Rio 180 extra filter.


K

kraantje

Guest
Heb in mijn rio 180 de interne filter zitten en een stromingspomp die voor extra stroming zorgt..
Heeft er iemand nog een extra buiten filter opzitten en wat zijn de resultaten?
Jbl 401 of 701 of een kleine eheim erbij aan te raden?
 
Ik heb op mijn Rio 180 enkel een e701 zitten, en er zitten drie sluierstaarten in, dus dat filter is eigenlijk aan de kleine kant maar alles gaat goed! Het filter is makkelijk schoon te maken, maar bromt wel een beetje (dit komt door mijn zelfbouw-omderkast waar hij in staat, namelijk omdat ik gaten heb geboord waar de slangen doorheengaan, maar die slangen willen nog wel eens trillen, en dat hoor je dan. Maar hij staat op mijn slaapkamer, en ik slaap gewoon lekker:D)

De stroming is goed, als je na een tijdje draaien ook eens de slangen en de in- en uitlaat schoonmaakt zie je een heel groot verschil vergeleken met daarvoor.
 
Ik heb op mijn Rio 180 enkel een e701 zitten, en er zitten drie sluierstaarten in, dus dat filter is eigenlijk aan de kleine kant maar alles gaat goed! Het filter is makkelijk schoon te maken, maar bromt wel een beetje (dit komt door mijn zelfbouw-omderkast waar hij in staat, namelijk omdat ik gaten heb geboord waar de slangen doorheengaan, maar die slangen willen nog wel eens trillen, en dat hoor je dan. Maar hij staat op mijn slaapkamer, en ik slaap gewoon lekker:D)

De stroming is goed, als je na een tijdje draaien ook eens de slangen en de in- en uitlaat schoonmaakt zie je een heel groot verschil vergeleken met daarvoor.
Dankjewel voor je advies! Hoe maak jij je slangen schoon?
 
Ik zou in dat geval het binnenfilter er uit halen en op alleen een buitenfilter overgaan. Scheelt weer ruimte in je bak. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de Eheim Ecco Pro serie. Daar heb ik een 200 van op mijn Lido staan en de 300 zou je Rio prima aan moeten kunnen, met een lekker laag stroomverbruik.
 
Dankjewel voor je advies! Hoe maak jij je slangen schoon?

Bij het Juwel binnenfilter zat een klein schoonmaakborsteltje. Dit borsteltje heb ik vervolgens aan een stevig ijzeren met plastic draad van ong. 1,5 meter bevestigd. Om schoon te maken zet ik het filter dan uit, koppel ik de kranen onder los maar ik laat het water er nog niet uitlopen. Ik maak de in- en uitlaat los en ga er met het borsteltje flink doorheen. Wanneer de slangen schoon zijn zet ik een emmer onder de slang uiteinden in de kast en laat ik het vuile water vanuit de slangen in de emmer lopen. Zo heb je alle alg die zich in de slangen bevond weggespoeld zonder de hele handel los te hoeven maken.

Zo een beetje duidelijk?
 
Bij het Juwel binnenfilter zat een klein schoonmaakborsteltje. Dit borsteltje heb ik vervolgens aan een stevig ijzeren met plastic draad van ong. 1,5 meter bevestigd. Om schoon te maken zet ik het filter dan uit, koppel ik de kranen onder los maar ik laat het water er nog niet uitlopen. Ik maak de in- en uitlaat los en ga er met het borsteltje flink doorheen. Wanneer de slangen schoon zijn zet ik een emmer onder de slang uiteinden in de kast en laat ik het vuile water vanuit de slangen in de emmer lopen. Zo heb je alle alg die zich in de slangen bevond weggespoeld zonder de hele handel los te hoeven maken.

Zo een beetje duidelijk?
Jahoor, haha! Heb dat borsteltje nog wel ergens ja straks maar is ff zoeken :)
 
ik heb op mijn meterbak,, vergelijkbaar met de rio180, een jbl 901 draaien. Al een jaar of 6,5 en draait prima. Denk dat ik de slangen nog geen 4x heb gereinigd in die tijd. En als ik het doe dan ook met zo'n rager aan een soort buigveer die ze ook gebruiken bij rioolonstoppingen, maar dan vele malen kleiner.
 
als je m bij het interne wilt gebruiken zou ik de E701 nemen.

wil je m inplaats van gebruiken (wat ik zou doen) de E901.
 
Had vroeger een juwel vision 180; de basisfilter en een externe JBL E701, werkte perfect !
 

Terug
Bovenaan