Rio 180 Malawi


D

Daan van der Hoeven

Guest
Beste Mensen

Laatste tijd begon het toch weer te kriebelen:D en met meer ruimte tot beschikking dan voorheen zit ik te denken aan een meterbak. De mensen van Holgen in Amsterdam hadden mij dit aangeraden omdat het behouden van een stabiel systeem veel makkelijker is in een meter bak.

Zo gezegd zo gedaan begon ik met inlezen over een Zuid-Amerika biotoop. Maar na vrij lang inlezen :book: kwam ik er achter dat het toch nogal moeilijk is om de lage ph-waarde, planten groei en vooral algen groei in toom te houden.
Maar het idee om een Malawi bak te bezitten leek mij altijd veel te hoog gegrepen. Tot ik ergens op het internet een meterbak met een aantal Mbuna's voorbij flitsen. De combinatie van donkergrijze gestapelde stenen met een zwarte achtergrond en hier en daar een knal gele of diep blauwe vis, zag er (in mijn ogen) prachtig uit.

Zo doende kwam ik op het idee om toch maar een malawi bak te nemen. Na lang inlezen kwam ik er achter dat het soorten assortiment in een meter Malawi toch beperkt is tot de volgende soorten:

- Pseudotropheus Saulosi
- Iodotropheus sprengerae
- Pseudotropheus socolofi
- Labidochromis caeruleus

Terwijl andere zeggen alleen maar Saolosi en/of Caeruleus

Veel mensen vinden dit erg minimaal maar bijvoorbeeld Saulosi vind ik al een lust voor het oog en een prachtige vis voor een soort aquarium.

Dit deed mij beslissen om toch over te stappen op Malawi

En na ongeveer een maand van inlezen en informatie opzoeken ben ik naar veldhuis gegaan.

Een maal aangekomen in veldhuis een aantal dingen opgehaald

Tetra Ex 1200 plus
3 Zakken rivierzand
Netje/schoonmaakspons
Ph test-Nietriet test
Het Aquarium bleek vedhuis niet op vooraad te hebben dus die hebben we besteld en deze komt over ongeveer een week aan.

Bij de intratuin een flink aantal ardenner breuksteen gehaald (0,29 euro per kilo en bij veldhuis waren de stenen 4 euro per kilo)

FF tussendoor :D Ik hoorde laatst iemand zeggen dat je de bacteriele ontwikkeling in je aquarium/filter helpt ontwikkelen door er wat guppys bij te zetten

Maar nu genoeg gebabbel wat plaatjes:

De Tetra ex 1200, Wat een beest
weD9iQLre6czwKi0TgtAJMajZ9nFyRIV.jpeg




Ik Kon het niet laten om alvast wat spulletjes te bekijken
weD9iQLre6czwKi0TgtAJMajZ9nFyRIV.jpeg



Ik bleek ook neg een kleine 60 cm Juwel te hebben dit word dan een Qbak (Met filter en verwarming)
weD9iQLre6czwKi0TgtAJMajZ9nFyRIV.jpeg


De drie zakken rivierzand zijn ook al aanwezig
weD9iQLre6czwKi0TgtAJMajZ9nFyRIV.jpeg


Steen opstelling:
weD9iQLre6czwKi0TgtAJMajZ9nFyRIV.jpeg


Linkerkant:
weD9iQLre6czwKi0TgtAJMajZ9nFyRIV.jpeg


Rechterkant:
weD9iQLre6czwKi0TgtAJMajZ9nFyRIV.jpeg


Onderkastje:
weD9iQLre6czwKi0TgtAJMajZ9nFyRIV.jpeg



Tips en Tops zijn alrijd welkom!:)

Ik hoop jullie in de loop der tijd meer te laten zijn

Groetjes Daan
 
leuk een malawi bak, zien we hier niet zoveel :)

die guppy´s (of iets anders als t maar leeft en eet/poept) word gebruikt om de bak goed in te draaien, dus om de bacterie cultuur goed op gang te helpen.
waarom? Mbuna´s nemen een territorium in, dus als je vissen in gedeeltes toevoegt heb je telkens weer niet zo prettige territorium gevechten.
voeg je ze allemaal tegelijk toe, dan worden de plekken gevormd zonder als te veel geweld. maar in eens alle vissen toevoegen is een flinke klap op het filter, vandaar het voorindraaien met andere vissen.

zo heb ik het begrepen in ieder geval.

je kan het ook wel in gedeeltes opbouwen, maar dan moet je elke keer als je wat toevoegt het liefst alles uitvangen, inrichting veranderen en alles weer tegelijk loslaten.

als ik het zo bekijk mag er nog wel 2-3x zoveel steen bij, paar lekkere grote stukken erbij halen, stapelt lekker.
mag gerust (graag zelfs) tot het water oppervlak.

het bestand? zover ik weet zijn alleen de saulosi en caeruleus geschikt voor een meterbak.
ook ben ik bang dat de pseudotropheus onderling gaan kruizen.
persoonlijk zou ik het dus bij de saulosi en caeruleus houden.

heb zelf trouwens geen malawi´s hoor, maar heb wel heel lang met de gedachten gespeeld en getwijfeld tussen ZA en malawi. dus heb me in der tijd wel al heel goed ingelezen :)

hoop voor je dat je bak snel geleverd word, en misschien vind je het leuk om een foto album bij te houden in de bijbehorende sectie.
 
euk een malawi bak, zien we hier niet zoveel :)

die guppy´s (of iets anders als t maar leeft en eet/poept) word gebruikt om de bak goed in te draaien, dus om de bacterie cultuur goed op gang te helpen.
waarom? Mbuna´s nemen een territorium in, dus als je vissen in gedeeltes toevoegt heb je telkens weer niet zo prettige territorium gevechten.
voeg je ze allemaal tegelijk toe, dan worden de plekken gevormd zonder als te veel geweld. maar in eens alle vissen toevoegen is een flinke klap op het filter, vandaar het voorindraaien met andere vissen.

zo heb ik het begrepen in ieder geval.

je kan het ook wel in gedeeltes opbouwen, maar dan moet je elke keer als je wat toevoegt het liefst alles uitvangen, inrichting veranderen en alles weer tegelijk loslaten.

als ik het zo bekijk mag er nog wel 2-3x zoveel steen bij, paar lekkere grote stukken erbij halen, stapelt lekker.
mag gerust (graag zelfs) tot het water oppervlak.

het bestand? zover ik weet zijn alleen de saulosi en caeruleus geschikt voor een meterbak.
ook ben ik bang dat de pseudotropheus onderling gaan kruizen.
persoonlijk zou ik het dus bij de saulosi en caeruleus houden.

heb zelf trouwens geen malawi´s hoor, maar heb wel heel lang met de gedachten gespeeld en getwijfeld tussen ZA en malawi. dus heb me in der tijd wel al heel goed ingelezen :)

hoop voor je dat je bak snel geleverd word, en misschien vind je het leuk om een foto album bij te houden in de bijbehorende sectie.



Eerst wat guppies toevoegen en dan het visbestand samen er in een x in doen leek mij al het beste. Ik was inderdaad al van plan om er wat stenen bij te halen
Het verhaal staat ook al op het fotoalbum maar ik kan niet vinden hoe ik hier het weer weg haal hahah
 

Terug
Bovenaan