mogelijk dat ik die los kan kopen. Ik ga morgen eens rustig bekijken hoe ik het gebruik en het water meet.
 

Bijlagen

  • Screenshot_2022-12-17-21-58-35-56_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2022-12-17-21-58-35-56_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    439.9 KB · Weergaven: 32
Goed bezig, opzich is dat meten en de testresultaten lezen vrij makkelijk, het word pas wat lastiger als je bepaalde waardes wild opschroeven of laten dalen, 1 tip hierin: ga niet met chemische middeltjes aan de slag (Ph-minus en dergelijke) want dat brengt je bak in enorme onbalans, als je de waterwaardes wil aanpassen zijn er best veel gezonde mogelijkheden, slimste is om daar dan een apart topic voor te starten in het waterwaardes forumonderdeel
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Bedankt voor de tip! Zal ik zeker doen.
 
Mooie vormen in dat hout. Succes met je opstart en veel geduld.
 
Ik heb het meten vd waterwaarden altijd leuk gevonden, maar zie maar in dat we meestal regelrecht vanuit de kraan verversen, nou de waterwaarden daaruit zijn veel bestendiger.
Beetje geel water of te belast dat is er makkelijk uit ververst.
 
Bedankt! 😊
 
Leuke inrichting zo, ben benieuwd hoe het oogt als je planten wat gegroeid zijn.
Gewoon geduld nemen met de opstart van je aquarium, al die middeltjes zijn leuk maar gewoon wachten is nogsteeds het beste en goedkoopste.
 
Bedankt Deesje. Ik ben ook erg benieuwd hoe het gaat groeien. Veel geduld hebben 🤞😄
 
Ondertussen ziet mijn bak er alweer flink anders uit dan toen ik hem opstartte 4 weken geleden. In het begin werden de plantjes heel zielig maar de afgelopen 1 a 2 weken zijn ze toch flink beginnen groeien. Ik heb ook nog een aantal planten toegevoegd vorige week: aan de achterzijde Rotala Colorata, rondom de bodembedekker Micranthemum 'monte carlo' en wat drijfplanten Limnobium laevigatum. Ook heb ik wat mos Fissidens fontanus op de stenen en het hout gedaan. Ik hoop natuurlijk dat de nieuwe plantjes ook aan zullen slaan.

Ook heb ik flink wat bruinalg gekweekt afgelopen tijd 😅. Ik heb het al zo'n 3 keer schoongemaakt maar het komt uiteraard sneller terug dan dat ik het kan bijbenen 😂. Ik denk dat ik het voor nu maar zn gang laat gaan en alleen de ruiten en planten wat schoon wrijf. Hopelijk trekt het de komende maanden vanzelf weg.

Qua waterwaarden hoopte ik rond deze tijd klaar te zijn voor de eerste visjes, maar na mijn meting van vanochtend lijkt het dat ik daar toch nog even op moet wachten.
NH4 <0,05
NO2 0,1
NO3 5
 

Bijlagen

  • IMG20230115154601.jpg
    IMG20230115154601.jpg
    368.3 KB · Weergaven: 69
Mooi gedaan en ja die 4 wk is geen hard getal dus soms gaat het wat sneller of langzamer.
 
Bedankt! Leuk om te horen.
 
Ik probeerde net een foto te maken van de algen en ik zie ineens dat de eerste bewoner toch al is ingetrokken! Het lijkt een heel klein posthoornslakje te zijn, zo groot als een speldenknop. Het is erg grappig het van de ruit te zien eten. Zolang het er maar 1 is laat ik hem maar zitten denk ik.
 

Bijlagen

  • VID20230117134717.mp4
    49.9 MB
Gisteren heb ik de eerste bewoners in mijn aquarium geïntroduceerd. 10 stuks grote Japonica garnalen. De bedoeling was om 15 stuks Paracheirodon Simulans toe te voegen, maar dat bleken er 19 te zijn toen ik thuis kwam.

De Japonica's leken zich direct thuis te voelen en zijn absoluut niet schuw. De Simulansjes moesten duidelijk even wennen maar ondertussen zwemmen ze vrolijk door heel de bak heen. Van beweging schrikken ze nog wel en vliegen ze weer achter een plant 🙃. Ik denk dat dat wel zo gaat blijven. Het zijn echt prachtige visjes en nog erg klein. Ze zijn nu ca. 4-5 maanden oud is me verteld.

Vanaf vandaag mag ik ze wat te eten geven aldus de verkoper. Hij heeft me Immunpro mini en bevroren gedecapsuleerde artemia eitjes aangeraden (30 blokjes/100g). Hij zij 1/6 of 1/8 ontdooid blokje per keer. Zal in dit 1 of 2 keer per dag moeten geven? En hoe kan ik het poeder droogvoer het beste portioneren?
 

Bijlagen

  • IMG20230129122757.jpg
    IMG20230129122757.jpg
    232.5 KB · Weergaven: 61
  • VID20230128184709.mp4
    49.7 MB
  • VID20230128145139.mp4
    57.7 MB
  • IMG20230129122853.jpg
    IMG20230129122853.jpg
    151.8 KB · Weergaven: 58
Wat ziet je bak er prachtig uit zeg. Mooi met die boog hout zo.

Als je 1-2 keer per dag wilt voeren dan hoef je echt maar een heeeeel klein beetje te geven.

Als ze hun buik vol hebben kunnen ze best even zonder. Aan die Simulans kun je best goed zien of ze 'vol' zitten.
 
Bedankt! Dat is erg leuk om te horen 😊 Ik heb ook mos op het hout bevestigd en dit begint nu nieuwe groei te vertonen. Dat zie je nog niet op de foto. Helaas heb ik wel erg veel algen, vooral bruin en draad maar nu zag ik ook wat groene stip en misschien zelfs wat baard 🥶. Ik heb het dus nog niet onder controle 😅.

Qua eten blijf ik dan voor nu met 1x daags 1/8 blokje artemia eitjes (ingrediënten: 50% eitjes, zalmolie en nutritionele toevoegingen). Hopelijk groeien ze hier goed op. Het ziet er erg weinig uit maar het zijn natuurlijk ook maar erg kleine visjes (nu 10-12 mm groot). Hieronder een foto van de hoeveelheid in het bakje van een thee zeefje:
IMG20230129142146.jpg
 
super mooie bak! en leuke bewoners :) de Cryptocoryne Wendtii 'Flamingo is een eyecatcher
 
super mooie bak! en leuke bewoners :) de Cryptocoryne Wendtii 'Flamingo is een eyecatcher
Bedankt! Helaas zitten ze nu nogal onder de bruinalg waardoor ze niet echt flamingo achtig zijn 😅. Ik dacht eerst dat ze dood waren maar ze maken toch nieuwe roze blaadjes aan gelukkig 🦩😃.
 
Bedankt! Helaas zitten ze nu nogal onder de bruinalg waardoor ze niet echt flamingo achtig zijn 😅. Ik dacht eerst dat ze dood waren maar ze maken toch nieuwe roze blaadjes aan gelukkig 🦩😃.

haha fijn! :D
 
Een Crypto komt zelfs nog terug als je alle bladeren afknipt en die moet je niet snel opgeven.
 
Dat is goed om te horen 😃
 
Ze kunnen bij veranderingen soms ook zomaar verslijmen maar ook dan komen ze wel terug.
 

Terug
Bovenaan